Sulautuva oppiminen : kirjallisuuskatsaus opettajan ja opiskelijan uusista rooleista
Sirén, Mikko (2017-10-23)
Sulautuva oppiminen : kirjallisuuskatsaus opettajan ja opiskelijan uusista rooleista
Sirén, Mikko
(23.10.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkielman aiheena on sulautuva oppiminen, jossa sulautetaan eri oppimisympäristöjä yhteen. Se ei ota kantaa mihinkään erityiseen pedagogiseen lähestymistapaan, vaan sii-hen, miten oppimista lähestytään luomalla oppikokonaisuuksia.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan tieteellisten artikkelien avulla, miten artikkelit näkevät opettajan ja opiskelijan roolit sulautetussa oppimisessa sekä mitä etuja ja haastei-ta tieteelliset artikkelit tuovat esiin sulautetusta oppimisesta?
Tutkielman artikkelit on kerätty ERIC EBSCO artikkelitietokannasta. Artikkelit katta-vat useita eri koulutusorganisaatioita, jotka kuitenkin keskittyvät aikuisopetukseen. Ar-tikkelit koostuvat 23 eri koulutusalan julkaisusta, jotka ovat keskittyneet opetukseen liit-tyvien artikkeleiden lisäksi käsittelemään erityisesti eri opetusteknologioita ja -menetelmiä. Artikkelit tehneet tutkijat ovat maantieteellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta hyvin yhteneväisiä sulautuvan oppimisen eduista ja haasteista sekä siitä, mil-laiset ovat opettajan ja opiskelijan roolit sulautuvassa oppimisessa.
Sulautuvassa oppimisessa oppikokonaisuutta hallinnoi opettaja, mutta vastuu oppimises-ta siirtyy opettajalta opiskelijalle. Sulautuva oppiminen lisää joustavuutta opiskeluun, koska opetus ei ole enää niin riippuvaista ajasta ja paikasta. Opettajan rooli muuttuu su-lautuvassa oppimisessa oppimista ohjaavaksi. Opettajien ja opiskelijoiden digitaalinen osaaminen antaa sekä mahdollisuuden toteuttaa opetus monella eri tavalla että haasteen luoda kokonaisuus, jossa oppiminen olisi jokaiselle mahdollisimman tehokasta.
Sulautuva oppiminen tulee tulevaisuudessa yhä voimakkaammin olemaan se tapa, jolla opetus organisoidaan, jotta pystytään hyödyntämään usean eri oppimisympäristön par-haat puolet.
Tässä tutkielmassa pyritään vastaamaan tieteellisten artikkelien avulla, miten artikkelit näkevät opettajan ja opiskelijan roolit sulautetussa oppimisessa sekä mitä etuja ja haastei-ta tieteelliset artikkelit tuovat esiin sulautetusta oppimisesta?
Tutkielman artikkelit on kerätty ERIC EBSCO artikkelitietokannasta. Artikkelit katta-vat useita eri koulutusorganisaatioita, jotka kuitenkin keskittyvät aikuisopetukseen. Ar-tikkelit koostuvat 23 eri koulutusalan julkaisusta, jotka ovat keskittyneet opetukseen liit-tyvien artikkeleiden lisäksi käsittelemään erityisesti eri opetusteknologioita ja -menetelmiä. Artikkelit tehneet tutkijat ovat maantieteellisistä ja kulttuurillisista eroista huolimatta hyvin yhteneväisiä sulautuvan oppimisen eduista ja haasteista sekä siitä, mil-laiset ovat opettajan ja opiskelijan roolit sulautuvassa oppimisessa.
Sulautuvassa oppimisessa oppikokonaisuutta hallinnoi opettaja, mutta vastuu oppimises-ta siirtyy opettajalta opiskelijalle. Sulautuva oppiminen lisää joustavuutta opiskeluun, koska opetus ei ole enää niin riippuvaista ajasta ja paikasta. Opettajan rooli muuttuu su-lautuvassa oppimisessa oppimista ohjaavaksi. Opettajien ja opiskelijoiden digitaalinen osaaminen antaa sekä mahdollisuuden toteuttaa opetus monella eri tavalla että haasteen luoda kokonaisuus, jossa oppiminen olisi jokaiselle mahdollisimman tehokasta.
Sulautuva oppiminen tulee tulevaisuudessa yhä voimakkaammin olemaan se tapa, jolla opetus organisoidaan, jotta pystytään hyödyntämään usean eri oppimisympäristön par-haat puolet.