Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Opettajien työhyvinvointi Opettaja-lehdessä vuosina 2006-2015

Mikkola, Sasu; Välimäki, Klaus (2017-11-01)

Opettajien työhyvinvointi Opettaja-lehdessä vuosina 2006-2015

Mikkola, Sasu
Välimäki, Klaus
(01.11.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia, mitä työhyvinvoinnin teemoja 2006–2015 vuoden Opettaja-lehdissä on. Tutkimuksessa selvitettiin myös, miten kyseiset työhyvinvoinnin teemat ilmenevät Marja-Liisa Mankan (2006) työhyvinvoinnin mallissa. Tutkimus on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimuksen aineistona toimi Opettaja-lehden vuoden 2006–2015 työhyvinvointia koskevat kirjoitukset.

Aineiston analyysin perusteella Opettaja-lehdestä löytyi yhteensä kuusi työhyvinvoinnin teemaa: Yksilö oman työhyvinvoinnin ylläpitäjänä, kouluorganisaatio työnantajana, koulun rehtorin tai muun esimiehen merkitys työhyvinvointiin, opettajan työn tuomat haasteet ja mahdollisuudet, sosiaalinen tuki ja työyhteisön merkitys sekä yhteiskunnallinen päätöksenteko. Tutkimus osoitti myös, että tutkijoiden analyysin perusteella löytämissä työhyvinvoinnin teemoissa sekä Marja-Liisa Mankan työhyvinvoinnin laaja-alaisessa teoreettisessa mallissa on sekä eroavaisuuksia että yhtenäisyyksiä. Eroavaisuudet johtuivat suurimmaksi osaksi kouluorganisaation sekä opettajan profession erityispiirteistä. Tämän tutkimuksen tuloksia ja havaintoja tukevat myös aiemmat opettajien työhyvinvointia käsittelemät tutkimukset.

Työhyvinvointi on vahvasti esillä opetusalan keskusteluissa. Opettajien työhyvinvointiin liitetään jokapäiväisiä valintoja ja tekoja, yhteisöllisyyden ja esimiestyön merkityksen korostamista sekä keskustelua opettajuuden muuttuvasta luonteesta ja kasvavista vaatimuksista nyt ja tulevaisuudessa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste