Lapsen näkökulma maailmaan lastensuojelun dokumenteissa : Retorinen analyysi lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelmista.
Rantalaiho, Miia (2017-11-20)
Lapsen näkökulma maailmaan lastensuojelun dokumenteissa : Retorinen analyysi lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelmista.
Rantalaiho, Miia
(20.11.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Sosiaalityön ja lastensuojelun tutkimuksessa ja käytännöissä on viime vuosikymmenien aikana aivan erityisesti kiinnostuttu lapsen näkökulman huomioimisesta. Lapset on alettu nähdä itsenäisinä toimijoina, jotka kykenevät tuottamaan tietoa omasta elämästään. Lastensuojelua on kuitenkin edelleen 2000-luvulla kritisoitu siitä, että lapsi on näkymätön työskentelyssä työskentelyn aikuislähtöisyyden vuoksi. Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen yhtä osaa lastensuojelun työskentelystä – työskentelyn dokumentointia. Tarkoituksenani on selvittää, miten argumentoiden lapsen näkökulmaa maailmaan dokumentoidaan lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelmissa. Tutkielmani on kvalitatiivinen ja nojautuu sosiaaliseen konstruktionismiin. Sovellan analyysimenetelmänä diskurssianalyysia ja tarkemmin retorista analyysia. Aineistonani on otos erään suuren suomalaisen kaupungin lastensuojelun avohuollon asiakassuunnitelmista vuodelta 2015.
Tutkielmani keskeinen tulos on, että lapsen näkökulmaa maailmaan on dokumentoituna asiakassuunnitelmissa. Lapsen näkökulmaa maailmaan dokumentoidaan niissä lapsen itsensä tuottamana, muiden lapsen tilanteessa toimivien – esimerkiksi lapsen vanhempien tai lapsen opettajan – tuottamana, tosiasiatekstin avulla sekä siten, että ei voida olla varmoja, kuka tilanteessa tuottaa lapsen näkökulmaa maailmaan. Asiakassuunnitelmien kirjoittajilla – lastensuojelun työntekijöillä – on mahdollisuus ja valta tehdä valintoja lapsen näkökulman tuottamisen dokumentoinnissa, ja eri tavoilla saadaan aikaan erilaisia vaikutelmia esimerkiksi sen osalta, ovatko näkökulman tuottajan ja sen dokumentoijan käsitykset asioista samanlaisia vai eroavatko ne toisistaan.
Lapsen näkökulmaa maailmaan argumentoidaan asiakassuunnitelmissa tutkielmani perusteella kertomusten ja kertomuksiin sisältyvien yksityiskohtien avulla sekä asiantuntijoiden tuottaman puheen välityksellä. Kertomusten ja niihin sisältyvien yksityiskohtien avulla pyritään esittämään lapsen elämän ja tilanteen jatkuvuutta sekä korostamaan joitakin asioita lapsen elämässä. Asiantuntijoiden tuottamalla puheella puolestaan haetaan vahvistusta näkemyksille lapsen elämästä ja tilanteesta sekä toteutetaan lastensuojelun roolia palveluiden kokoajana.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että dokumentointiin liittyy valintoja ja vallankäyttöä, joista dokumenttien laatijoiden tulee olla tietoisia. Tulokseni myös korostavat lapsen näkökulman huomioimisen tärkeyttä asiakassuunnitelmia laadittaessa, koska lapsi on lastensuojelun ensisijainen asiakas.
Tutkielmani keskeinen tulos on, että lapsen näkökulmaa maailmaan on dokumentoituna asiakassuunnitelmissa. Lapsen näkökulmaa maailmaan dokumentoidaan niissä lapsen itsensä tuottamana, muiden lapsen tilanteessa toimivien – esimerkiksi lapsen vanhempien tai lapsen opettajan – tuottamana, tosiasiatekstin avulla sekä siten, että ei voida olla varmoja, kuka tilanteessa tuottaa lapsen näkökulmaa maailmaan. Asiakassuunnitelmien kirjoittajilla – lastensuojelun työntekijöillä – on mahdollisuus ja valta tehdä valintoja lapsen näkökulman tuottamisen dokumentoinnissa, ja eri tavoilla saadaan aikaan erilaisia vaikutelmia esimerkiksi sen osalta, ovatko näkökulman tuottajan ja sen dokumentoijan käsitykset asioista samanlaisia vai eroavatko ne toisistaan.
Lapsen näkökulmaa maailmaan argumentoidaan asiakassuunnitelmissa tutkielmani perusteella kertomusten ja kertomuksiin sisältyvien yksityiskohtien avulla sekä asiantuntijoiden tuottaman puheen välityksellä. Kertomusten ja niihin sisältyvien yksityiskohtien avulla pyritään esittämään lapsen elämän ja tilanteen jatkuvuutta sekä korostamaan joitakin asioita lapsen elämässä. Asiantuntijoiden tuottamalla puheella puolestaan haetaan vahvistusta näkemyksille lapsen elämästä ja tilanteesta sekä toteutetaan lastensuojelun roolia palveluiden kokoajana.
Tutkielmani tulokset osoittavat, että dokumentointiin liittyy valintoja ja vallankäyttöä, joista dokumenttien laatijoiden tulee olla tietoisia. Tulokseni myös korostavat lapsen näkökulman huomioimisen tärkeyttä asiakassuunnitelmia laadittaessa, koska lapsi on lastensuojelun ensisijainen asiakas.