Opettajien työhyvinvointi Opettaja-lehdessä vuosina 2006-2015
Mikkola, Sasu; Välimäki, Klaus (2017-11-01)
Opettajien työhyvinvointi Opettaja-lehdessä vuosina 2006-2015
Mikkola, Sasu
Välimäki, Klaus
(01.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, mitä työhyvinvoinnin teemoja 2006–2015 vuoden Opettaja-lehdissä on. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten kyseiset työhyvinvoinnin teemat ilmenevät Marja-Liisa Mankan (2006) työhyvinvoinnin mallissa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineistona toimi Opettaja-lehden vuoden 2006–2015 työhyvinvointia koskevat kirjoitukset.
Aineiston analyysin perusteella Opettaja-lehdestä löytyi yhteensä kuusi työhyvinvoinnin teemaa: Yksilö oman työhyvinvoinnin ylläpitäjänä, kouluorganisaatio työnantajana, koulun rehtorin tai muun esimiehen merkitys työhyvinvointiin, opettajan työn tuomat haasteet ja mahdollisuudet, sosiaalinen tuki ja työyhteisön merkitys sekä yhteiskunnallinen päätöksenteko. Tutkimus osoitti myös, että tutkijoiden analyysin perusteella löytämissä työhyvinvoinnin teemoissa sekä Marja-Liisa Mankan työhyvinvoinnin laaja-alaisessa teoreettisessa mallissa on sekä eroavaisuuksia että yhtenäisyyksiä. Eroavaisuudet johtuivat suurimmaksi osaksi kouluorganisaation sekä opettajan profession erityispiirteistä. Tämän tutkimuksen tuloksia ja havaintoja tukevat myös aiemmat opettajien työhyvinvointia käsittelemät tutkimukset.
Työhyvinvointi on vahvasti esillä opetusalan keskusteluissa. Opettajien työhyvinvointiin liitetään jokapäiväisiä valintoja ja tekoja, yhteisöllisyyden ja esimiestyön merkityksen korostamista sekä keskustelua opettajuuden muuttuvasta luonteesta ja kasvavista vaatimuksista nyt ja tulevaisuudessa.
Aineiston analyysin perusteella Opettaja-lehdestä löytyi yhteensä kuusi työhyvinvoinnin teemaa: Yksilö oman työhyvinvoinnin ylläpitäjänä, kouluorganisaatio työnantajana, koulun rehtorin tai muun esimiehen merkitys työhyvinvointiin, opettajan työn tuomat haasteet ja mahdollisuudet, sosiaalinen tuki ja työyhteisön merkitys sekä yhteiskunnallinen päätöksenteko. Tutkimus osoitti myös, että tutkijoiden analyysin perusteella löytämissä työhyvinvoinnin teemoissa sekä Marja-Liisa Mankan työhyvinvoinnin laaja-alaisessa teoreettisessa mallissa on sekä eroavaisuuksia että yhtenäisyyksiä. Eroavaisuudet johtuivat suurimmaksi osaksi kouluorganisaation sekä opettajan profession erityispiirteistä. Tämän tutkimuksen tuloksia ja havaintoja tukevat myös aiemmat opettajien työhyvinvointia käsittelemät tutkimukset.
Työhyvinvointi on vahvasti esillä opetusalan keskusteluissa. Opettajien työhyvinvointiin liitetään jokapäiväisiä valintoja ja tekoja, yhteisöllisyyden ja esimiestyön merkityksen korostamista sekä keskustelua opettajuuden muuttuvasta luonteesta ja kasvavista vaatimuksista nyt ja tulevaisuudessa.