Sosiaalityön moniammatillinen koulutus : Tutkimus Turun yliopiston Moniammatillisen opetusklinikan opiskelijoiden ammatillisista valmiuksista vuosina 2015-2016
Liikamaa, Elina (2017-09-27)
Sosiaalityön moniammatillinen koulutus : Tutkimus Turun yliopiston Moniammatillisen opetusklinikan opiskelijoiden ammatillisista valmiuksista vuosina 2015-2016
Liikamaa, Elina
(27.09.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin sosiaalityön moniammatillista koulutusta analysoimalla Turun yliopiston Moniammatillisen opetusklinikan opiskelijoiden itsearviointiaineistoja vuosilta 2015-2016. Itsearviointiaineistoissa opiskelijat arvioivat klinikkaopetuksessa saamiaan ammatillisia valmiuksia, moniammatillista yhteistyötä, oman ammatin arvostusta ja kiinnostavuutta sekä moniammatillisen koulutuksen toteuttamista. Tutkimuksessa toistettiin uudella aineistolla Anniina Kaittilan, Riitta Lehtosen, Leo Nyqvistin ja Hannele Räihän aikaisempi tutkimus, jonka tulokset julkaistiin vuonna 2012 artikkelissa Moniammatillinen klinikkaopetus asiakastyön valmiuksien kehittämisessä. Tässä pitkittäistutkimuksessa tarkasteltiin sitä, oliko sosiaalityön opiskelijoiden kokemuksissa tapahtunut muutoksia aikaisempaan tutkimukseen verrattuna, sekä sitä, miten sosiaalityön klinikkaopiskelijoiden kokemukset suhteutuivat samoille klinikkakursseille osallistuneiden psykologian opiskelijoiden kokemuksiin. Aineistoja analysoitiin sekä määrällisesti että laadullisesti mixed methods –tutkimusotteella sosiaalityön profession ja moniammatillisuuden viitekehyksissä.
Sosiaalityön klinikkaopiskelijat tunnistivat hyvin moniammatillisessa koulutuksessa saamiaan ammatillisia valmiuksia. Opiskelijat tunnistivat myös niitä ammatillisia osa-alueita, joilla heidän tarvitsee vielä kehittyä. Aikaisempaan tutkimukseen verrattuna sosiaalityön opiskelijoilla havaittiin selvää vahvistumista asiakkaan kohtaamiseen, haastatteluun ja vuorovaikutukseen liittyvissä ammatillisissa valmiuksissa. Sosiaalityön opiskelijat kokivat myös itsevarmuuden lisääntyneen, ammatti-identiteetin kehittyneen sekä arvostuksen omaa ammattia kohtaan kohonneen klinikkaopetuksessa. Sosiaalityön menetelmäosaaminen sekä tutkimus- ja arviointimenetelmien käyttö oli parantunut huomattavasti aikaisempiin tutkimustuloksiin verrattuna. Myös moniammatillisuus, ryhmätyöosaaminen ja vuorovaikutus moniammatillisessa työryhmässä erottuivat aikaisempaa selvemmin erityisesti sosiaalityön vahvuuksina. Moniammatillisuus oli toisaalta myös osa-alue, jossa sosiaalityön klinikkaopiskelijat halusivat edelleen kehittyä. Kaikkein heikoimpana osaaminen näyttäytyi viranomaisyhteistyössä. Opiskelijat esittivät myös klinikkakursseihin kohdistuvia kehittämisehdotuksia, joista suurin osa painottui klinikan työnohjaukseen, luentoihin ja käytännön järjestelyihin.
Sosiaalityö soveltuu erinomaisesti moniammatilliseen koulutukseen. Sosiaalityö on arvopohjaltaan yhteistyötä tekevä professio, jossa moniammatillinen osaaminen on aina ollut luontaista. Tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon rakennemuutos korostaa entisestään moniammatillisen yhteistyöosaamisen merkitystä. Moniammatillisella koulutuksella voidaan vastata moniammatillisen yhteistyön tulevaisuuden haasteisiin.
Sosiaalityön klinikkaopiskelijat tunnistivat hyvin moniammatillisessa koulutuksessa saamiaan ammatillisia valmiuksia. Opiskelijat tunnistivat myös niitä ammatillisia osa-alueita, joilla heidän tarvitsee vielä kehittyä. Aikaisempaan tutkimukseen verrattuna sosiaalityön opiskelijoilla havaittiin selvää vahvistumista asiakkaan kohtaamiseen, haastatteluun ja vuorovaikutukseen liittyvissä ammatillisissa valmiuksissa. Sosiaalityön opiskelijat kokivat myös itsevarmuuden lisääntyneen, ammatti-identiteetin kehittyneen sekä arvostuksen omaa ammattia kohtaan kohonneen klinikkaopetuksessa. Sosiaalityön menetelmäosaaminen sekä tutkimus- ja arviointimenetelmien käyttö oli parantunut huomattavasti aikaisempiin tutkimustuloksiin verrattuna. Myös moniammatillisuus, ryhmätyöosaaminen ja vuorovaikutus moniammatillisessa työryhmässä erottuivat aikaisempaa selvemmin erityisesti sosiaalityön vahvuuksina. Moniammatillisuus oli toisaalta myös osa-alue, jossa sosiaalityön klinikkaopiskelijat halusivat edelleen kehittyä. Kaikkein heikoimpana osaaminen näyttäytyi viranomaisyhteistyössä. Opiskelijat esittivät myös klinikkakursseihin kohdistuvia kehittämisehdotuksia, joista suurin osa painottui klinikan työnohjaukseen, luentoihin ja käytännön järjestelyihin.
Sosiaalityö soveltuu erinomaisesti moniammatilliseen koulutukseen. Sosiaalityö on arvopohjaltaan yhteistyötä tekevä professio, jossa moniammatillinen osaaminen on aina ollut luontaista. Tuleva sosiaali- ja terveydenhuollon rakennemuutos korostaa entisestään moniammatillisen yhteistyöosaamisen merkitystä. Moniammatillisella koulutuksella voidaan vastata moniammatillisen yhteistyön tulevaisuuden haasteisiin.