Organisaatiokulttuuri ja suorituksen mittaaminen : Case suoritusmittausjärjestelmän implementointi
Penttilä, Henna (2017-09-20)
Organisaatiokulttuuri ja suorituksen mittaaminen : Case suoritusmittausjärjestelmän implementointi
Penttilä, Henna
(20.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Useat johdon kontrollijärjestelmiä ja kulttuuria käsitelleet tutkimukset ovat keskittyneet lähinnä kansallisen kulttuurin tutkimiseen organisaatiokulttuurin sijaan. Tämän vuoksi on tarpeen tutkia suorituksen mittaamista organisaatiokulttuurin näkökulmasta. Molempia aiheita käsitellään erikseen aiempien tutkimusten pohjalta. Lisäksi yritetään löytää yhteyksiä näiden kahden teeman väliltä. Organisaatiokulttuuriin liittyvien tutkimusten myötä on löydetty todisteita, joiden mukaan organisaatiokulttuuri ohjaa ja muokkaa koko henkilöstön käyttäytymistä ja asenteita. Strategisia ohjausjärjestelmiä ja niihin kuuluvia mittaristoja käytetään yrityksissä maailmanlaajuisesti. Suoritusmittaristoilla on useita erilaisia käyttötarkoituksia. Mittaristoja käytetään mm. päätöksentekoa helpottavassa roolissa, huomion fokusoimiseen ja informaation kokoamiseen. Organisaatiokulttuuria on ylenkatsottu useissa viimeaikaisissa suorituksen mittaamiseen liittyvissä tutkimuksissa, vaikka useat tutkijat ovat ilmaisseet, organisaatiokulttuurilla olevan tärkeä yhteys johdon kontrollijärjestelmiin. Tässä tutkielmassa aihetta lähestytään kahden tutkimusongelman avulla: Miten organisaatiokulttuuri näkyy suoritusmittausjärjestelmän implementoinnissa? Miten organisaatiokulttuuri näkyy suorituksen mittaamisessa?
Tutkielmaan valittiin kvalitatiivinen lähestymistapa ja tutkimusmenetelmänä on käytetty case-tutkimusta. Tutkielma toteutettiin teemahaastattelun ja havainnoinnin keinoin, sekä muita kohdeorganisaatiosta saatavilla olevia aineistoja hyväksi käyttäen. Tutkielmassa haastateltiin kohdeorganisaation viittä jäsentä. Suurin osa haastateltavista oli mukana kohdeorganisaation uuden suoritusmittariston rakentamisprojektissa. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuva organisaatiokulttuurista ja suorituksen mittaamisesta kohdeorganisaatiossa.
Tutkielmassa saatujen johtopäätösten mukaan organisaatiokulttuurilla ja suorituksen mittaamisella on yhteys. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa mittareihin, joita organisaatio valitsee mittaristoonsa. Toisaalta taas mittareiden valinnalla pystytään vaikuttamaan organisaatiokulttuuriin, ohjaamalla toimintaa haluttuun suuntaan. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa suoritusmittausjärjestelmän implementointiprosessiin monella tavalla; se vaikuttaa mittareiden valintaan, niiden ulkoasuun sekä käyttötarkoituksiin. Implementointiprosessissa on otettava huomioon organisaation arvot, johtamistyyli, työskentelytavat sekä ihmisten väliset suhteet, mitkä ovat kaikki osa organisaatiokulttuuria. Hyvin onnistunut suoritusmittausjärjestelmän implementointiprosessi vaatii organisaatiokulttuurin huomioon ottamista.
Tutkielmaan valittiin kvalitatiivinen lähestymistapa ja tutkimusmenetelmänä on käytetty case-tutkimusta. Tutkielma toteutettiin teemahaastattelun ja havainnoinnin keinoin, sekä muita kohdeorganisaatiosta saatavilla olevia aineistoja hyväksi käyttäen. Tutkielmassa haastateltiin kohdeorganisaation viittä jäsentä. Suurin osa haastateltavista oli mukana kohdeorganisaation uuden suoritusmittariston rakentamisprojektissa. Näiden menetelmien avulla pyrittiin saamaan mahdollisimman kattava kuva organisaatiokulttuurista ja suorituksen mittaamisesta kohdeorganisaatiossa.
Tutkielmassa saatujen johtopäätösten mukaan organisaatiokulttuurilla ja suorituksen mittaamisella on yhteys. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa mittareihin, joita organisaatio valitsee mittaristoonsa. Toisaalta taas mittareiden valinnalla pystytään vaikuttamaan organisaatiokulttuuriin, ohjaamalla toimintaa haluttuun suuntaan. Organisaatiokulttuuri vaikuttaa suoritusmittausjärjestelmän implementointiprosessiin monella tavalla; se vaikuttaa mittareiden valintaan, niiden ulkoasuun sekä käyttötarkoituksiin. Implementointiprosessissa on otettava huomioon organisaation arvot, johtamistyyli, työskentelytavat sekä ihmisten väliset suhteet, mitkä ovat kaikki osa organisaatiokulttuuria. Hyvin onnistunut suoritusmittausjärjestelmän implementointiprosessi vaatii organisaatiokulttuurin huomioon ottamista.