Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Valmistetaan vahaliituja! : Päätöksenteko kokeellisen opetuksen suunnittelussa

Grönlund, Enni (2017-10-03)

Valmistetaan vahaliituja! : Päätöksenteko kokeellisen opetuksen suunnittelussa

Grönlund, Enni
(03.10.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Oppilaita aktivoivat ja työelämätaitoja kehittävät työtavat korostuvat opettajantyössä uuden opetussuunnitelman myötä. Jotta opettaja voisi opettaa oppilasta luovassa ongelmanratkaisussa, on hänen myös itse oltava siitä esimerkkinä. Tämän tutkielman tavoitteena on kehittää näihin tarpeisiin vastaava oppilastyö sekä selvittää, minkälaista päätöksenteko on kokeellisen kemianopetuksen suunnittelussa. Suunnittelun luonteesta saatavaa tutkimustietoa voidaan käyttää tukena kehitettäessä opettajankoulutukseen kursseja ja työtapoja, joilla pyritään tukemaan opettajien elinikäistä oppimista.

Tutkielma noudattaa kehittämistutkimuksen metodeja. Kehittämisen kohteena on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisia kokonaisuuksia kemianopetukseen integroiva ilmiöpohjainen kokeellinen oppilastyö. Tutkittavana ilmiönä ovat kuvataiteen tunneilta tutut vahaliidut, joiden tuotekehitys on oppilastyön toiminnan sisältönä. Tutkimus alkaa teoreettisesta tarveanalyysistä, joka kehittämisen aikana tapahtuvan empiirisen tarveanalyysin kanssa ohjaa työn ensimmäisen version kehittämistä. Alustavan version jatkokehittämistarpeita selvitetään pilotoimalla kahdesti oppilasryhmän kanssa.

Oppilastyön kehittämisen aikana tapahtunutta ongelmanratkaisua tutkitaan laadullisen aineistopohjaisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisia ongelmia suunnittelun aikana kohdattiin ja minkälaista päätöksentekoa suunnittelun eteneminen vaati. Tutkimustuloksena tunnistettiin päätöksenteon vaikuttimia sekä erilaisia ongelmanratkaisun strategioita. Selvisi, että asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö näkyi suunnittelun etenemisessä uusina mahdollisuuksina, asiatietona, uusina ideoina sekä käytännön apuna. Ongelmanratkaisu noudatti kehittämistutkimuksessa aiemmin kehitettyjä malleja.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste