Tekstitaitojen vertailua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014
Koskinen, Aleksi (2017-08-14)
Tekstitaitojen vertailua Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja 2014
Koskinen, Aleksi
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa kuvaus tekstitaidoista Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ja vertailla kuvauksia toisiinsa. Tavoissa tarkastella lukutaitoa ja teksteillä toimimista on tapahtunut muutoksia, mikä muuttaa opetussuunnitelman perusteiden kuvausta tekstitaidoista.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Sen aineistona olivat äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen suomen kieltä koskevat osuudet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ja tämän lisäksi molempien opetussuunnitelmatekstien arvoperustaa, oppimiskäsitystä, opetuksen tehtävää ja laaja-alaista osaamista sekä aihekokonaisuuksia koskevat osat. Tekstitaitoja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvataan muotojen, paikkojen ja kohteiden kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 painotetaan tekstitaitoja yksilöllisinä taitoina, joita käytetään aktiivisesti yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 painotus on tekstitaitojen yhteisöllisessä ja osallistavassa luonteessa. Lisäksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 otetaan mukaan koulun ulkopuolinen media- ja kulttuuritarjonta entistä vahvemmin. Uudemman Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tekstitaitojen yhteisöllisyyden painottaminen viittaa sosiokulttuuriseen käsitykseen tekstitaidoista, jossa teksteillä toimiminen ymmärretään yhteisön kielenkäyttötapoihin sidotuksi.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Sen aineistona olivat äidinkieli ja kirjallisuus -oppiaineen suomen kieltä koskevat osuudet Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 ja tämän lisäksi molempien opetussuunnitelmatekstien arvoperustaa, oppimiskäsitystä, opetuksen tehtävää ja laaja-alaista osaamista sekä aihekokonaisuuksia koskevat osat. Tekstitaitoja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa kuvataan muotojen, paikkojen ja kohteiden kautta.
Tutkimuksessa ilmeni, että Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2004 painotetaan tekstitaitoja yksilöllisinä taitoina, joita käytetään aktiivisesti yksilöllisten tavoitteiden saavuttamiseksi. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 painotus on tekstitaitojen yhteisöllisessä ja osallistavassa luonteessa. Lisäksi Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa 2014 otetaan mukaan koulun ulkopuolinen media- ja kulttuuritarjonta entistä vahvemmin. Uudemman Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden tekstitaitojen yhteisöllisyyden painottaminen viittaa sosiokulttuuriseen käsitykseen tekstitaidoista, jossa teksteillä toimiminen ymmärretään yhteisön kielenkäyttötapoihin sidotuksi.