Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu alkuopetusta antaviksi opettajiksi
Tommila, Marjo (2017-08-14)
Luokanopettajaopiskelijoiden ammatillinen kasvu alkuopetusta antaviksi opettajiksi
Tommila, Marjo
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella opintojensa loppuvaiheessa olevien luokanopettajaopiskelijoiden koulutuksen aikaista ammatillista kasvua alkuopetusta antaviksi opettajiksi. Tarkoituksena oli myös vertailla alkukasvatuksen perusopinnot sivuaineenaan suorittaneiden opiskelijoiden ja muiden opiskelijoiden kokemuksia ammatillisesta kasvustaan. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden käsityksiä alkuopettajuudesta sekä sitä, miten hyvin luokanopettajakoulutuksen eri opintokokonaisuudet tukevat opiskelijoiden ammatillista kasvua alkuopettajiksi.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina keväällä 2016. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön luokanopettajaopiskelijaa. Haastateltavat olivat neljännen ja viidennen vuosikurssin opiskelijoita, ja heistä neljä oli suorittanut sivuaineenaan alkukasvatuksen perusopinnot. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Parhaiten opiskelijoiden ammatillinen kasvu näkyi persoonallisuuden kehittymisenä. He olivat saaneet varmuutta kyvyistään toimia alkuopettajina ja löytäneet ammatillisen identiteettinsä, jonka mukaan he luokittelivat itsensä joko alkuopettajaksi tai vanhempien oppilaiden opettajaksi. Alkukasvatuksen sivuaineopiskelijat pitivät itseään alkuopettajana useammin kuin muut opiskelijat, ja lisäksi he kokivat muita enemmän hallitsevansa alkuopetuksen pedagogisia toimintatapoja. Parhaiten tukea ammatilliseen kasvuun oli saatu opetusharjoitteluiden ja opettajan sijaisuuksien kautta. Luokanopettajaopiskelijat vaikuttavat jakautuvan joko alkuopettajiksi tai vanhempien oppilaiden opettajiksi, mikä vaikuttaa jo heidän sivuainevalintoihinsa. Alkukasvatuksen sivuaineopintoja edelleen kehittämällä voidaan taata alkuopetuksesta kiinnostuneille opiskelijoille tilaisuus parhaaseen mahdolliseen ammatilliseen kasvuun.
Tutkimuksen aineisto kerättiin teemahaastatteluina keväällä 2016. Tutkimusta varten haastateltiin kahdeksaa Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikön luokanopettajaopiskelijaa. Haastateltavat olivat neljännen ja viidennen vuosikurssin opiskelijoita, ja heistä neljä oli suorittanut sivuaineenaan alkukasvatuksen perusopinnot. Haastatteluaineiston analysointimenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Parhaiten opiskelijoiden ammatillinen kasvu näkyi persoonallisuuden kehittymisenä. He olivat saaneet varmuutta kyvyistään toimia alkuopettajina ja löytäneet ammatillisen identiteettinsä, jonka mukaan he luokittelivat itsensä joko alkuopettajaksi tai vanhempien oppilaiden opettajaksi. Alkukasvatuksen sivuaineopiskelijat pitivät itseään alkuopettajana useammin kuin muut opiskelijat, ja lisäksi he kokivat muita enemmän hallitsevansa alkuopetuksen pedagogisia toimintatapoja. Parhaiten tukea ammatilliseen kasvuun oli saatu opetusharjoitteluiden ja opettajan sijaisuuksien kautta. Luokanopettajaopiskelijat vaikuttavat jakautuvan joko alkuopettajiksi tai vanhempien oppilaiden opettajiksi, mikä vaikuttaa jo heidän sivuainevalintoihinsa. Alkukasvatuksen sivuaineopintoja edelleen kehittämällä voidaan taata alkuopetuksesta kiinnostuneille opiskelijoille tilaisuus parhaaseen mahdolliseen ammatilliseen kasvuun.