Opettajaopiskelijoiden ja opetushenkilöstön kokemuksia lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudesta
Leppäkoski, Eini (2017-08-14)
Opettajaopiskelijoiden ja opetushenkilöstön kokemuksia lukemisen ja kirjoittamisen vaikeudesta
Leppäkoski, Eini
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajankoulutuslaitoksen opettajaopiskelijoiden ja opetushenkilöstön kokemuksia lukivaikeudesta. Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä. Tutkimusaineisto kerättiin opettajaopiskelijoilta teemahaastatteluilla ja opetushenkilöstöltä sähköisen kyselyn avulla. Tutkimukseen osallistui seitsemän opettajaopiskelijaa, joilla on lukivaikeus, ja yksitoista opetushenkilöstön jäsentä. Tarkastelun kohteena olivat sekä opiskelijoiden että opetushenkilöstön kokemukset lukivaikeudesta opettajankoulutuksessa, opiskelijoiden lukivaikeuden huomioiminen, opetushenkilöstön tiedot lukivaikeudesta ja opiskelun esteettömyydestä sekä lukivaikeuden vaikutus opettajaopiskelijan uravalintaan.
Tutkimuksen tulokset osoittivat opiskelijoilla olevan kokemuksia siitä, ettei lukivaikeudesta puhuta opettajankoulutuksessa. He olivat osittain epätietoisia siitä, millaisia tukitoimia heidän olisi mahdollista saada. Opiskelijat kokivat hankalaksi sen, että esteettömyyssuunnittelija oli tavoitettavissa ainoastaan etänä, puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Opiskelijat toivoivat mahdollisuutta esteettömyyssuunnittelijan kasvokkain tapaamiseen, sillä häneltä uskottiin saavan lisää tietoa opettajankoulutuslaitoksen tarjoamista tukitoimista ja erityisjärjestelyistä. Opetushenkilöstön tiedot lukivaikeudesta olivat hyvin vaihtelevia. Opetushenkilöstön keskuudessa ilmaistiin tarvetta lukivaikeuteen liittyvälle lisätiedolle ja aiheeseen liittyvään henkilöstökoulutukseen suhtauduttiin myönteisesti.
Lukivaikeus ei ollut erityisemmin vaikuttanut opettajaopiskelijoiden uravalintaan. Opettajan ammatti tuntui olevan opiskelijoille pitkäaikainen haave, jonka saavuttamista lukivaikeus ei estä. Opiskelijat olivat kuitenkin pohtineet lukivaikeuden vaikutusta opettajuuteen. Tutkimus osoitti sekä opettajaopiskelijoiden että opetushenkilöstön pitävän lukivaikeutta enemmän mahdollisuutena kuin haasteena opettajuudelle. Lukivaikeuden työstämisen ja sen kanssa pärjäämään oppimisen nähtiin vaikuttavan siihen, muodostuuko lukivaikeudesta haaste vai mahdollisuus opettajuudelle.
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä lukivaikeuksisen opiskelijan opettajuuteen kehittymistä voitaisiin tukea kouluttamalla opetushenkilöstöä opiskelun esteettömyyteen ja lukivaikeuteen liittyvistä asioista, mahdollistamalla esteettömyyssuunnittelijan tapaamiset opiskelijoille sekä tekemällä oppimisvaikeuksia ja opiskelun esteettömyyttä näkyvämmäksi asiaksi opettajankoulutuslaitoksessa.
Tutkimuksen tulokset osoittivat opiskelijoilla olevan kokemuksia siitä, ettei lukivaikeudesta puhuta opettajankoulutuksessa. He olivat osittain epätietoisia siitä, millaisia tukitoimia heidän olisi mahdollista saada. Opiskelijat kokivat hankalaksi sen, että esteettömyyssuunnittelija oli tavoitettavissa ainoastaan etänä, puhelimen tai sähköpostin välityksellä. Opiskelijat toivoivat mahdollisuutta esteettömyyssuunnittelijan kasvokkain tapaamiseen, sillä häneltä uskottiin saavan lisää tietoa opettajankoulutuslaitoksen tarjoamista tukitoimista ja erityisjärjestelyistä. Opetushenkilöstön tiedot lukivaikeudesta olivat hyvin vaihtelevia. Opetushenkilöstön keskuudessa ilmaistiin tarvetta lukivaikeuteen liittyvälle lisätiedolle ja aiheeseen liittyvään henkilöstökoulutukseen suhtauduttiin myönteisesti.
Lukivaikeus ei ollut erityisemmin vaikuttanut opettajaopiskelijoiden uravalintaan. Opettajan ammatti tuntui olevan opiskelijoille pitkäaikainen haave, jonka saavuttamista lukivaikeus ei estä. Opiskelijat olivat kuitenkin pohtineet lukivaikeuden vaikutusta opettajuuteen. Tutkimus osoitti sekä opettajaopiskelijoiden että opetushenkilöstön pitävän lukivaikeutta enemmän mahdollisuutena kuin haasteena opettajuudelle. Lukivaikeuden työstämisen ja sen kanssa pärjäämään oppimisen nähtiin vaikuttavan siihen, muodostuuko lukivaikeudesta haaste vai mahdollisuus opettajuudelle.
Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä lukivaikeuksisen opiskelijan opettajuuteen kehittymistä voitaisiin tukea kouluttamalla opetushenkilöstöä opiskelun esteettömyyteen ja lukivaikeuteen liittyvistä asioista, mahdollistamalla esteettömyyssuunnittelijan tapaamiset opiskelijoille sekä tekemällä oppimisvaikeuksia ja opiskelun esteettömyyttä näkyvämmäksi asiaksi opettajankoulutuslaitoksessa.