Käsityön aineenopettajaksi opiskelevien oppimisen itsesäätelytaidot
Schrey, Karoliina; Turkia, Anna (2017-08-15)
Käsityön aineenopettajaksi opiskelevien oppimisen itsesäätelytaidot
Schrey, Karoliina
Turkia, Anna
(15.08.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Kuvaus
Siirretty Doriasta
Tiivistelmä
Tutkimuksemme tavoitteena on selvittää millaiset itsesäätelytaidot on käsityön aineenopettajaopiskelijoilla sekä voidaanko itsesäätelytaidoissa havaita eroavaisuuksia kandi-ja maisterivaiheen opiskelijoiden välillä. Tutkimus toteutettiin Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksen Rauman yksikössä käsityön aineenopettajaopiskelijoilla. Tutkimuksemme teoria rakentuu käyttämämme Lonkan ja Lindblom-Ylänteen Task Booklet of Learning-mittarista (TBL). Mittarin seitsemän oppimistapaa muodostavat tutkimuksessamme oppimisen itsesäätelyn kokonaisuuden. Oppimistavat ovat syväsuuntautuminen, pintasuuntautuminen, suoriutumisen motivaatio, ulkoa ohjautuminen, vaikeudet oppimisen säätelyssä, itsesäätely oppimisessa sekä stimulaation hakeminen opetuksesta. Tutkimuksen otanta on koottu yksinkertaisella satunnaisotannalla (n=49)Opiskelijat vastasivat TBL - mittarin Likert-asteikollisiin kysymyksiin, joiden avulla kartoitettiin heidän itsesäätelytaitoja sekä kandi- (n=27) ja maisterivaiheen (n=22) opiskelijoiden itsesäätelytaitojen eroavaisuuksia. TBL-mittarin tueksi toteutimme oppimistapojen pohjalta puolistrukturoidun teemahaastattelun, saadaksemme tarkempia tuloksia tutkimuskysymyksiimme. TBL-mittarin tulokset osoittivat, että käsityön aineenopettajaopiskelijat omaavat jokseenkin hyvät itsesäätelytaidot ja, että kandi- ja maisterivaiheen välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitseviä eroja. Haastatteluista selvisi, että tärkeänä itsesäätelevän toiminnan rakentumisen kannalta koettiin muun muassa oma motivaatio, tavoitteet ja -kiinnostus kurssin aiheeseen, sekä kurssin selkeät ohjeet ja säännöt.