Näytä suppeat kuvailutiedot

Sähköisen arvioinnin ja opetusteknologian tila peruskoulun yläluokilla ja lukioissa opettajien näkökulmasta

Kuparinen, Ville (2017-10-24)

dc.contributorMatemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta / Faculty of Mathematics and Natural Sciences-
dc.contributor.authorKuparinen, Ville
dc.date.accessioned2017-10-24T08:53:25Z
dc.date.available2017-10-24T08:53:25Z
dc.date.issued2017-10-24
dc.identifier.urihttp://www.utupub.fi/handle/10024/144029
dc.description.abstractSuomalaiset peruskoulut ja lukiot käyvät parhaillaan läpi opetuksen sähköistymisen murrosvaihetta. Opetuksen ja oppimisen osana käytetään yhä enenevässä määrin kirjavaa joukkoa tietoteknisiä laitteita. Oppimateriaaleja on jo nyt tarjolla runsaasti sähköisessä muodossa, ja verkkopohjaisten oppimisympäristöjen käyttö kasvaa. Tässä niin sanotussa digiloikassa näkyvimpänä valtakunnallisena tavoitteena on ylioppilaskirjoitusten sähköistyminen kokonaan vuoden 2019 loppuun mennessä. Sähköistymisen pedagogisen onnistumisen ratkaisevat viime kädessä opettajat, minkä johdosta heidät asetettiin tässä tutkielmassa keskiöön. Tutkielmassa pyrittiin peruskoulun ylempien luokkien ja lukion opettajilla teetetyn kyselytutkimuksen avulla tuottamaan tietoa koulujen tietoteknisen laitteiston ja sähköisen arvioinnin tilasta. Opettajilta selvitettiin, millä laitteilla he haluavat sähköistymisen toteuttaa, ja mikä on heidän yleinen suhtautumisensa tietotekniikan opetuskäyttöön. Lisäksi sähköisiä ylioppilaskirjoituksia silmällä pitäen tutkittiin opettajien teettämää sähköisten tehtävien ja kokeiden määrää. Kyselytutkimus toteutettiin loppukevään 2016 aikana sähköisesti, ja se lähetettiin jokaisesta Suomen maakunnasta satunnaisesti valittuihin vähintään kahteen lukioon tai yhteiskouluun sekä opettajien suosimiin keskusteluryhmiin. Kyselyyn vastasi 161 opettajaa 59 eri paikkakunnalta. Vastaajista kolme neljäsosaa opetti lukioissa ja loput peruskouluissa. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajat suosivat kannettavaa tietokonetta selvästi yli muiden mitattujen laitetyyppien. He suhtautuivat tietotekniikkaan ja opetuksen sähköistymiseen keskimäärin melko positiivisesti, mutta monia huoletti oppilaidensa tietotekninen taitotaso kouluasioihin liittyen. Sähköisiä kokeita opettajat teettivät edelleen vähän, ja liki kolmasosa ei ollenkaan. Asiasanat: opetusteknologia, sähköinen arviointi, kyselytutkimus-
dc.language.isofin-
dc.publisherfi=Turun yliopisto|en=University of Turku|-
dc.titleSähköisen arvioinnin ja opetusteknologian tila peruskoulun yläluokilla ja lukioissa opettajien näkökulmasta-
dc.type.ontasotfi=Pro gradu -tutkielma|en=Master's thesis|
dc.rights.accessrightsavoin
dc.identifier.urnURN:NBN:fi-fe2017102450266-
dc.contributor.facultyfi=Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta|en=Faculty of Mathematics and Natural Sciences|-
dc.contributor.studysubjectfi=Tietojenkäsittelytiede|en=Computer Science|-
dc.contributor.departmentfi=Tulevaisuuden teknologioiden laitos|en=Department of Future Technologies|-
dc.format.contentfulltext-


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot