Tiimisopimus pedagogisen johtamisen työvälineenä
Alm, Pirjo; Kytösaho, Pia (2017-09-13)
Tiimisopimus pedagogisen johtamisen työvälineenä
Alm, Pirjo
Kytösaho, Pia
(13.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen kohteena ovat tiimisopimuksen käyttäminen johtajan pedagogisena menetelmänä henkilöstön johtamisessa ja tiimien pedagogiikan kehittämisessä. Tiimisopimus pedagogisen johtamisen työvälineenä -tutkimuksessa korostuu varhaiskasvatuksen, johtamiskulttuurin ja organisaation kehittäminen. Johtamiskulttuuria tutkittiin myös visioinnin, ohjauksen sekä arvioinnin kautta. Tutkimuksessa osoitetaan johtajuuden pedagogisen työn ja panostuksen tärkeys henkilökunnan motivoimiseen ja ohjaamiseen sekä lastentarhanopettajien työn tukemiseen.
Tutkimusaineisto koostuu Salon kaupungin varhaiskasvatuksen esimiesten lomakevastauksista. (n=20). Aineisto kerättiin keväällä 2015. Aineistoa on analysoitu teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja tilastollisten analyysien avulla.
Vastaajat pitivät tiimisopimuksen tekemistä ja arviointia erittäin tärkeänä, mutta esimiehen oma osallisuus ei ollut niinkään tärkeää. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat tarvitsevat pedagogiikan kehittämiseen ja ohjaamiseen lisää työvälineitä. Esimiehen näkökulmasta tiimisopimuksen tärkeimmät kohdat kohdistuvat henkilöstöhallintoon sekä pedagogisen toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja visiointiin. Lastentarhanopettajan työn tukemiseen tarvitaan uusia pedagogisia menetelmiä, jotka vastaavat tulevaisuuden haasteisiin. Tiimisopimus päiväkodin johtajan työvälineenä sisältää sekä pedagogiikan johtamista että henkilöstöjohtamista.
Tulokset osoittavat, että tiimisopimusta johtajan pedagogisena työvälineenä käytetään varhaiskasvatuksen kehittämiseen, visiointiin, pedagogisen keskustelun ylläpitämiseen, työyhteisön osaamisen kehittämiseen ja tiimien toiminnan ohjaamiseen.
Tutkimusaineisto koostuu Salon kaupungin varhaiskasvatuksen esimiesten lomakevastauksista. (n=20). Aineisto kerättiin keväällä 2015. Aineistoa on analysoitu teorialähtöisen ja aineistolähtöisen sisällönanalyysin ja tilastollisten analyysien avulla.
Vastaajat pitivät tiimisopimuksen tekemistä ja arviointia erittäin tärkeänä, mutta esimiehen oma osallisuus ei ollut niinkään tärkeää. Tutkimus osoitti, että päiväkodin johtajat tarvitsevat pedagogiikan kehittämiseen ja ohjaamiseen lisää työvälineitä. Esimiehen näkökulmasta tiimisopimuksen tärkeimmät kohdat kohdistuvat henkilöstöhallintoon sekä pedagogisen toiminnan suunnitteluun, arviointiin ja visiointiin. Lastentarhanopettajan työn tukemiseen tarvitaan uusia pedagogisia menetelmiä, jotka vastaavat tulevaisuuden haasteisiin. Tiimisopimus päiväkodin johtajan työvälineenä sisältää sekä pedagogiikan johtamista että henkilöstöjohtamista.
Tulokset osoittavat, että tiimisopimusta johtajan pedagogisena työvälineenä käytetään varhaiskasvatuksen kehittämiseen, visiointiin, pedagogisen keskustelun ylläpitämiseen, työyhteisön osaamisen kehittämiseen ja tiimien toiminnan ohjaamiseen.