Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Tekstitaitojen vertailua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014

Koskinen, Aleksi (2017-08-14)

Tekstitaitojen vertailua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014

Koskinen, Aleksi
(14.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kuvaus tekstitaidoista Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ja vertailla kuvauksia toisiinsa. Tavoissa tarkastella lukutaitoa ja teksteillä toimimista on tapahtunut muutoksia, mikä muuttaa opetussuunnitelman perusteiden kuvausta tekstitaidoista.

Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Sen aineistona olivat äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen suomen kieltä koskevat osuudet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ja tämän lisäksi molempien opetussuunnitelmatekstien arvoperustaa, oppimiskäsitystä, opetuksen tehtävää ja laaja-alaista osaamista sekä aihekokonaisuuksia koskevat osat. Tekstitaitoja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvataan muotojen, paikkojen ja kohteiden kautta.

Tutkimuksessa ilmeni, että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 painotetaan tekstitaitoja yksilöllisinä taitoina, joita käytetään aktiivisesti yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 painotus on tekstitaitojen yhteisöllisessä ja osallistavassa luonteessa. Lisäksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 otetaan mukaan koulun ulkopuolinen media- ja kulttuuritarjonta entistä vahvemmin. Uudemman Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tekstitaitojen yhteisöllisyyden painottaminen viittaa sosiokulttuuriseen käsitykseen tekstitaidoista, jossa teksteillä toimiminen ymmärretään yhteisön kielenkäyttötapoihin sidotuksi.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste