Näytä suppeat kuvailutiedot

Luokanopettajaopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus ja koettu opiskelustressi

Hossi, Joose; Knuutila, Mikko (2017-09-13)

dc.contributor.authorHossi, Joose
dc.contributor.authorKnuutila, Mikko
dc.date.accessioned2017-09-13T11:28:01Z
dc.date.available2017-09-13T11:28:01Z
dc.date.issued2017-09-13
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/143762
dc.description.abstractTutkimuksessa pyritään selvittämään, mikä on luokanopettajaopiskelijoiden fyysisen aktiivisuuden määrä sekä kuinka paljon luokanopettajaopiskelija kokee opinnoissaan stressiä. Lisäksi selvitetään, onko näillä kahdella tekijällä yhteyttä. Tutkimuksen teoreettinen tausta on koottu useista kansainvälisistä ja kotimaisista seurantatutkimuksista. Päälähteinä on käytetty muun muassa Ylioppilaidenterveydenhoitosäätiön selontekoja sekä Yhdysvaltojen hallituksen tuottamia tutkimuksia. Tutkimusaineisto hankittiin seuraamalla noin 50 luokanopettajaopiskelijan aktiivisuutta viikon ajan. Seurannan aikana tutkimusjoukko täytti PSS-14 stressitestin, osallistuivat objektiiviseen mittaukseen Polar Active -rannekkeella sekä täyttivät liikuntapäiväkirjaa. Aineisto käsiteltiin ja siitä muodostettiin jokaiselle tutkittavalle oma stressiarvo sekä fyysistä aktiivisuutta kuvaava PAL-arvo. Arvojen perusteella tutkimusjoukko jaettiin ryhmiin, joita pystyttiin vertailemaan. Tutkimuksen tuloksena oli, että luokanopettajaopiskelijat eivät koe erityisemmin stressiä opiskelussaan verrattuna kansainvälisiin keskiarvoihin. Naiset kokivat opiskelustressiä keskiarvollisesti hieman enemmän kuin miehet, mutta poikkeama ei ollut suuri. Luokanopettajaopiskelijat ovat melko aktiivisia, koska tutkimusjoukosta lähes kaikki sijoittuivat hyvin aktiivisten tai kohtalaisen aktiivisten ryhmään. Fyysisen aktiivisuuden ja koetun opiskelustressin välillä ei löytynyt tilastollisesti merkitsevää yhteyttä, ei myöskään jos sukupuoli otettiin mukaan vertailuun. Tutkimusjoukkoon ei saatu mukaan fyysisesti inaktiivisia luokanopettajaopiskelijoita. Johtopäätös on, että luokanopettajaopiskelijoiden fyysisellä aktiivisuudella ja koetulla opiskelustressillä ei näyttäisi olevan merkitsevää tilastollista yhteyttä missään ryhmistä. Sukupuolella ei ollut asiaan merkitystä.-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleLuokanopettajaopiskelijoiden fyysinen aktiivisuus ja koettu opiskelustressi-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|-
dc.contributor.facultyfi=Kasvatustieteiden tiedekunta|en=Faculty of Education|-
dc.contributor.studysubjectfi=Kasvatustiede, luokanopett., OKL Turku|en=Educational Sciences, Primary Education|-
dc.contributor.departmentfi=Opettajankoulutuslaitos|en=Department of Teacher Education|-
dc.format.contentabstractOnly-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

TiedostotKokoTiedostomuotoKatso

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]
    fi=Tämän kokoelman teoksista on saatavana vain tiivistelmä. Teoksen tekijä ei ole antanut lupaa kokotekstin julkaisemiseen. Työn paperisiin kappaleisiin on mahdollista tutustua Turun yliopiston kirjastossa.|en=This collection contains abstracts of theses accepted at the University Turku. Author of the thesis has not allowed that fulltext of thesis is published. A paper copy of the thesis is at the University of Turku library where it can be read.|

Näytä suppeat kuvailutiedot