Valmistetaan vahaliituja! : Päätöksenteko kokeellisen opetuksen suunnittelussa
Grönlund, Enni (2017-10-23)
Valmistetaan vahaliituja! : Päätöksenteko kokeellisen opetuksen suunnittelussa
Grönlund, Enni
(23.10.2017)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102350258
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2017102350258
Tiivistelmä
Oppilaita aktivoivat ja työelämätaitoja kehittävät työtavat korostuvat opettajantyössä uuden opetussuunnitelman myötä. Jotta opettaja voisi opettaa oppilasta luovassa ongelmanratkaisussa, on hänen myös itse oltava siitä esimerkkinä. Tämän tutkielman tavoitteena on kehittää näihin tarpeisiin vastaava oppilastyö sekä selvittää, minkälaista päätöksenteko on kokeellisen kemianopetuksen suunnittelussa. Suunnittelun luonteesta saatavaa tutkimustietoa voidaan käyttää tukena kehitettäessä opettajankoulutukseen kursseja ja työtapoja, joilla pyritään tukemaan opettajien elinikäistä oppimista.
Tutkielma noudattaa kehittämistutkimuksen metodeja. Kehittämisen kohteena on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisia kokonaisuuksia kemianopetukseen integroiva ilmiöpohjainen kokeellinen oppilastyö. Tutkittavana ilmiönä ovat kuvataiteen tunneilta tutut vahaliidut, joiden tuotekehitys on oppilastyön toiminnan sisältönä. Tutkimus alkaa teoreettisesta tarveanalyysistä, joka kehittämisen aikana tapahtuvan empiirisen tarveanalyysin kanssa ohjaa työn ensimmäisen version kehittämistä. Alustavan version jatkokehittämistarpeita selvitetään pilotoimalla kahdesti oppilasryhmän kanssa.
Oppilastyön kehittämisen aikana tapahtunutta ongelmanratkaisua tutkitaan laadullisen aineistopohjaisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisia ongelmia suunnittelun aikana kohdattiin ja minkälaista päätöksentekoa suunnittelun eteneminen vaati. Tutkimustuloksena tunnistettiin päätöksenteon vaikuttimia sekä erilaisia ongelmanratkaisun strategioita. Selvisi, että asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö näkyi suunnittelun etenemisessä uusina mahdollisuuksina, asiatietona, uusina ideoina sekä käytännön apuna. Ongelmanratkaisu noudatti kehittämistutkimuksessa aiemmin kehitettyjä malleja.
Tutkielma noudattaa kehittämistutkimuksen metodeja. Kehittämisen kohteena on perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2014) laaja-alaisia kokonaisuuksia kemianopetukseen integroiva ilmiöpohjainen kokeellinen oppilastyö. Tutkittavana ilmiönä ovat kuvataiteen tunneilta tutut vahaliidut, joiden tuotekehitys on oppilastyön toiminnan sisältönä. Tutkimus alkaa teoreettisesta tarveanalyysistä, joka kehittämisen aikana tapahtuvan empiirisen tarveanalyysin kanssa ohjaa työn ensimmäisen version kehittämistä. Alustavan version jatkokehittämistarpeita selvitetään pilotoimalla kahdesti oppilasryhmän kanssa.
Oppilastyön kehittämisen aikana tapahtunutta ongelmanratkaisua tutkitaan laadullisen aineistopohjaisen sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa siitä, minkälaisia ongelmia suunnittelun aikana kohdattiin ja minkälaista päätöksentekoa suunnittelun eteneminen vaati. Tutkimustuloksena tunnistettiin päätöksenteon vaikuttimia sekä erilaisia ongelmanratkaisun strategioita. Selvisi, että asiantuntijoiden kanssa tehtävä yhteistyö näkyi suunnittelun etenemisessä uusina mahdollisuuksina, asiatietona, uusina ideoina sekä käytännön apuna. Ongelmanratkaisu noudatti kehittämistutkimuksessa aiemmin kehitettyjä malleja.