Myynnin ja operaatioiden suunnittelupalaverit päivittäistavarakaupan alalla
Helenius, Susanne (2017-09-11)
Myynnin ja operaatioiden suunnittelupalaverit päivittäistavarakaupan alalla
Helenius, Susanne
(11.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Suomen päivittäistavarakaupan alalle on ominaista ketjuuntuminen, joten kaupalla on suuri neuvotteluvoima suhteessa vähemmän keskittyneisiin tavarantoimittajiin. Jakamalla tietoa toimitusketjun eri portaiden välillä aina asiakkaasta tavarantoimittajalle asti voidaan saavuttaa yhtä aikaa sekä alemmat kustannukset ja varastotasot että parantaa saatavuutta. Nämä positiiviset vaikutukset voidaan jakaa tasapuolisesti koko toimitusketjun eri portaiden välillä järjestämällä säännöllisiä sales and operations planning -palavereja. Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää, mikä on sopiva suunnittelun taso ja suunnitteluhorisontti päivittäistavarakaupan ja tavarantoimittajan välisissä yhteisissä suunnittelupalavereissa ja se, millainen palaveriagendan tulisi olla.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena ja analyysissa käytettiin sekä abduktiivista että deduktiivista päättelyä. Aiemman tutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys ja sen pohjalta toteutettiin empiirinen tutkimus. Tavoitteena oli tunnistaa aiemmista tutkimuksista parhaat käytännöt ja tutkia niiden toimivuutta Suomen päivittäistavarakaupan liiketoimintaympäristössä. Teoreettista viitekehystä muodostettaessa havaittiin, että sales and operations planning voidaan jakaa nelivaiheiseksi prosessiksi, johon sisältyy valikoiman, kysynnän ja tarjonnan suunnittelu sekä näiden suunnitelmien yhteenveto ja sovittaminen budjettiin. Empiirisessä osuudessa tutkittiin suomalaisen päivittäistavarakaupan alalla toimivan tukun ja sen tavarantoimittajien sales and operations planning -palaverikäytäntöjä. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kolmen eri tavarantoimittajan ja tukun välisissä sales and operations planning -palavereissa. Teoreettisen viitekehyksen ja havainnointiaineiston pohjalta muodostettiin haastattelurunko ja haastateltiin yhtä havainnoinnin kohteena ollutta tavarantoimittajaa.
Teoreettisen viitekehyksen, Suomen päivittäistavarakaupan alan kilpailutilanteen analyysin sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta muodostettiin Suomen päivittäistavarakaupan liiketoimintaympäristöön soveltuva sales and operations planning -prosessi. Sopivaksi suunnitteluhorisontiksi havaittiin yhden valikoimajakson pituus. Soveltuvaksi suunnittelun tasoksi määrittyi ylemmällä tasolla tuoteryhmätaso, mutta suunnittelussa tulisi porautua tarkemmalle tuotetasolle niiden tuotteiden kohdalla, joilla on suuri ennustevirhe, suuri kate ja suuri myyntivolyymi. Sales and operations planning -palaverien tulisi olla säännöllisiä ja jokaisessa palaverissa pitäisi noudattaa samaa agendaa. Agendan tulisi koostua menneen suunnittelukauden analysoinnista, valikoima-, kysyntä- ja tarjontakatsauksesta sekä yhteenvedosta ja tulevan kauden toimenpiteiden suunnittelusta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena ja analyysissa käytettiin sekä abduktiivista että deduktiivista päättelyä. Aiemman tutkimuksen perusteella muodostettiin teoreettinen viitekehys ja sen pohjalta toteutettiin empiirinen tutkimus. Tavoitteena oli tunnistaa aiemmista tutkimuksista parhaat käytännöt ja tutkia niiden toimivuutta Suomen päivittäistavarakaupan liiketoimintaympäristössä. Teoreettista viitekehystä muodostettaessa havaittiin, että sales and operations planning voidaan jakaa nelivaiheiseksi prosessiksi, johon sisältyy valikoiman, kysynnän ja tarjonnan suunnittelu sekä näiden suunnitelmien yhteenveto ja sovittaminen budjettiin. Empiirisessä osuudessa tutkittiin suomalaisen päivittäistavarakaupan alalla toimivan tukun ja sen tavarantoimittajien sales and operations planning -palaverikäytäntöjä. Empiirinen tutkimusaineisto kerättiin havainnoimalla kolmen eri tavarantoimittajan ja tukun välisissä sales and operations planning -palavereissa. Teoreettisen viitekehyksen ja havainnointiaineiston pohjalta muodostettiin haastattelurunko ja haastateltiin yhtä havainnoinnin kohteena ollutta tavarantoimittajaa.
Teoreettisen viitekehyksen, Suomen päivittäistavarakaupan alan kilpailutilanteen analyysin sekä empiirisen tutkimuksen pohjalta muodostettiin Suomen päivittäistavarakaupan liiketoimintaympäristöön soveltuva sales and operations planning -prosessi. Sopivaksi suunnitteluhorisontiksi havaittiin yhden valikoimajakson pituus. Soveltuvaksi suunnittelun tasoksi määrittyi ylemmällä tasolla tuoteryhmätaso, mutta suunnittelussa tulisi porautua tarkemmalle tuotetasolle niiden tuotteiden kohdalla, joilla on suuri ennustevirhe, suuri kate ja suuri myyntivolyymi. Sales and operations planning -palaverien tulisi olla säännöllisiä ja jokaisessa palaverissa pitäisi noudattaa samaa agendaa. Agendan tulisi koostua menneen suunnittelukauden analysoinnista, valikoima-, kysyntä- ja tarjontakatsauksesta sekä yhteenvedosta ja tulevan kauden toimenpiteiden suunnittelusta.