Moottoriratojen kiiltävin brändi : Sosiaalisen median käyttömahdollisuudet moottoriurheilijan henkilöbrändäyksessä
Kotiniemi, Linnea (2017-11-13)
Moottoriratojen kiiltävin brändi : Sosiaalisen median käyttömahdollisuudet moottoriurheilijan henkilöbrändäyksessä
Kotiniemi, Linnea
(13.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Sosiaalisen median osuus elämässämme on jatkanut kasvuaan jo vuosien ajan. Sen käyttö markkinoinnissa on aktiivista ja selkeää, mutta sen hyödyntämistä brändäyksen, erityisesti henkilöbrändäyksen, välineenä on tutkittu verrattain vähän. Aihe kiinnostaa minua erityisen paljon tuottajan roolista katsottuna. Minkälainen työkalu sosiaalinen media on henkilöbrändäyksessä ja minkälaisia toimintamalleja se mahdollistaa?
Tutkimuksessani käsittelen sosiaalisen median käyttöä moottoriurheilijoiden henkilöbrändäyksessä. Tutkin nimenomaan, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää sen tekemisessä ja minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa. Keskeiseksi asiaksi nousi urheilijoiden oma aktiivisuus sekä urheilun että yksityiselämän julkituomisen kannalta. Myös moottoriurheilijoiden ulkonäön, vartalokuvan ja seksikkyyden käyttö henkilöbrändäyksessä nousi merkittäväksi tutkimuksenkohteeksi. Vaikka tutkimukseni onkin rajattu moottoriurheilijoihin, sen tuloksia voidaan soveltaa henkilöbrändäykseen laajemmallakin tasolla.
Tutkielman pohjana toimii tutkimuksia muun muassa mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, mediaurheilusta ja visuaalisesta kulttuurista. Aineistona käytin havaintojani tiettyjen urheilijoiden sosiaalisen median kanavilla tehdyistä päivityksistä. Seurasin urheilijoiden päivityksiä useammalla eri kanavalla noin vuoden aikavälillä. Lisäksi toimin samanaikaisesti projektipäällikkönä Ralf Molanderin Dakar-ralli-projektissa, jonka kautta näin myös aiheen käytännönpuolen.
Tutkimuksessani käsittelen sosiaalisen median käyttöä moottoriurheilijoiden henkilöbrändäyksessä. Tutkin nimenomaan, miten sosiaalista mediaa voidaan käyttää sen tekemisessä ja minkälaisia mahdollisuuksia se tarjoaa. Keskeiseksi asiaksi nousi urheilijoiden oma aktiivisuus sekä urheilun että yksityiselämän julkituomisen kannalta. Myös moottoriurheilijoiden ulkonäön, vartalokuvan ja seksikkyyden käyttö henkilöbrändäyksessä nousi merkittäväksi tutkimuksenkohteeksi. Vaikka tutkimukseni onkin rajattu moottoriurheilijoihin, sen tuloksia voidaan soveltaa henkilöbrändäykseen laajemmallakin tasolla.
Tutkielman pohjana toimii tutkimuksia muun muassa mainonnasta, sosiaalisesta mediasta, mediaurheilusta ja visuaalisesta kulttuurista. Aineistona käytin havaintojani tiettyjen urheilijoiden sosiaalisen median kanavilla tehdyistä päivityksistä. Seurasin urheilijoiden päivityksiä useammalla eri kanavalla noin vuoden aikavälillä. Lisäksi toimin samanaikaisesti projektipäällikkönä Ralf Molanderin Dakar-ralli-projektissa, jonka kautta näin myös aiheen käytännönpuolen.