Tarinasta suunnitteluun. Tapaustutkimus lasten suunnittelupersoonista
Appelroth, Annika (2017-08-14)
Tarinasta suunnitteluun. Tapaustutkimus lasten suunnittelupersoonista
Appelroth, Annika
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella, miten tarina motivoi lasta muotoilutehtävään ja miten lapsen muotoilutehtävä etenee muotoiluprosessin aikana. Tutkielmassa muotoiluprosessi ymmärretään kokonaisena prosessina, joka alkaa tuotteen suunnittelusta jatkuen aina valmistamisen kautta lopputuloksen arviointiin. Tutkielman tutkimuskysymyksenä on, miltä näyttää lapsen suunnittelupersoona, kun muotoilutehtävän motivointikeinona on tarina.
Tutkielman tutkimuskohteena olivat lastensuojeluleirille osallistuneet 10 lasta, jotka toimivat tutkielman informantteina. Informantit osallistuivat leirillä järjestettyyn käsityöpajaan. Käsityöpajan järjestäjänä ja ohjaajana toimi tutkielman tekijä. Käsityöpajassa kuullun tarinan motivoimana informantit suunnittelivat ja valmistivat käsityöteoksen.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jota lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin taustatietolomakkeella informanttien käsityötaidosta, havainnoimalla informanttien muotoiluprosessia ja haastattelemalla heitä sekä yksin että parin kanssa.
Tutkielman tulokset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysia käyttäen. Tuloksissa on kuvailtu jokaisen informantin henkilökohtainen muotoiluprosessi sekä motivoituminen tarinasta. Analyysissä ja tulkinnoissa on sovellettu semioottista analyysia. Aineisto on luokiteltu ja teemoiteltu muotoiluprosessin ideointi- ja suunnitteluvaiheen, valmistusvaiheen sekä arviointivaiheen mukaan. Tulkinnoissa on olleet mukana informanttien haastatteluvastaukset sekä havainnoit heidän toiminnastaan muotoiluprosessissa. Tutkimusaineiston tulkinnassa hyödynnettiin myös informanttien alkuperäisiä luonnoksia ja heidän lopullisia käsityöteoksiaan.
Tutkielman johtopäätöksistä muodostui neljä kuvaavaa suunnittelupersoonaa. Nämä erilaiset suunnittelupersoonat eroavat toisistaan ja heidän lähestymistapansa muotoiluprosessiin ovat erilaisia. Nämä neljä suunnittelupersoonaa ovat mielikuvituksellinen, lopputulostietoinen, ongelmaratkaisukeskeinen ja epävarma suunnittelupersoona. Kyseiset suunnittelupersoonat ovat muodostuneet, kun muotoilutehtävän motivointikeinona on tarina.
Tutkielman tutkimuskohteena olivat lastensuojeluleirille osallistuneet 10 lasta, jotka toimivat tutkielman informantteina. Informantit osallistuivat leirillä järjestettyyn käsityöpajaan. Käsityöpajan järjestäjänä ja ohjaajana toimi tutkielman tekijä. Käsityöpajassa kuullun tarinan motivoimana informantit suunnittelivat ja valmistivat käsityöteoksen.
Tutkielma toteutettiin kvalitatiivisena tapaustutkimuksena, jota lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisella tutkimusotteella. Tutkimusaineisto kerättiin taustatietolomakkeella informanttien käsityötaidosta, havainnoimalla informanttien muotoiluprosessia ja haastattelemalla heitä sekä yksin että parin kanssa.
Tutkielman tulokset on analysoitu laadullisen sisällönanalyysia käyttäen. Tuloksissa on kuvailtu jokaisen informantin henkilökohtainen muotoiluprosessi sekä motivoituminen tarinasta. Analyysissä ja tulkinnoissa on sovellettu semioottista analyysia. Aineisto on luokiteltu ja teemoiteltu muotoiluprosessin ideointi- ja suunnitteluvaiheen, valmistusvaiheen sekä arviointivaiheen mukaan. Tulkinnoissa on olleet mukana informanttien haastatteluvastaukset sekä havainnoit heidän toiminnastaan muotoiluprosessissa. Tutkimusaineiston tulkinnassa hyödynnettiin myös informanttien alkuperäisiä luonnoksia ja heidän lopullisia käsityöteoksiaan.
Tutkielman johtopäätöksistä muodostui neljä kuvaavaa suunnittelupersoonaa. Nämä erilaiset suunnittelupersoonat eroavat toisistaan ja heidän lähestymistapansa muotoiluprosessiin ovat erilaisia. Nämä neljä suunnittelupersoonaa ovat mielikuvituksellinen, lopputulostietoinen, ongelmaratkaisukeskeinen ja epävarma suunnittelupersoona. Kyseiset suunnittelupersoonat ovat muodostuneet, kun muotoilutehtävän motivointikeinona on tarina.