Hyvän hakijakokemuksen muodostuminen ja sen seuraukset : Tarkastelussa nuorten ammattilaisten kokemukset asiantuntijarekrytointiprosesseista
Salonen, Annika (2017-09-25)
Hyvän hakijakokemuksen muodostuminen ja sen seuraukset : Tarkastelussa nuorten ammattilaisten kokemukset asiantuntijarekrytointiprosesseista
Salonen, Annika
(25.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella työnhakijoiden hakijakokemusta ja ymmärtää sen muodostumista ja seurauksia rekrytointiprosesseissa. Tutkimus on rajattu koskemaan tekniikan ja talouden aloilla toimivien, nuorten ammattilaisten kokemuksia asiantuntijarekrytointiprosesseista.
Aihe on hyvin ajankohtainen ja tärkeä, sillä vaikka hakijakokemuksesta puhutaan paljon arkikielessä, hakijakokemuksesta ei ole juuri lainkaan akateemista tutkimusta. Tämä tutkimus antaa merkittävää, uutta tietoa hakijakokemuksesta. Hakijakokemus määritellään tässä tutkielmassa
työnhakijan subjektiivisena ja kokonaisvaltaisena kokemuksena rekrytointiprosessista, joka muodostuu hakijan ja yrityksen suoran tai epäsuoran vuorovaikutuksen seurauksena työnhaun yhteydessä. Teoreettinen viitekehys on muodostettu asiakaskokemusta tarkastelevan akateemisen kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsauksen yhteydessä tarkastellaan tutkimuskysymyksen osaongelmia mukaillen asiakaskokemuksen muodostumista ja sen seurauksia, sekä yksittäisiä rekrytointiprosessin vaiheita tarkastelevia tutkimustuloksia.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin, haastattelemalla kymmentä uransa alkuvaiheessa olevaa työnhakijaa teemahaastatteluin. Haastatteluaineistoa tulkitaan hermeneuttisfenomenologisella tutkimusmenetelmällä. Kuten asiakaskokemus, myös hakijakokemus muodostuu fyysisistä, teknologisista, prosessiin liittyvistä, viestinnällisistä, yrityksen edustajan ja työnhakijan väliseen vuorovaikutukseen liittyvistä, työnhakijoiden väliseen vuorovaikutukseen liittyvistä sekä työpaikkaan ja organisaatioon liittyvistä elementeistä. Tutkimustulokset antavat lisää ymmärrystä siitä, miten nämä elementit näkyvät rekrytointiprosessissa.
Tässä tutkielmassa tutkitut hakijakokemuksen seuraukset ovat uskollisuus, brändi, maine ja mielikuva, laatu sekä kuluttajakansalaisuus. Tutkimus osoittaa, että hakijakokemuksen seuraukset ovat merkittäviä. Tämän takia hyvän hakijakokemuksen tarjoaminen on yrityksille tärkeä tavoite. Tutkielmassa annetaan yrityksille käytännön suosituksia hyvän hakijakokemuksen tarjoamiseksi.
Aihe on hyvin ajankohtainen ja tärkeä, sillä vaikka hakijakokemuksesta puhutaan paljon arkikielessä, hakijakokemuksesta ei ole juuri lainkaan akateemista tutkimusta. Tämä tutkimus antaa merkittävää, uutta tietoa hakijakokemuksesta. Hakijakokemus määritellään tässä tutkielmassa
työnhakijan subjektiivisena ja kokonaisvaltaisena kokemuksena rekrytointiprosessista, joka muodostuu hakijan ja yrityksen suoran tai epäsuoran vuorovaikutuksen seurauksena työnhaun yhteydessä. Teoreettinen viitekehys on muodostettu asiakaskokemusta tarkastelevan akateemisen kirjallisuuden avulla. Kirjallisuuskatsauksen yhteydessä tarkastellaan tutkimuskysymyksen osaongelmia mukaillen asiakaskokemuksen muodostumista ja sen seurauksia, sekä yksittäisiä rekrytointiprosessin vaiheita tarkastelevia tutkimustuloksia.
Tutkimus on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin, haastattelemalla kymmentä uransa alkuvaiheessa olevaa työnhakijaa teemahaastatteluin. Haastatteluaineistoa tulkitaan hermeneuttisfenomenologisella tutkimusmenetelmällä. Kuten asiakaskokemus, myös hakijakokemus muodostuu fyysisistä, teknologisista, prosessiin liittyvistä, viestinnällisistä, yrityksen edustajan ja työnhakijan väliseen vuorovaikutukseen liittyvistä, työnhakijoiden väliseen vuorovaikutukseen liittyvistä sekä työpaikkaan ja organisaatioon liittyvistä elementeistä. Tutkimustulokset antavat lisää ymmärrystä siitä, miten nämä elementit näkyvät rekrytointiprosessissa.
Tässä tutkielmassa tutkitut hakijakokemuksen seuraukset ovat uskollisuus, brändi, maine ja mielikuva, laatu sekä kuluttajakansalaisuus. Tutkimus osoittaa, että hakijakokemuksen seuraukset ovat merkittäviä. Tämän takia hyvän hakijakokemuksen tarjoaminen on yrityksille tärkeä tavoite. Tutkielmassa annetaan yrityksille käytännön suosituksia hyvän hakijakokemuksen tarjoamiseksi.