Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Käsityökortti: oppimateriaali käsityönopetuksen sisältöihin vuosiluokille 3—4 käsitteellisen tiedon opettamisen ja oppimisen tueksi

Vahtoranta, Viivi (2017-08-15)

Käsityökortti: oppimateriaali käsityönopetuksen sisältöihin vuosiluokille 3—4 käsitteellisen tiedon opettamisen ja oppimisen tueksi

Vahtoranta, Viivi
(15.08.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot

Kuvaus

Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on saada tietoa tutkimuksen aikana kehitetyn oppimateriaalin hyödyllisyydestä 3. ja 4. vuosiluokan teknisen työn opetuksessa. Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään tutkimuksen keskeiset käsitteet, joita ovat käsityökortti, käsityön nelikenttämalli ja sen osa-alueet. Tutkimuksessa selvitetään opettajan käsityksiä sekä oppilaiden oppimista, joten tutkimus toteutettiin fenomenologisen tutkimusstrategian mukaisesti kvalitatiivisella tutkimusotteella hyödyntäen oppilastestien osalta kvantitatiivista tutkimusotetta. Tietoa haetaan seuraavien tutkimuskysymysten avulla. Miten käsityökorttia olisi kehitettävä käsityönopettajan opetuskokemuksen näkemyksen mukaan? Miten käsityökortti tukee oppilaan oppimista? Millä eri tavoin käsityönopettaja kokee käsityökorttia voitavan hyödyntää 3. ja 4. vuosiluokan teknisen työn opetuksessa? Kysymyksiin haettiin vastauksia haastattelemalla yhtä käsityönopettajaa tutkimuksen alussa, puolivälissä ja lopussa sekä teettämällä 37 oppilaalle kirjalliset testit tutkimusjakson alussa ja lopussa. Aineisto kerättiin haastatteluiden osalta puolistrukturoitua, strukturoimatonta ja teemahaastattelua hyödyntäen Litteroitu loppuhaastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Oppilastesteistä saadut vastaukset käsiteltiin Excelillä.

Keskeisimpinä tuloksina voidaan mainita käsityökortin soveltuvan 3. ja 4. vuosiluokan teknisen työn opetukseen. Saatujen tulosten mukaan sitä voidaan käyttää tavoitteiden ja sisältöjen opettamiseen ja kertaamiseen sekä arvioinnin toteuttamisen apuvälineenä. Oppilastestien tulokset osoittivat käsityökorttia käyttäneiden oppilasryhmien menestyneen verrokkiryhmää paremmin lopputestissä eli käsityökortin voidaan sanoa tukeneen oppilaan oppimista.

Saatujen tulosten perusteella voidaan käsityökortin käyttämistä suositella käsitteellisen tiedon opettamisen ja oppimisen tukemiseksi 3. ja 4. vuosiluokalla.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste