Valintojen poluilla : Haastattelututkimus koulutuksen vaihtamisesta Turun yliopistossa
Vuori, Johanna (2017-10-11)
Valintojen poluilla : Haastattelututkimus koulutuksen vaihtamisesta Turun yliopistossa
Vuori, Johanna
(11.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin opiskelijoiden perusteluja päätökselle koulutuksen vaihtamisesta. Koulutuksen vaihtamisen tarkastelu rajattiin Turun yliopiston kasvatustieteiden tiedekuntaan. Tutkimuksessa tarkasteltiin, millä perusteella ensimmäiseen pääaineeseen oli hakeuduttu. Lisäksi perehdyttiin siihen, millaisia kokemuksia opiskelijoilla oli opiskelusta ja opintojen etenemisestä. Mielenkiinnon kohteena olivat myös koulutusvalintaan sekä yliopisto-opintojen luonteeseen liittyvät tekijät.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua haastattelua, joihin osallistui kuusi naista ja kaksi miestä. Haastatteluissa käsiteltiin koulutukseen hakeutumista, opintojen etenemistä, yliopisto-opiskelua sekä koulutuksen vaihtamista. Haastateltavien iät vaihtelivat 21–28 ikävuoden välillä. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat vaihtaneet koulutustaan kerran. Aineisto teemoiteltiin ensin tutkimuskysymysten mukaan, jonka pohjalta muodostettiin teemat teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Osa opiskelijoista koki opintojensa etenevän hyvin, kun taas osalla ensimmäisen pääaineen opinnot käynnistyivät hitaammin. Perusteluissa koulutuksen vaihtamiselle mainittiin ensinnäkin oman osaaminen kehittäminen silloin, kun suoritettiin monta tutkintoa. Toisena perusteluna oli, ettei opiskelija halua työllistyä ensimmäisen pääaineen alalle. Kolmannessa perustelussa opiskeltu sivuaine kiinnosti varsinaista pääainetta enemmän. Neljännen perustelun mukaan ensimmäinen pääaine ei tuntunut ”omalta jutulta”, mutta sen kautta löydettiin itseä kiinnostava ala.
Tutkimuksen mukaan koulutuksen vaihtaminen oli opiskelijoille myönteinen kokemus. Koulutuksen vaihtamista byrokraattisena prosessina ei koettu haastavaksi, sillä vaihtaminen tapahtui Turun yliopiston sisällä. Useimmiten koulutusta vaihdetaan ensimmäisen tai toisen opiskeluvuoden jälkeen. Tässä tutkimuksessa poikkeuksellisena piirteenä oli, että puolet haastateltavista olivat vaihtaneet koulutusta tätä ajankohtaa myöhemmin.
Tutkimus toteutettiin laadullisena haastattelututkimuksena. Tutkimusta varten toteutettiin kahdeksan puolistrukturoitua haastattelua, joihin osallistui kuusi naista ja kaksi miestä. Haastatteluissa käsiteltiin koulutukseen hakeutumista, opintojen etenemistä, yliopisto-opiskelua sekä koulutuksen vaihtamista. Haastateltavien iät vaihtelivat 21–28 ikävuoden välillä. Kaikki tutkimukseen osallistuneet opiskelijat olivat vaihtaneet koulutustaan kerran. Aineisto teemoiteltiin ensin tutkimuskysymysten mukaan, jonka pohjalta muodostettiin teemat teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Osa opiskelijoista koki opintojensa etenevän hyvin, kun taas osalla ensimmäisen pääaineen opinnot käynnistyivät hitaammin. Perusteluissa koulutuksen vaihtamiselle mainittiin ensinnäkin oman osaaminen kehittäminen silloin, kun suoritettiin monta tutkintoa. Toisena perusteluna oli, ettei opiskelija halua työllistyä ensimmäisen pääaineen alalle. Kolmannessa perustelussa opiskeltu sivuaine kiinnosti varsinaista pääainetta enemmän. Neljännen perustelun mukaan ensimmäinen pääaine ei tuntunut ”omalta jutulta”, mutta sen kautta löydettiin itseä kiinnostava ala.
Tutkimuksen mukaan koulutuksen vaihtaminen oli opiskelijoille myönteinen kokemus. Koulutuksen vaihtamista byrokraattisena prosessina ei koettu haastavaksi, sillä vaihtaminen tapahtui Turun yliopiston sisällä. Useimmiten koulutusta vaihdetaan ensimmäisen tai toisen opiskeluvuoden jälkeen. Tässä tutkimuksessa poikkeuksellisena piirteenä oli, että puolet haastateltavista olivat vaihtaneet koulutusta tätä ajankohtaa myöhemmin.