Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Mobiiliopettaminen

Helminen, Pasi (2017-09-18)

Mobiiliopettaminen

Helminen, Pasi
(18.09.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimustehtävänä on selvittää mobiiliopettamisen mahdollisuuksia toisen asteen sähköpuolen opiskelijoiden opetuksessa. Tutkinnan kohteena oli useampia sähköpuolen luokkia. Kaikki opiskelijat olivat nuorisoasteen koulutusohjelmassa. Menetelmien testaus tapahtui elektroniikan, kiinteistöautomaation ja digitaalitekniikan opetuksen aikana. Tutkimus on tehty kvalitatiivisen menetelmän mukaisesti.

Mobiililaitteet olivat opiskelijoiden omia älypuhelimia. Puhelimien etu tabletteihin on niiden parempi kytkettävyys laajempiin verkkoihin. Vastaavasti puhelimien heikkous on niiden pienempi näyttö, joka on kuitenkin aika vähäinen ongelma. Koska laitteet olivat opiskelijoiden omia, ei ylimääräisiä laitekuluja syntynyt. Pikemminkin voi sanoa että jo hankitut laitteet pääsivät hyötykäyttöön.

Tutkimusongelma oli selvittää miten kiinteistöautomaation ja elektroniikan opetus tehostuu puhelimella. Päähuomio oli laitteiden ylisessä käyttävyydessä ja laitehallinnassa. Sovellustapa jolla laitteita käytettiin, pohjautui pilvipalveluiden hyödyntämiseen ilmaisten palveluiden avulla. Tässä matalan toimintakynnyksen aikaansaamisessa oli keskeisessä roolissa puhelimien kameravalmius. Kameravalmius edesauttoi QR-koodien hyödyntämistä. Niiden avulla on tavoitettavissa vaivattomasti nettiosoitteita tai mitä tahansa alle 256 merkistä merkkikoodistoa suoraan sellaisenaan. Tutkimukseni pohjautui opiskelijoiden tarkkailuun ja reflektointiin.

Koodeja luotiin kohteisiin, joiden myöhempään käyttöön oletettiin tarvittavan tietoa. Näin dokumentaatio oli pilvipalvelussa ja merkki sen olemassa olosta näkyi QR-koodina toimintaympäristössä.

Laitteita käytettiin myös sellaisenaan sovellusten ajoon. Tarjolla on paljon sovelluksia joiden opetuksellinen käyttöarvo on merkittävä. Hyvillä sovelluksilla voidaan syventää opetustapahtumaa uudella tavalla mitä ei esim. oppikirjoissa sellaisenaan voi tehdä. Nämä ovat nykyaikaisia menetelmiä opetuksen tehostamiseen.

Tutkimuksen tulokset vahvistivat käsitystä siitä että opettaminen tehostuu mobilien välineiden avulla. Samalla on kuitenkin kiinnitettävä huomiota siihen että toiminta pysyy tarkoituksen mukaisena.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste