Opettajakuva 2010-luvun lastenkirjallisuudessa
Seppälä, Salla (2017-08-14)
Opettajakuva 2010-luvun lastenkirjallisuudessa
Seppälä, Salla
(14.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lastenkirjallisuuden antama opettajakuva. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millaisen kuvan 2010-luvun lastenkirjallisuus antaa opettajasta sekä opettajan ja oppilaan välisestä suhteesta.
Aineistona käytettiin 2010-luvulla ilmestynyttä lastenkirjallisuutta, jossa oli mukana kuvakirjoja, helppolukuisia kirjoja sekä lastenromaaneja. Aineistossa on sekä suomalaisia, että ulkomaalaisia kirjoja. Kirjan tuli liittyä koulunkäyntiin sekä siinä tuli esiintyä opettaja. Tutkimuksessa kuvaillaan lastenkirjallisuudessa esiintyvien opettajien luonnetta ja käyttäytymistä sekä opettaja-oppilas suhdetta. Tutkimus noudattaa laadullisen tutkimuksen perinnettä ja sen aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena todetaan, että 2010-luvun lastenkirjallisuuden antama opettajakuva on pääosin positiivinen ja lempeä. Opettaja nähdään välittävänä, innostavana sekä huumorintajuisena henkilönä, jonka sanomisia ja sääntöjä on kuitenkin noudatettava, tai voi saada rangaistuksia. Opettajaa kuvataan ongelmanratkaisijaksi, jolta löytyy ammattitaitoa ja joka pitää työstään. Harvoin opettajaa kuvataan tiukaksi tai ankaraksi. Opettajan ja oppilaan väliset suhteet kuvataan lastenkirjallisuudessa sellaisiksi, että heidän välillään vallitsee luottamus ja oppilaat voivat tukeutua opettajaan. Opettaja voi myös olla kaveri ja hänen kanssaan voi pitää hauskaa. Opettajan ja oppilaan välillä on aito välittäminen toisiaan kohtaan. Kuitenkin aineistossa ilmeni myös suhteita, joissa opettaja on vain auktoriteettiasemassa, jolloin pedagoginen suhde ei perustu muuhun, kuin siihen, että opettajaa on uskottava.
Aihe on oleellinen, sillä opettaja nähdään oppilaille keskeisenä henkilönä. Lastenkirjallisuus on yhtenä osana vaikuttamassa siihen, millaisen kuvan lapset muodostavat opettajasta, joten sen antama kuva tulee olla mahdollisimman totuudenmukainen ja myönteinen.
Aineistona käytettiin 2010-luvulla ilmestynyttä lastenkirjallisuutta, jossa oli mukana kuvakirjoja, helppolukuisia kirjoja sekä lastenromaaneja. Aineistossa on sekä suomalaisia, että ulkomaalaisia kirjoja. Kirjan tuli liittyä koulunkäyntiin sekä siinä tuli esiintyä opettaja. Tutkimuksessa kuvaillaan lastenkirjallisuudessa esiintyvien opettajien luonnetta ja käyttäytymistä sekä opettaja-oppilas suhdetta. Tutkimus noudattaa laadullisen tutkimuksen perinnettä ja sen aineisto on analysoitu sisällönanalyysin keinoin.
Tuloksena todetaan, että 2010-luvun lastenkirjallisuuden antama opettajakuva on pääosin positiivinen ja lempeä. Opettaja nähdään välittävänä, innostavana sekä huumorintajuisena henkilönä, jonka sanomisia ja sääntöjä on kuitenkin noudatettava, tai voi saada rangaistuksia. Opettajaa kuvataan ongelmanratkaisijaksi, jolta löytyy ammattitaitoa ja joka pitää työstään. Harvoin opettajaa kuvataan tiukaksi tai ankaraksi. Opettajan ja oppilaan väliset suhteet kuvataan lastenkirjallisuudessa sellaisiksi, että heidän välillään vallitsee luottamus ja oppilaat voivat tukeutua opettajaan. Opettaja voi myös olla kaveri ja hänen kanssaan voi pitää hauskaa. Opettajan ja oppilaan välillä on aito välittäminen toisiaan kohtaan. Kuitenkin aineistossa ilmeni myös suhteita, joissa opettaja on vain auktoriteettiasemassa, jolloin pedagoginen suhde ei perustu muuhun, kuin siihen, että opettajaa on uskottava.
Aihe on oleellinen, sillä opettaja nähdään oppilaille keskeisenä henkilönä. Lastenkirjallisuus on yhtenä osana vaikuttamassa siihen, millaisen kuvan lapset muodostavat opettajasta, joten sen antama kuva tulee olla mahdollisimman totuudenmukainen ja myönteinen.