''Tuli sellainen olo, että on oikealla alalla, että tykkään olla sosiaalityöntekijä. Ja tuli sellainen olo, että voi olla ihan ehkä hyväkin, tai ihan riittävän hyvä.'' : Käytännön harjoittelussa oppiminen Turun yliopiston sosiaalityön opiskelijoiden kokemana
Kojo, Sofia (2017-11-14)
''Tuli sellainen olo, että on oikealla alalla, että tykkään olla sosiaalityöntekijä. Ja tuli sellainen olo, että voi olla ihan ehkä hyväkin, tai ihan riittävän hyvä.'' : Käytännön harjoittelussa oppiminen Turun yliopiston sosiaalityön opiskelijoiden kokemana
Kojo, Sofia
(14.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä pro gradu -tutkielmassa on tarkoituksena selvittää, mitä Turun yliopiston sosiaalityön opiskelijat kokevat käytännön harjoittelun myötä oppineensa. Tutkielmassa tarkastellaan sitä, mitä harjoittelusta kokonaisuudessaan sekä sen aikana muodostuneista yksittäisistä kriittisistä tapahtumista opitaan. Opiskelijoiden oppimiskokemuksista etsitään lisäksi yhdistäviä tekijöitä. Tutkielman aineistona on 10 kpl Turun yliopiston sosiaalityön maisterivaiheen pääaineopiskelijan haastattelua, jotka on kerätty syksyllä 2017. Aineiston keruu oli osa ’’Sosiaalityötä opiskelevien kokemukset käytännön harjoittelun aikana havaituista eettisistä ongelmista – vertaileva tutkimus suomalais- ja saksalaisopiskelijoiden kokemuksista’’ –hanketta. Tämä pro gradu -tutkielma on menetelmältään laadullinen ja analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysin teemoittelua ja hermeneuttisen perinteen mukaista tulkintaa.
Tutkielman tulosten mukaan harjoittelukokemusten kokonaisvaltaisen ja moniulotteisen reflektoinnin myötä opitaan uutta. Oppimistuloksena tapahtuu ammatillista kasvua, joka muodostuu tilanteiden ja itseen suuntautuvan reflektion sekä ammatti-identiteetin kehittymisen kautta. Harjoittelussa opiskelijat oppivat lisäksi monipuolisesti sosiaalityön käytännöntyön toteuttamisesta, kuten sosiaalityön tehtävästä ja menettelytavoista. Samalla opiskelijoille konkretisoitui käytännön sosiaalityön ja teorian jännitteinen suhde sekä mahdolliset työtä ulkopäin raamittavat tekijät. Lisäksi ymmärrys teoreettisen osaamisen tarpeesta sosiaalityön yhtenä olennaisena perustana syventyi. Harjoittelun seurauksena opiskelijoille syntyi kokonaisnäkemys omasta ammatillisesta tulevaisuudesta. Opiskelijat tunnistivat kehittämiskohteita suhteessa omaan ammatilliseen osaamiseensa ja he olivat omaksuneet elinikäisen oppimisen ajatuksen osana ammatillista kehittymistä. Oma ammatillinen tulevaisuus värittyi harjoittelun jälkeen positiivisena kaikkien opiskelijoiden kokemuksissa.
Tutkielman pyrkimyksenä on lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat kokevat käytännönopintoihin sisältyvän harjoittelun palvelevan sosiaalityölle ominaisten sisältöjen oppimista. Tutkielman tavoitteena on antaa opiskelijoiden äänelle tilaa samalla luoden uutta tietoa käytännön harjoittelussa tapahtuvasta oppimisesta, jota koulutuksen suunnittelussa voidaan hyödyntää.
Tutkielman tulosten mukaan harjoittelukokemusten kokonaisvaltaisen ja moniulotteisen reflektoinnin myötä opitaan uutta. Oppimistuloksena tapahtuu ammatillista kasvua, joka muodostuu tilanteiden ja itseen suuntautuvan reflektion sekä ammatti-identiteetin kehittymisen kautta. Harjoittelussa opiskelijat oppivat lisäksi monipuolisesti sosiaalityön käytännöntyön toteuttamisesta, kuten sosiaalityön tehtävästä ja menettelytavoista. Samalla opiskelijoille konkretisoitui käytännön sosiaalityön ja teorian jännitteinen suhde sekä mahdolliset työtä ulkopäin raamittavat tekijät. Lisäksi ymmärrys teoreettisen osaamisen tarpeesta sosiaalityön yhtenä olennaisena perustana syventyi. Harjoittelun seurauksena opiskelijoille syntyi kokonaisnäkemys omasta ammatillisesta tulevaisuudesta. Opiskelijat tunnistivat kehittämiskohteita suhteessa omaan ammatilliseen osaamiseensa ja he olivat omaksuneet elinikäisen oppimisen ajatuksen osana ammatillista kehittymistä. Oma ammatillinen tulevaisuus värittyi harjoittelun jälkeen positiivisena kaikkien opiskelijoiden kokemuksissa.
Tutkielman pyrkimyksenä on lisätä ymmärrystä siitä, miten opiskelijat kokevat käytännönopintoihin sisältyvän harjoittelun palvelevan sosiaalityölle ominaisten sisältöjen oppimista. Tutkielman tavoitteena on antaa opiskelijoiden äänelle tilaa samalla luoden uutta tietoa käytännön harjoittelussa tapahtuvasta oppimisesta, jota koulutuksen suunnittelussa voidaan hyödyntää.