Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”KUN ME LÄHDETÄÄN TUOSTA PORTISTA ULOS” Ulkoilmapedagogiikka raisiolaisissa päiväkodeissa

Talikka, Pirita (2017-08-14)

”KUN ME LÄHDETÄÄN TUOSTA PORTISTA ULOS” Ulkoilmapedagogiikka raisiolaisissa päiväkodeissa

Talikka, Pirita
(14.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa selvitettiin ulkoilmapedagogisen toiminnan nykytilaa Raision päiväkodeissa, toiminnan kehittämisen mahdollisuuksia sekä raisiolaisten lastentarhanopettajien ulkoilmapedagogista osaamista ja sen kehittämistarpeita. Tutkimus toteutettiin yhteistyössä raisiolaisen Varhaiskasvatuksen kehittämistyöryhmän (VarKe) kanssa, ja se on osa projektia, jonka tavoitteena on auttaa kehittämään ulkoilmapedagogiikan toteutusta raisiolaisissa päiväkodeissa.

Tutkimukseen osallistui kevään 2016 aikana lastentarhanopettajia kaikista Raision päiväkodeista. Kyselylomakkeisiin saatiin vastauksia 42 kappaletta ja 12 ryhmähaastatteluun osallistui yhteensä 31 lastentarhanopettajaa. Aineistoa analysoitiin sekä kvantitatiivisesti, että kvalitatiivisesti teoriaohjaavan ja aineistolähtöisen analyysin keinoin.

Tässä tutkimuksessa ulkoilmapedagogiikka on määritelty opetukseksi, joka tapahtuu päiväkodin seinien ulkopuolella. Myös kaikki päiväkodin ulkopuolelle tehdyt retket ja vierailut voidaan laskea osaksi ulkoilmapedagogiikkaa. Yksinkertaisimmillaan se on opetustuokion pitämistä ulkona.

Lastentarhanopettajien ulkoilmapedagogista osaamista arvioitiin Helen Biltonin (2010) roolijaottelun kautta. Erityisesti ulkona järjestettävän toiminnan aikana painottuvat tämän tutkimuksen aineiston mukaan opettajan rooli lapsen havainnoijana ja vapaan leikin, tutkimisen ja ihmettelyn mahdollistajana. Raisiolaiset lastentarhanopettajat mieltävät oman ulkoilmapedagogisen osaamisensa verrattain hyväksi, vaikka ulkoilmapedagogiikkaan liittyvää koulutusta on käynyt vain harva vastanneista.

Tutkimuksen aineiston mukaan ulkoilmapedagogiikkaa harjoitetaan Raisiossa säännöllisesti, joskin se on yleisempää, mitä vanhempia lapsia päiväkotiryhmässä on. Ulkoilmapedagogiikkaa toteutetaan useimmiten toimintana päiväkodin lähiympäristössä ja retkinä metsiin tai muihin lähiympäristön kohteisiin. Retkiä kauemmas tehdään vaihtelevasti, mutta mahdollisuus retkien lisäämiseen herättää kiinnostusta.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste