The self-initiated intercultural learning process among international university students
Nurkkala, Nina (2017-10-11)
The self-initiated intercultural learning process among international university students
Nurkkala, Nina
(11.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
The aim of this qualitative research paper is to understand the self-initiated intercultural learning process among international university students. The process is studied using the viewpoints of understanding and experience. A dynamic, liquid model of intercultural learning was created for the paper, combining intercultural skills theory, critical pedagogy and cognitive psychology. The three components of the cyclical model are awareness, analysis and behaviour. Awareness consists of an understanding of historical, political and social intercultural structures. Analysis consists of a theoretical understanding that single occurrences are part of a larger structure as well as practical reasoning concerning making cultural attributions, dealing with undesirable thoughts and learning together. Behaviour consists of emotion regulation, imagination and taking action.
Eight semi-structured interviews were conducted for the empirical data collection and data analysis was phenomenographical. The informants were international students enrolled in a master´s degree program at the University of Turku, Finland.
International university students use intercultural knowledge actively in reflecting on everyday situations and have a focus on teaching and learning in these situations. Single occurrences are seen as parts of larger structures to varying degrees. Racism is subtle and cultural attributions are difficult to make. Self-talk is used to stay calm in angering situations. Being respected as an individual is sought after in intercultural encounters. Taking action follows awareness and analysis sometimes, and sometimes not. Humour is used to diffuse discomfort and evoke reflection in intercultural situations. Students see differences, but focus on similarities. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena on ymmärtää kansainvälisten yliopisto-opiskelijoiden itseohjautuvaa kulttuurienvälistä oppimisprosessia. Prosessia tutkitaan tiedon sekä kokemuksen näkökulmista. Tutkimusta varten luotiin kehämälli, joka pohjaa kulttuurienvälisten taitojen teoriaan, kriittiseen pedagogiikkaan sekä kognitiiviseen psykologiaan. Malli koostuu kolmesta osasta; tiedostamisesta, analyysistä ja käytöksestä. Tiedostamiseen kuuluu ymmärrys historiallisista, poliittisista ja sosiaalisista kulttuurienvälisistä rakenteista. Analyysiin kuuluu teoreettinen ymmärrys siitä, että yksittäiset tapahtumat ovat osa suurempaa yhteiskunnallista kokonaisuutta. Analyysin käytännölliseen puoleen kuuluvat kulttuuristen attribuutioiden teko, epäsuotuisten ajatusten käsittely sekä yhdessä oppiminen. Käytös koostuu tunteiden säätelystä, tulevaisuuden kuvittelusta sekä toimintaan ryhtymisestä.
Tiedonkeruu tehtiin kahdeksassa puolistrukturoidussa haastattelussa ja empiirinen aineisto analysoitiin fenomenografisesti. Haastateltavat olivat Turun yliopiston kansainvälisiä maisterivaiheen tutkinto-opiskelijoita.
Kansainväliset yliopisto-opiskelijat käyttävät kulttuurienvälistä tietoa (intercultural knowledge) aktiivisesti reflektoidessaan arkipäiväisiä tapahtumia, ja he pyrkivät näissä tilanteissa oppimaan ja opettamaan. Yksittäiset tapahtumat nähdään osana suurempaa kokonaisuutta vaihtelevasti. Rasismi on piiloista ja opiskelijoiden on vaikea tehdä kulttuurisia attribuutioita. Itsepuhelua käytetään rauhan säilyttämiseksi suuttumusta aiheuttavissa tilanteissa. Kunnioitetuksi ja nähdyksi tuleminen on tärkeää kulttuurienvälisissä tilanteissa. Tiedostaminen ja analyysi joko johtavat toimintaan tai eivät. Huumoria käytetään epämiellyttävien tilanteiden helpottamiseksi sekä reflektion herättämiseksi. Opiskelijat näkevät eroavaisuuksia, mutta keskittyvät samankaltaisuuksiin.
Eight semi-structured interviews were conducted for the empirical data collection and data analysis was phenomenographical. The informants were international students enrolled in a master´s degree program at the University of Turku, Finland.
International university students use intercultural knowledge actively in reflecting on everyday situations and have a focus on teaching and learning in these situations. Single occurrences are seen as parts of larger structures to varying degrees. Racism is subtle and cultural attributions are difficult to make. Self-talk is used to stay calm in angering situations. Being respected as an individual is sought after in intercultural encounters. Taking action follows awareness and analysis sometimes, and sometimes not. Humour is used to diffuse discomfort and evoke reflection in intercultural situations. Students see differences, but focus on similarities.
Tiedonkeruu tehtiin kahdeksassa puolistrukturoidussa haastattelussa ja empiirinen aineisto analysoitiin fenomenografisesti. Haastateltavat olivat Turun yliopiston kansainvälisiä maisterivaiheen tutkinto-opiskelijoita.
Kansainväliset yliopisto-opiskelijat käyttävät kulttuurienvälistä tietoa (intercultural knowledge) aktiivisesti reflektoidessaan arkipäiväisiä tapahtumia, ja he pyrkivät näissä tilanteissa oppimaan ja opettamaan. Yksittäiset tapahtumat nähdään osana suurempaa kokonaisuutta vaihtelevasti. Rasismi on piiloista ja opiskelijoiden on vaikea tehdä kulttuurisia attribuutioita. Itsepuhelua käytetään rauhan säilyttämiseksi suuttumusta aiheuttavissa tilanteissa. Kunnioitetuksi ja nähdyksi tuleminen on tärkeää kulttuurienvälisissä tilanteissa. Tiedostaminen ja analyysi joko johtavat toimintaan tai eivät. Huumoria käytetään epämiellyttävien tilanteiden helpottamiseksi sekä reflektion herättämiseksi. Opiskelijat näkevät eroavaisuuksia, mutta keskittyvät samankaltaisuuksiin.