Lean-strategian tuominen palveluyrityksen liiketoimtaprosesseihin
Lev, Stefan (2017-11-06)
Lean-strategian tuominen palveluyrityksen liiketoimtaprosesseihin
Lev, Stefan
(06.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Lean-strategia voi tarjota yrityksille suurta kilpailuetua markkinoilla. Lean on kuitenkin vasta rantautumassa palveluympäristöön Suomessa ja tämän takia tekee aiheesta mielenkiintoisen ja käytännönläheisen. Lean-kulttuurin tuominen yritykseen vaatii pitkäjänteistä työskentelyä ja johdon sitoutumista. Pelkästään hukkatekijöiden poistaminen liiketoimintaprosesseita ei tee yrityksestä leania, vaan päämääränä pitäisi olla jatkuvan kehittämisen kulttuurin luominen. Tutkimusongelma on jaettu kolmeen osaan, jossa ensin on tarkoitus selvittää case-yrityksen yksikön nykytilaa, toiseksi selvitetään ja hahmotellaan lean-strategian mukaiset prosessimallit ja viimeiseksi kysytään mitkä tekijät ovat keskeisiä muutosjohtamisen kannalta case-yrityksen yksikössä.
Tutkielmassa on käytetty tapaustutkimusta tutkimusmenetelmänä ja analyysiyksikkönä on case-yrityksen yksikkö. Aineisto on kerätty haastattelemalla ja haastattelujen yhteydessä hahmottelemalla liiketoimintaprosesseja. Tehdyssä tutkimuksessa nykytilan prosessit visualisoitiin, jonka jälkeen niistä etsittiin hukkaa. Uudet lean-strategian mukaiset prosessit on myös visualisoitu. Case-yrityksen yksikön suurimmat hukkatekijät liittyivät heikkoihin IT-ratkaisuihin, sekä tietojärjestelmien integroimattomuuteen asiakkaiden vastaavien kanssa. Vakiointia myös suositeltiin joihinkin toimintamalleihin työn laadun ja sujuvuuden parantamiseksi. Muutosjohtamisen näkökulmasta henkilöstön osallistamista pidettiin tärkeänä, sekä jaetun johtajuuden kulttuurin luomista.
Tutkielmassa on käytetty tapaustutkimusta tutkimusmenetelmänä ja analyysiyksikkönä on case-yrityksen yksikkö. Aineisto on kerätty haastattelemalla ja haastattelujen yhteydessä hahmottelemalla liiketoimintaprosesseja. Tehdyssä tutkimuksessa nykytilan prosessit visualisoitiin, jonka jälkeen niistä etsittiin hukkaa. Uudet lean-strategian mukaiset prosessit on myös visualisoitu. Case-yrityksen yksikön suurimmat hukkatekijät liittyivät heikkoihin IT-ratkaisuihin, sekä tietojärjestelmien integroimattomuuteen asiakkaiden vastaavien kanssa. Vakiointia myös suositeltiin joihinkin toimintamalleihin työn laadun ja sujuvuuden parantamiseksi. Muutosjohtamisen näkökulmasta henkilöstön osallistamista pidettiin tärkeänä, sekä jaetun johtajuuden kulttuurin luomista.