Noncognitive factors in academic achievement : Linking occupational aspirations, personality traits, extracurricular activities, and gender to school success
Eskola, Anna (2017-10-11)
Noncognitive factors in academic achievement : Linking occupational aspirations, personality traits, extracurricular activities, and gender to school success
Eskola, Anna
(11.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
It is well known that intelligence explains roughly 25 percent of school success. However, that still leaves 75 percent of the variation unaccounted for. Other noncognitive factors influencing academic performance include motivation, personality, interests, gender, age, culture, and socioeconomic background.
The aim of this thesis was to explore the association between occupational aspirations, personality traits, extracurricular activities, and gender with academic achievement (measured by the grade point average of academic school subjects) among ninth grade pupils of three comprehensive schools in Southwest Finland. Data of 106 (56 girls) were gathered by using a self-compiled questionnaire and the Pimsleur Language Aptitude Battery test package. Statistical methods including two-way ANOVA, principal component analysis, and linear regression analysis were used to analyze the data.
The results show that occupational aspirations, operationalized as the goals students have in terms of future occupation, have a positive association with students’ academic success. Of the Big Five personality traits (Openness to experience, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness, and Neuroticism) only Neuroticism has a positive association with school performance. Extracurricular activities are also associated with academic achievement. However, this association is different between genders.
Based on these results it is reasonable to surmise that occupational aspirations, neuroticism, extracurricular activities, and gender are linked to school success. The results, however, warrant larger studies on the causality of these relationships, as well as on the effects other noncognitive factors have on academic performance. Akateemisen koulumenestyksen ei-kognitiiviset tekijät : Toiveammatin, persoonallisuuden, harrastusten ja sukupuolen yhteys koulumenestykseen
Yleisesti tiedetään, että älykkyyden osuus koulumenestyksen selittäjänä on 25 prosenttia. Tämän jälkeen koulumenestyksestä jää kuitenkin vielä 75 prosenttia selittämättä. Muita koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat motivaatio, persoonallisuus, asenteet, sukupuoli sekä perheen sosioekonominen asema ja kulttuuritausta.
Tämän kvantitatiivisen Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tutkia yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden toiveammatin, persoonallisuuden, harrastusten ja sukupuolen yhteyttä koulumenestykseen. Koulumenestyksen mittarina käytettiin akateemisten kouluaineiden keskiarvoa. Aineisto (N = 106, 56 tyttöä) kerättiin kolmesta yläkoulusta Varsinais-Suomessa. Aineiston keräämiseen käytettiin itse suunniteltua kyselyä sekä Pimsleur Language Aptitude Battery -testiä. Aineisto analysoitiin kaksisuuntaista varianssianalyysia, pääkomponenttianalyysia sekä lineaarista regressionanalyysia käyttäen.
Saadut tulokset osoittavat, että toiveammateilla on positiivinen yhteys oppilaiden koulumenestykseen. Viidestä Big Five persoonallisuuspiirteestä (avoimuus, tunnollisuus, ekstroversio, miellyttävyys ja neuroottisuus) vain neuroottisuudella todettiin olevan positiivinen yhteys koulumenestykseen. Harrastuksilla on myös yhteys koulumenestykseen, mutta tämä yhteys on erilainen tytöillä kuin pojilla.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaiden toiveammatilla, neuroottisuudella, harrastuksilla ja sukupuolella on yhteys akateemiseen koulumenestykseen. Laajempia tutkimuksia kuitenkin vielä tarvitaan kartoittamaan tutkittujen muuttujien syy-seuraussuhteita, sekä muiden ei-kognitiivisten tekijöiden vaikutusta kokonaisuuteen.
The aim of this thesis was to explore the association between occupational aspirations, personality traits, extracurricular activities, and gender with academic achievement (measured by the grade point average of academic school subjects) among ninth grade pupils of three comprehensive schools in Southwest Finland. Data of 106 (56 girls) were gathered by using a self-compiled questionnaire and the Pimsleur Language Aptitude Battery test package. Statistical methods including two-way ANOVA, principal component analysis, and linear regression analysis were used to analyze the data.
The results show that occupational aspirations, operationalized as the goals students have in terms of future occupation, have a positive association with students’ academic success. Of the Big Five personality traits (Openness to experience, Conscientiousness, Extraversion, Agreeableness, and Neuroticism) only Neuroticism has a positive association with school performance. Extracurricular activities are also associated with academic achievement. However, this association is different between genders.
Based on these results it is reasonable to surmise that occupational aspirations, neuroticism, extracurricular activities, and gender are linked to school success. The results, however, warrant larger studies on the causality of these relationships, as well as on the effects other noncognitive factors have on academic performance.
Yleisesti tiedetään, että älykkyyden osuus koulumenestyksen selittäjänä on 25 prosenttia. Tämän jälkeen koulumenestyksestä jää kuitenkin vielä 75 prosenttia selittämättä. Muita koulumenestykseen vaikuttavia tekijöitä ovat motivaatio, persoonallisuus, asenteet, sukupuoli sekä perheen sosioekonominen asema ja kulttuuritausta.
Tämän kvantitatiivisen Pro gradu –tutkielman tarkoituksena oli tutkia yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden toiveammatin, persoonallisuuden, harrastusten ja sukupuolen yhteyttä koulumenestykseen. Koulumenestyksen mittarina käytettiin akateemisten kouluaineiden keskiarvoa. Aineisto (N = 106, 56 tyttöä) kerättiin kolmesta yläkoulusta Varsinais-Suomessa. Aineiston keräämiseen käytettiin itse suunniteltua kyselyä sekä Pimsleur Language Aptitude Battery -testiä. Aineisto analysoitiin kaksisuuntaista varianssianalyysia, pääkomponenttianalyysia sekä lineaarista regressionanalyysia käyttäen.
Saadut tulokset osoittavat, että toiveammateilla on positiivinen yhteys oppilaiden koulumenestykseen. Viidestä Big Five persoonallisuuspiirteestä (avoimuus, tunnollisuus, ekstroversio, miellyttävyys ja neuroottisuus) vain neuroottisuudella todettiin olevan positiivinen yhteys koulumenestykseen. Harrastuksilla on myös yhteys koulumenestykseen, mutta tämä yhteys on erilainen tytöillä kuin pojilla.
Saatujen tulosten perusteella voidaan todeta, että oppilaiden toiveammatilla, neuroottisuudella, harrastuksilla ja sukupuolella on yhteys akateemiseen koulumenestykseen. Laajempia tutkimuksia kuitenkin vielä tarvitaan kartoittamaan tutkittujen muuttujien syy-seuraussuhteita, sekä muiden ei-kognitiivisten tekijöiden vaikutusta kokonaisuuteen.