Liiketoimintamallin transformaatio platform-ajattelun mukaiseksi : Onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Lyytikäinen, Joonas (2017-11-15)
Liiketoimintamallin transformaatio platform-ajattelun mukaiseksi : Onnistumiseen vaikuttavat tekijät
Lyytikäinen, Joonas
(15.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Platform- eli alustamainen liiketoimintamalli keskeisine piirteineen, etuineen ja haasteineen on ollut paljon esillä viime vuosina, koska se on monien johtavien, suurten teknologiayritysten suosima toimintamalli. Platform-liiketoimintamallin nousun taustalla on useita samanaikaisesti vaikuttavia asioita, kuten esimerkiksi teknologian kehittyminen, internetin kehittyminen kaupankäyntialustana ja taloudellinen taantuma, jonka johdosta yritysten oli pohdittava pakon edessä tehokkainta mahdollista liiketoimintamallia. Toistaiseksi tutkimus platform-liiketoimintamallin ympärillä on kuitenkin keskittynyt lähinnä suuriin teknologia-alan yrityksiin, jotka ovat aloittaneet liiketoimintansa enemmän tai vähemmän platform-tyyppisillä liiketoimintamalleilla. Tutkimusta sen sijaan on tehty hyvin vähän yrityksistä, jotka ovat transformoineet liiketoimintamallinsa perinteisistä toimintatavoista kohti platform-ajattelua. Tällaiset perinteisemmilläkin toimialoilla vaikuttavat yritykset ovat platform-liiketoimintamallin hyödyntämisen kannalta vielä osin tutkimatonta aluetta. Tässä tutkimuksessa on tarkoitus pureutua kyseiseen tutkimusaukkoon.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida liiketoimintamallin transformointiin platform-ajattelun mukaiseksi liittyviä tekijöitä ja hyötyjä. Tutkimuksen yleinen tarkoitus on jaettu seuraaviin osaongelmiin: mitä elementtejä liiketoimintamallin transformaatio sisältää, mitkä ovat platform- ja hybridi-liiketoimintamallien keskeiset ulottuvuudet ja mitkä ovat platform- tai hybridi-malliin siirtymisen onnistumiseen vaikuttavat keskeiset tekijät.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat liiketoimintamallin transformaatioon liittyä aiempi tutkimus ja kirjallisuus yhdessä platform-liiketoimintamalliin liittyvän aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden kanssa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu strukturoiduista teemahaastatteluista kahdessa tutkimuksen tarkoitukseen ja teoreettiseen viitekehykseen soveltuvassa case-yrityksessä, MTV Oy:ssä ja SRV Oyj:ssä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että platform-ajattelusta on merkittäviä hyötyjä myös aikaisemmin perinteisillä toimintamalleilla toimineille yrityksille, jotka transformoivat liiketoimintamallinsa kohti alusta-ajattelua. Etenkin vuosien saatossa hankitut kontaktit ja verkostot palvelun- ja tavarantoimittajiin sekä asiakkaisiin ovat avainasemassa platform-liiketoimintamalliin transformoiduttaessa ja mallia hyödynnettäessä, koska niiden avulla on mahdollista luoda positiivisia verkostovaikutuksia. Tulokset indikoivat, että platform-liiketoimintamallin avulla yritykset voivat hyödyntää paremmin omaa ydinosaamistaan ja kumppaniverkostoaan asiakkaiden tarpeiden täyttämisessä sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa.
Tämän tutkimuksen tarkoitus on kuvata ja analysoida liiketoimintamallin transformointiin platform-ajattelun mukaiseksi liittyviä tekijöitä ja hyötyjä. Tutkimuksen yleinen tarkoitus on jaettu seuraaviin osaongelmiin: mitä elementtejä liiketoimintamallin transformaatio sisältää, mitkä ovat platform- ja hybridi-liiketoimintamallien keskeiset ulottuvuudet ja mitkä ovat platform- tai hybridi-malliin siirtymisen onnistumiseen vaikuttavat keskeiset tekijät.
Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat liiketoimintamallin transformaatioon liittyä aiempi tutkimus ja kirjallisuus yhdessä platform-liiketoimintamalliin liittyvän aiemman tutkimuksen ja kirjallisuuden kanssa. Tutkimuksen empiirinen osuus koostuu strukturoiduista teemahaastatteluista kahdessa tutkimuksen tarkoitukseen ja teoreettiseen viitekehykseen soveltuvassa case-yrityksessä, MTV Oy:ssä ja SRV Oyj:ssä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että platform-ajattelusta on merkittäviä hyötyjä myös aikaisemmin perinteisillä toimintamalleilla toimineille yrityksille, jotka transformoivat liiketoimintamallinsa kohti alusta-ajattelua. Etenkin vuosien saatossa hankitut kontaktit ja verkostot palvelun- ja tavarantoimittajiin sekä asiakkaisiin ovat avainasemassa platform-liiketoimintamalliin transformoiduttaessa ja mallia hyödynnettäessä, koska niiden avulla on mahdollista luoda positiivisia verkostovaikutuksia. Tulokset indikoivat, että platform-liiketoimintamallin avulla yritykset voivat hyödyntää paremmin omaa ydinosaamistaan ja kumppaniverkostoaan asiakkaiden tarpeiden täyttämisessä sekä uusien liiketoimintamahdollisuuksien tunnistamisessa.