Lasten motoriikan oppimisvaikeuden tunnistaminen – Opettajien tekemien lasten motorista suoriutumista koskevien ennakkoarvioiden ja MOQ-T-FI-lomakkeen tulosten vastaavuus 6–9-vuotiailla lapsilla
Laitala, Taija; Salminen, Emmiina (2017-08-15)
Lasten motoriikan oppimisvaikeuden tunnistaminen – Opettajien tekemien lasten motorista suoriutumista koskevien ennakkoarvioiden ja MOQ-T-FI-lomakkeen tulosten vastaavuus 6–9-vuotiailla lapsilla
Laitala, Taija
Salminen, Emmiina
(15.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa vastattiin kolmeen tutkimuskysymykseen koskien lasten motoriikan oppimisvaikeuden tunnistamista 6–9-vuotiailla lapsilla. Ensimmäisenä selvitettiin, miten hyvin opettajien ennakkoarviot 6–9-vuotiaiden lasten motorisesta suoriutumisesta vastasivat Motor Observation Questionnaire for Teachers Finland, MOQ-T-FI-lomakkeen tuloksia. Toiseksi selvitettiin, miten hyvin opettajien ennakkoarviot vastasivat MOQ-T-FI-lomakkeen tuloksia erikseen tytöillä ja pojilla sekä 6-, 7-, 8- ja 9-vuotiaiden ikäryhmissä. Näiden kysymysten yhteydessä tarkasteltiin lisäksi, kuinka opettajat olivat arvioineet virheellisesti arvioidut lapset. Kolmanneksi tutkittiin tarkemmin lapsen iän ja sukupuolen yhteyttä opettajan antamaan motorista suoriutumista koskevaan ennakkoarvioon.
Tutkimusaineisto koostui kolmesta aiemmin kerätystä aineistosta. Aineisto sisälsi sekä 785 lapsen motorista suoriutumista koskevat ennakkoarviot että MOQ-T-FI-lomakkeen tulokset. Yhteensä 95 opettajaa täytti kysymyslomakkeen, joka sisälsi kysymyksen lapsen motoristen taitojen tason arvioinnista sekä varsinaisen MOQ-T-FI-lomakkeen. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, Khin neliö-testiä sekä Khin neliö perustaista Cramérin V-kerrointa.
Tulokset osoittivat, että 79,1 % opettajien tekemistä lasten motorista suoriutumista koskevista ennakkoarvioista vastasivat MOQ-T-FI-lomakkeen antamia tuloksia lasten motorisesta suoriutumisesta. Helpointa opettajille oli tunnistaa lapset, jotka kuuluivat ”ei motoriikan oppimisvaikeuden riskiä” -ryhmään. Haasteellisinta opettajille oli tunnistaa ne lapset, jotka kuuluivat ”suuri motoriikan oppimisvaikeuden riski” -ryhmään. Lisäksi havaittiin, että opettajien oli helpompi tunnistaa oikein tyttöjen kuin poikien motorisen suoriutumisen taso. Tulosten mukaan näyttää siltä, että opettajat arvioivat useissa tapauksissa tyttöjen motoristen taitojen olevan parempia ja poikien heikompia, kun ennakkoarvioita verrataan MOQ-T-FI-lomakkeen tuloksiin. Eri ikäryhmien vertailussa selvisi, että opettajien oli helpoin tunnistaa oikein 9-vuotiaiden ja haastavin 7-vuotiaiden motorisen suoriutumisen taso. Opettajat olivat arvioineet kaikilla ”suuri motoriikan oppimisvaikeuden riski”-ryhmään kuuluvilla lapsilla olevan mahdollisesti tai suurella todennäköisyydellä haasteita uusien motoristen taitojen oppimisessa. Tulosten valossa näyttäisi siltä, että opettajat havaitsivat lasten motorisen suoriutumisen haasteet, mutta kaikki opettajat eivät osanneet arvioida haasteiden vakavuutta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan lapsen ikä ja sukupuoli olivat yhteydessä opettajien tekemiin motorista suoriutumista koskeviin ennakkoarvioihin. Sukupuolen yhteys ennakkoarvioon oli voimakkaampi kuin iän yhteys. Sekä iän että sukupuolen yhteys ennakkoarvioon oli tilastollisesti
Tutkimusaineisto koostui kolmesta aiemmin kerätystä aineistosta. Aineisto sisälsi sekä 785 lapsen motorista suoriutumista koskevat ennakkoarviot että MOQ-T-FI-lomakkeen tulokset. Yhteensä 95 opettajaa täytti kysymyslomakkeen, joka sisälsi kysymyksen lapsen motoristen taitojen tason arvioinnista sekä varsinaisen MOQ-T-FI-lomakkeen. Tutkimus oli luonteeltaan kvantitatiivinen ja aineiston analyysissä käytettiin ristiintaulukointia, Khin neliö-testiä sekä Khin neliö perustaista Cramérin V-kerrointa.
Tulokset osoittivat, että 79,1 % opettajien tekemistä lasten motorista suoriutumista koskevista ennakkoarvioista vastasivat MOQ-T-FI-lomakkeen antamia tuloksia lasten motorisesta suoriutumisesta. Helpointa opettajille oli tunnistaa lapset, jotka kuuluivat ”ei motoriikan oppimisvaikeuden riskiä” -ryhmään. Haasteellisinta opettajille oli tunnistaa ne lapset, jotka kuuluivat ”suuri motoriikan oppimisvaikeuden riski” -ryhmään. Lisäksi havaittiin, että opettajien oli helpompi tunnistaa oikein tyttöjen kuin poikien motorisen suoriutumisen taso. Tulosten mukaan näyttää siltä, että opettajat arvioivat useissa tapauksissa tyttöjen motoristen taitojen olevan parempia ja poikien heikompia, kun ennakkoarvioita verrataan MOQ-T-FI-lomakkeen tuloksiin. Eri ikäryhmien vertailussa selvisi, että opettajien oli helpoin tunnistaa oikein 9-vuotiaiden ja haastavin 7-vuotiaiden motorisen suoriutumisen taso. Opettajat olivat arvioineet kaikilla ”suuri motoriikan oppimisvaikeuden riski”-ryhmään kuuluvilla lapsilla olevan mahdollisesti tai suurella todennäköisyydellä haasteita uusien motoristen taitojen oppimisessa. Tulosten valossa näyttäisi siltä, että opettajat havaitsivat lasten motorisen suoriutumisen haasteet, mutta kaikki opettajat eivät osanneet arvioida haasteiden vakavuutta. Tämän tutkimuksen tulosten mukaan lapsen ikä ja sukupuoli olivat yhteydessä opettajien tekemiin motorista suoriutumista koskeviin ennakkoarvioihin. Sukupuolen yhteys ennakkoarvioon oli voimakkaampi kuin iän yhteys. Sekä iän että sukupuolen yhteys ennakkoarvioon oli tilastollisesti