Kestääkö yliopisto? Kyselytutkimus Turun yliopiston opiskelijoille opintojen etenemiseen liittyvistä tekijöistä ja opintotukijärjestelmän toimivuudesta.
Paajanen, Mari (2017-10-11)
Kestääkö yliopisto? Kyselytutkimus Turun yliopiston opiskelijoille opintojen etenemiseen liittyvistä tekijöistä ja opintotukijärjestelmän toimivuudesta.
Paajanen, Mari
(11.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää opiskelijoiden kokemuksia opintoja edistävistä ja hidastavista tekijöistä. Mitkä ovat ne tekijät, jotka vaikuttavat opintojen etenemiseen? Opiskelijoiden opiskeluaikoja on pyritty lyhentämään, ja tutkintoihin tähdätään entistä nopeammin. Opintojen kestosta on muotoutunut Suomessa nykypäivänä polttava koulutuspoliittinen kysymys. Opintotuki voidaan nähdä yhtenä keinona säädellä opintojen kestoa rahoituksellisesta näkökulmasta. Tutkimuksen toisena tarkoituksena on tarkastella opintotukijärjestelmän toimivuutta.
Teoreettinen viitekehys tarkastelee yleisesti korkeakoulutusta ja sen muutoksia sekä korkeakouluopiskelua. Tarkastelen myös opintojen keston problematiikkaa. Näiden aiheiden lisäksi selvitän opiskelijoiden toimeentuloa ja opintotukeen liittyviä asioita.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimus kohdistui Turun yliopistossa lukuvuosina 2009–2012 aloittaneisiin opiskelijoihin. Tutkimuksessa hyödynnettiin Turun yliopiston opiskelijatietojärjestelmän tilastoja. Lisäksi aineistoa kerättiin internet-kyselynä Webropol-kyselyohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 1202 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muotoutui 20,8 prosenttia.
Tutkimustulokset osoittivat, että oma motivaatio, muut henkilökohtaiset tekijät sekä ryhmähenki ja ystävät ovat yhteydessä opintojen nopeaan etenemiseen. Opintojen hidastumiseen puolestaan vaikuttavat opintojärjestelyjen joustamattomuus, opintojen kuormittavuus, motivaation puute sekä opintojen aikainen työnteko. Opintotukijärjestelmä koetaan melko samankaltaisesti opintojen eri aloitusvuosien välillä, mutta erojakin löytyi. Aikaisemmin aloittaneet kokivat opintotukijärjestelmän tilastollisesti merkitsevästi paremmin toimivaksi kuin myöhemmin aloittaneet.
Teoreettinen viitekehys tarkastelee yleisesti korkeakoulutusta ja sen muutoksia sekä korkeakouluopiskelua. Tarkastelen myös opintojen keston problematiikkaa. Näiden aiheiden lisäksi selvitän opiskelijoiden toimeentuloa ja opintotukeen liittyviä asioita.
Tutkimus on kvantitatiivinen. Tutkimus kohdistui Turun yliopistossa lukuvuosina 2009–2012 aloittaneisiin opiskelijoihin. Tutkimuksessa hyödynnettiin Turun yliopiston opiskelijatietojärjestelmän tilastoja. Lisäksi aineistoa kerättiin internet-kyselynä Webropol-kyselyohjelman avulla. Kyselyyn vastasi 1202 opiskelijaa ja vastausprosentiksi muotoutui 20,8 prosenttia.
Tutkimustulokset osoittivat, että oma motivaatio, muut henkilökohtaiset tekijät sekä ryhmähenki ja ystävät ovat yhteydessä opintojen nopeaan etenemiseen. Opintojen hidastumiseen puolestaan vaikuttavat opintojärjestelyjen joustamattomuus, opintojen kuormittavuus, motivaation puute sekä opintojen aikainen työnteko. Opintotukijärjestelmä koetaan melko samankaltaisesti opintojen eri aloitusvuosien välillä, mutta erojakin löytyi. Aikaisemmin aloittaneet kokivat opintotukijärjestelmän tilastollisesti merkitsevästi paremmin toimivaksi kuin myöhemmin aloittaneet.