Kokemuksen digitaalinen jalanjäki : mopoilijan messukokemus markkinointiviestinnän voimana
Vahteristo, Satu (2017-09-05)
Kokemuksen digitaalinen jalanjäki : mopoilijan messukokemus markkinointiviestinnän voimana
Vahteristo, Satu
(05.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Digitaalisuudesta on tulossa yhä tärkeämpi osa suomalaisten arkea, ja sähköisten kanavien kasvattaessa suosiotaan fyysisiä myyjän ja ostajan kohtaamisia on yhä vähemmän. Messutapahtumien rooli kaupantekopaikkana ei ole enää niin merkittävä, mutta niiden koetaan kuitenkin olevan edelleen tärkeä markkinointikanava rajatun kohderyhmän tavoittamiseksi. Tässä tutkimuksessa tutkimuskohteena on Helsingin moottoripyörämessujen uusi kohderyhmä eli mopokortilliset nuoret, joiden määrä Suomessa on laskussa mopokorttiuudistuksen takia. Tutkimus kartoittaa nuoren messukokemuksen rakentumisen kautta, miten kokemusta voitaisiin kehittää kuluttajan sekä markkinointiviestinnän näkökulmasta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jaettiin kolmeen osaan siten, että aluksi käsitellään esikokemuksen muodostumista verkossa ennen messuja, minkä jälkeen paneudutaan messuihin elämyksellisenä tapahtumaympäristönä. Lopuksi käsitellään jälkikokemusta käyttäjälähtöisen kulttuurin, eWOM:n ja kokemusten jakamisen kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin Moottoripyörämessuilla 2016 Helsingin Messukeskuksessa. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan ymmärtää paremmin messukokemusta nuoren messuvieraan näkökulmasta ja tarjota ideoita nuoren messukokemuksen kehittämiseksi. Tutkimustuloksista käy ilmi, että nuoret hakevat messuilta ainutlaatuisia, uusia elämyksiä, inspiraatiota ja viihdettä. Hyvään asiakaskokemukseen liittyviä elämyksiä halutaan jakaa verkossa, jossa visuaalisuus on korostunut digitaalisoituneen mediamaiseman mukana. Nuoret haluavat päästä jakamaan verkostolleen ensisijaisesti ainutlaatuisen kokemuksen, jota he voivat suositella muille. Kuluttajat ovat aina tunteneet tarvetta jakaa kokemuksiaan muille, mutta teknologian kehityksen myötä verkkojakaminen on yhä tärkeämpi kulutuspäätöksiin vaikuttava tekijä, joka tulee huomioida markkinointiviestinnässä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys jaettiin kolmeen osaan siten, että aluksi käsitellään esikokemuksen muodostumista verkossa ennen messuja, minkä jälkeen paneudutaan messuihin elämyksellisenä tapahtumaympäristönä. Lopuksi käsitellään jälkikokemusta käyttäjälähtöisen kulttuurin, eWOM:n ja kokemusten jakamisen kautta.
Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluin Moottoripyörämessuilla 2016 Helsingin Messukeskuksessa. Tutkimuksen tuloksien avulla voidaan ymmärtää paremmin messukokemusta nuoren messuvieraan näkökulmasta ja tarjota ideoita nuoren messukokemuksen kehittämiseksi. Tutkimustuloksista käy ilmi, että nuoret hakevat messuilta ainutlaatuisia, uusia elämyksiä, inspiraatiota ja viihdettä. Hyvään asiakaskokemukseen liittyviä elämyksiä halutaan jakaa verkossa, jossa visuaalisuus on korostunut digitaalisoituneen mediamaiseman mukana. Nuoret haluavat päästä jakamaan verkostolleen ensisijaisesti ainutlaatuisen kokemuksen, jota he voivat suositella muille. Kuluttajat ovat aina tunteneet tarvetta jakaa kokemuksiaan muille, mutta teknologian kehityksen myötä verkkojakaminen on yhä tärkeämpi kulutuspäätöksiin vaikuttava tekijä, joka tulee huomioida markkinointiviestinnässä.