Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Yksityisbloggaajan ja yrityksen välisen yhteistyön mahdollisuudet tuotelanseerauksissa FMCG-toimialalla

Färm, Laura (2017-10-04)

Yksityisbloggaajan ja yrityksen välisen yhteistyön mahdollisuudet tuotelanseerauksissa FMCG-toimialalla

Färm, Laura
(04.10.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Uusien tuotteiden tuominen markkinoille on haastava ja aikaa vievä prosessi ja niiden epäonnistuminen on huolestuttavan yleistä. FMCG-toimialalla tilanne on erityisen vaikea, sillä lanseerausten epäonnistumisaste on kasvanut jatkuvasti ja on Nielsenin (2014) mukaan ollut jopa 76 %. Markkinointiviestintä on osoitettu tärkeäksi tekijäksi tuotelanseerausten onnistumisen kannalta. Digitalisoitumisen myötä yritykset voivat hyödyntää esimerkiksi erilaisia digitaalisia mielipidevaikuttajia, kuten bloggaajia, viestien välittäjinä. Blogit ovatkin osoitettu useissa tutkimuksissa tehokkaaksi viestintäkanavaksi kuluttajien ostopäätökseen vaikuttamisessa.

Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella yrityksen ja bloggaajan välisen yhteistyön mahdollisuuksia tuotelanseerausten kontekstissa FMCG-toimialalla. Tutkimuksessa on tarkasteltu aihetta yhteistyön alku- ja loppuosapuolen, eli yrityksen ja bloggaajan näkökulmasta. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisina teemahaastatteluina ja siinä haastateltiin yhteensä yhtätoista yhteistyön osapuolta; kuutta Suomessa rekisteröityä FMCG-toimialan yritystä ja viittä Suomen blogikentästä löytyvää lifestylebloggaajaa.

Tutkimuksessa osoitetaan, että eniten yhteistyötä tehdään lanseerausvaiheessa, jonka jälkeen toiseksi yleisimmäksi vaiheeksi todetaan lanseerauksen jälkeinen vaihe. Ennen lanseerausta tapahtuva vaihe osoittautuu tutkimuksessa harvinaisimmaksi vaiheeksi ja yhteistyökäytäntöjen todetaan olevan kaikkein vaihtelevimpia. Tulosten perusteella voidaan myös esittää, että yrityksillä on suuri taipumus turvautua yhteistyössä välikäsiin, eli blogiyhteisöihin tai media-, mainos- ja viestintätoimistoihin. Tutkimuksessa osoitetaan vääräksi yritysten tyypillinen oletus siitä, että blogiyhteisöissä olevien bloggaajien kanssa ei saisi tehdä maksullista yhteistyötä itsenäisesti ja todetaan, että yritysten voisi olla kannattavaa harkita tarkemmin myös itsenäisen yhteistyön tekemistä.

Tutkielmassa käsitellään erilaisia yhteistyötapoja, bloggaajan valinnan kriteereitä ja tulosten seurantatapoja, joihin liittyen tutkimuksessa löydetään teoriasta poikkeavia, uusia tekijöitä. Uusina yhteistyötapoina nousevat jatkuva yhteistyö ja yhteistyö sosiaalisen median kanavissa niin, että blogia ei ole sisällytetty yhteistyöhön. Bloggaajan valinnassa uusina tekijöinä puolestaan esiintyvät bloggaajan ikä, kohderyhmien varmistaminen ja aiempien omien ja muiden yritysten yhteistöiden onnistuminen. Tulosten seurannassa uusina tekijöinä esiintyivät postauksen kanssa vietetty aika, sosiaalisen median kanavien tykkäysmäärät, sosiaalisen median kanavien kautta tulleet kävijät postaukseen ja blogin kautta tulleet kävijät yrityksen verkkosivuille.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste