Matematiikkapeli Fingu ja sen oppisisältöjen toiminnallinen harjoitteleminen 5-6 –vuotiaiden lasten päivähoidon arjessa
Alanen, Anna (2017-09-18)
Matematiikkapeli Fingu ja sen oppisisältöjen toiminnallinen harjoitteleminen 5-6 –vuotiaiden lasten päivähoidon arjessa
Alanen, Anna
(18.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli luoda neljän viikon interventio: oppimiskokonaisuus, jossa korostuu uuden vuonna 2016 voimaan astuvan esiopetussuunnitelman mukaisesti eheyttävä opetus. Interventiossa yhdistyvät matematiikkapeli Fingu, pelin tavoitteet ja oppisisällöt lapsen arjessa ja ympäristössä ilmenevään matematiikkaan. Siinä keskitytään eri tieto- ja taitokokonaisuuksien yhdistämiseen, lapsen toiminnallisessa ympäristössä olevien lukumäärien havaitsemiseen, perinteisiin lukumäärän tutkimistehtäviin, kädentaitoihin, liikuntaan ja ennen kaikkea tietotekniikkaan.
Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, voiko näin edistää lasten matemaattisia, erityisesti lukujono- ja aritmeettisia taitoja sekä lukujen tunnistamista, ja kehittyvätkö samalla myös kielelliset valmiudet, erityisesti kuvasta kertominen ja kirjaintuntemus.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ennen interventiota edellä mainittuja taitoja kartoittavalla alkumittauksella yhteensä 45 lapselta. Heistä 15 muodosti intervention koeryhmän. Lopuista 30 valittiin kontrolliryhmä, joka vastasi ryhmätasolla koeryhmän taitotasoa. Koe- ja kontrolliryhmä loppumitattiin heti intervention päätyttyä ja tästä kolme kuukautta myöhemmin (viivästetty loppumittaus). Koe- ja kontrolliryhmien lastentarhanopettajat pitivät myös intervention aikana kirjaa siitä, kuinka monta kertaa ja kuinka paljon he ajallisesti keskimäärin harjoittelivat lasten kanssa kielellisiä, matemaattisia, sosiaalisia ja hieno- ja karkeamotorisia taitoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventio täytti eheyttävän oppimiskokonaisuuden kriteerit. Vaikka se keskittyi matematiikkaan, saivat lapset lastentarhanopettajien raportin mukaan ajallisesti paljon ohjausta myös kielellisten, sosiaalisten- ja ennen kaikkea hieno- ja karkeamotoristen taitojen harjoitteluun. Myös koeryhmän matemaattiset taidot kehittyivät suhteessa kontrolliryhmään. Erityisesti lukusymbolien tunnistamisen ja aritmeettisten taitojen osalta tilastollisesti merkitsevästi.
Tutkimuksen tulokset ovat aiempien tutkimuksien kanssa samassa linjassa. Matemaattisten taitojen tukemisessa tehokkaimmat keinot löytyvät itse matematiikasta ja hyviin oppimistuloksiin päästään suoraan laskutaitoa tukevilla harjoitteilla.
Tutkimus pyrkii vastaamaan siihen, voiko näin edistää lasten matemaattisia, erityisesti lukujono- ja aritmeettisia taitoja sekä lukujen tunnistamista, ja kehittyvätkö samalla myös kielelliset valmiudet, erityisesti kuvasta kertominen ja kirjaintuntemus.
Tutkimuksen aineisto kerättiin ennen interventiota edellä mainittuja taitoja kartoittavalla alkumittauksella yhteensä 45 lapselta. Heistä 15 muodosti intervention koeryhmän. Lopuista 30 valittiin kontrolliryhmä, joka vastasi ryhmätasolla koeryhmän taitotasoa. Koe- ja kontrolliryhmä loppumitattiin heti intervention päätyttyä ja tästä kolme kuukautta myöhemmin (viivästetty loppumittaus). Koe- ja kontrolliryhmien lastentarhanopettajat pitivät myös intervention aikana kirjaa siitä, kuinka monta kertaa ja kuinka paljon he ajallisesti keskimäärin harjoittelivat lasten kanssa kielellisiä, matemaattisia, sosiaalisia ja hieno- ja karkeamotorisia taitoja.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että interventio täytti eheyttävän oppimiskokonaisuuden kriteerit. Vaikka se keskittyi matematiikkaan, saivat lapset lastentarhanopettajien raportin mukaan ajallisesti paljon ohjausta myös kielellisten, sosiaalisten- ja ennen kaikkea hieno- ja karkeamotoristen taitojen harjoitteluun. Myös koeryhmän matemaattiset taidot kehittyivät suhteessa kontrolliryhmään. Erityisesti lukusymbolien tunnistamisen ja aritmeettisten taitojen osalta tilastollisesti merkitsevästi.
Tutkimuksen tulokset ovat aiempien tutkimuksien kanssa samassa linjassa. Matemaattisten taitojen tukemisessa tehokkaimmat keinot löytyvät itse matematiikasta ja hyviin oppimistuloksiin päästään suoraan laskutaitoa tukevilla harjoitteilla.