Sulautuva oppiminen : kirjallisuuskatsaus opettajan ja opiskelijan uusista rooleista
Sirén, Mikko (2017-10-23)
Sulautuva oppiminen : kirjallisuuskatsaus opettajan ja opiskelijan uusista rooleista
Sirén, Mikko
(23.10.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102350254
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102350254
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on sulautuva oppiminen, jossa sulautetaan eri oppimisympäristöjä yhteen. Se ei ota kantaa mihinkään erityiseen pedagogiseen lähestymistapaan, vaan siihen, miten oppimista lähestytään luomalla oppikokonaisuuksia.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan tieteellisten artikkelien avulla, miten artikkelit näkevät opettajan ja opiskelijan roolit sulautetussa oppimisessa sekä mitä etuja ja haasteita tieteelliset artikkelit tuovat esiin sulautetusta oppimisesta?
Tutkielman artikkelit on kerätty ERIC EBSCO artikkelitietokannasta. Artikkelit kattavat useita eri koulutusorganisaatioita, jotka kuitenkin keskittyvät aikuisopetukseen. Artikkelit koostuvat 23 eri koulutusalan julkaisusta, jotka ovat keskittyneet opetukseen liittyvien artikkeleiden lisäksi käsittelemään erityisesti eri opetusteknologioita ja -menetelmiä. Artikkelit tehneet tutkijat ovat maantieteellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta hyvin yhteneväisiä sulautuvan oppimisen eduista ja haasteista sekä siitä, millaiset ovat opettajan ja opiskelijan roolit sulautuvassa oppimisessa.
Sulautuvassa oppimisessa oppikokonaisuutta hallinnoi opettaja, mutta vastuu oppimisesta siirtyy opettajalta opiskelijalle. Sulautuva oppiminen lisää joustavuutta opiskeluun, koska opetus ei ole enää niin riippuvaista ajasta ja paikasta. Opettajan rooli muuttuu sulautuvassa oppimisessa oppimista ohjaavaksi. Opettajien ja opiskelijoiden digitaalinen osaaminen antaa sekä mahdollisuuden toteuttaa opetus monella eri tavalla että haasteen luoda kokonaisuus, jossa oppiminen olisi jokaiselle mahdollisimman tehokasta.
Sulautuva oppiminen tulee tulevaisuudessa yhä voimakkaammin olemaan se tapa, jolla opetus organisoidaan, jotta pystytään hyödyntämään usean eri oppimisympäristön parhaat puolet.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan tieteellisten artikkelien avulla, miten artikkelit näkevät opettajan ja opiskelijan roolit sulautetussa oppimisessa sekä mitä etuja ja haasteita tieteelliset artikkelit tuovat esiin sulautetusta oppimisesta?
Tutkielman artikkelit on kerätty ERIC EBSCO artikkelitietokannasta. Artikkelit kattavat useita eri koulutusorganisaatioita, jotka kuitenkin keskittyvät aikuisopetukseen. Artikkelit koostuvat 23 eri koulutusalan julkaisusta, jotka ovat keskittyneet opetukseen liittyvien artikkeleiden lisäksi käsittelemään erityisesti eri opetusteknologioita ja -menetelmiä. Artikkelit tehneet tutkijat ovat maantieteellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta hyvin yhteneväisiä sulautuvan oppimisen eduista ja haasteista sekä siitä, millaiset ovat opettajan ja opiskelijan roolit sulautuvassa oppimisessa.
Sulautuvassa oppimisessa oppikokonaisuutta hallinnoi opettaja, mutta vastuu oppimisesta siirtyy opettajalta opiskelijalle. Sulautuva oppiminen lisää joustavuutta opiskeluun, koska opetus ei ole enää niin riippuvaista ajasta ja paikasta. Opettajan rooli muuttuu sulautuvassa oppimisessa oppimista ohjaavaksi. Opettajien ja opiskelijoiden digitaalinen osaaminen antaa sekä mahdollisuuden toteuttaa opetus monella eri tavalla että haasteen luoda kokonaisuus, jossa oppiminen olisi jokaiselle mahdollisimman tehokasta.
Sulautuva oppiminen tulee tulevaisuudessa yhä voimakkaammin olemaan se tapa, jolla opetus organisoidaan, jotta pystytään hyödyntämään usean eri oppimisympäristön parhaat puolet.