Vanhempien ja oppilaanohjauksen yhteistoiminta ja huolenpito oppilaasta : etnografinen tapaustutkimus perheohjausmenetelmän toteutuksesta yläkoulun oppilaanohjauksessa
Jännetyinen, Jukka (2017-12-16)
Vanhempien ja oppilaanohjauksen yhteistoiminta ja huolenpito oppilaasta : etnografinen tapaustutkimus perheohjausmenetelmän toteutuksesta yläkoulun oppilaanohjauksessa
Jännetyinen, Jukka
(16.12.2017)
Turun yliopisto
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7046-9
https://urn.fi/URN:ISBN:978-951-29-7046-9
Tiivistelmä
Tämä tutkimus selvittää, miten yhteistoimintaa ja huolenpitoa korostavalla tavalla voidaan tukea oppilaan ura- ja koulutusvalintoja yhdessä vanhempien kanssa. Tutkimus liittyy oppilaanohjauksen kehittämis- ja tutkimustoiminnasta käytävään keskusteluun ja pyrkii tarjoamaan uusia tutkimusperusteisia toimintatapoja koulujen oppilaanohjaukseen.
Oppilaanohjauksen ja perheiden välinen yhteistoiminta on uudenlainen tapa ohjata oppilaan jatko-opintojen selvittämistä. Tutkimus pyrkii lisäämään kasvatus- ja ohjaustietoisuutta oppilaan jatko-opintoihin liittyvistä seikoista. Tutkimus selvittää, miten perheohjauskeskusteluissa kyetään tukemaan oppilaan koulutusvalintoja ja nuoren tulevaisuuden tavoitteiden muotoutumista. Tutkimustehtävä voidaan ilmaista kolmiosaisena kysymyksenä: i) Millaisia oppilaan koulutusmahdollisuuksia selvittäviä yhteistoiminnan muotoja perheohjauksen ohjauskeskusteluissa esiintyy? ii) Millaisia oppilaan koulutusmahdollisuuksia tukevia välittämisen muotoja ohjauskeskusteluissa esiintyy? iii) Miten perheet eroavat tavoissaan käsitellä oppilaan koulutusvalintoja perheohjauskeskusteluissa?
Tutkimuksen aineisto koostuu 50 perheen ohjauskeskusteluista, jotka ovat kerätty kahdesta pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta yläkoulusta. Aineiston hankinta toteutettiin vuosina 2009–2010 ja 2011–2012. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ohjauskeskustelut sisälsivät pääsääntöisesti kolmenlaista oppilaan koulutusvalintoja koskevaa yhteistoimintaa: kartoittavaa keskustelua, neuvottelua ja ristiriitojen selvittämistä. Ohjauskeskusteluissa esiintynyt välittäminen sisälsi koulutusvalintoihin liittyvän tiedon vastaanottamista, tarpeiden tunnistamista ja valintoihin liittyvien tunne- ja tavoitetilojen jakamista vanhempien kanssa. Tutkimus osoitti, miten perheiden toimintatavat ohjaustilanteissa edistävät nuorten koulunkäyntiä yhteisen suunnittelun, toimintavastuun korostamisen ja ristiriitojen käsittelyn kautta. Tulokset korostavat oppilaan aktiivisen toimijuuden merkitystä valinnoista neuvoteltaessa.
Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistoinnan ja välittämisen merkitystä ja tuloksellisuutta oppilaan ja perheiden koulutusvalintojen selvittämisessä. Tutkimus tarjoaa kehittämisideoita sekä oppilaanohjaukseen kohdennetusti että yleisemmin kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön This qualitative study avails theoretical linkage in research on how parental collaboration and care for a pupil in guidance counselling contributes to making educational and career choices. The study takes part in the discussion on developing guidance counselling and aims at bringing up new ways for counselling in schools.
Parental collaboration in guidance counselling is a new means to guide pupils in career selection, and the study opens up new paths both for research and practice. The study enhances parenting and guidance awareness within the process of educational and career choices, and aims to clarify ways families can support pupils’ educational choices and help them define their future goals during parental guidance discussion. The research task can described as follows: i) What collaborative means help pupils to clarify their future educational choices during prental guidance discussions? ii) How different ways of caring can support pupils’ educational during parental guidance discussions? iii) How families differ in their ways and abilities to support pupils’ educational choices during parental guidance counselling?
The data consists of 50 parental guidance discussions which took place in two secondary schools in the capital area of Finland. The data was collected during the years 2009-2010 and 2011-2012. The results present three collaborative forms used in the guidance discussions on pupils’ educational choices: exploratory discussion, negotiation and settling disagreements. Care was shown by identifying needs and sharing emotions during guidance talks. The results show how parents help pupils to make educational choices by means of collaborative planning and with discussions emphasizing the pupils’ own actions and responsibility or exploiting contradictory information. Furthermore, the results revealed that the pupils took an active role in guidance session especially while negotiating choices where their personal position was emphasized.
The research indicates that parental collaboration in guidance counselling can be a workable, and even effective, tool to support pupils in their future career decisions. This should be taken into consideration in developing home-school collaboration and activities.
Oppilaanohjauksen ja perheiden välinen yhteistoiminta on uudenlainen tapa ohjata oppilaan jatko-opintojen selvittämistä. Tutkimus pyrkii lisäämään kasvatus- ja ohjaustietoisuutta oppilaan jatko-opintoihin liittyvistä seikoista. Tutkimus selvittää, miten perheohjauskeskusteluissa kyetään tukemaan oppilaan koulutusvalintoja ja nuoren tulevaisuuden tavoitteiden muotoutumista. Tutkimustehtävä voidaan ilmaista kolmiosaisena kysymyksenä: i) Millaisia oppilaan koulutusmahdollisuuksia selvittäviä yhteistoiminnan muotoja perheohjauksen ohjauskeskusteluissa esiintyy? ii) Millaisia oppilaan koulutusmahdollisuuksia tukevia välittämisen muotoja ohjauskeskusteluissa esiintyy? iii) Miten perheet eroavat tavoissaan käsitellä oppilaan koulutusvalintoja perheohjauskeskusteluissa?
Tutkimuksen aineisto koostuu 50 perheen ohjauskeskusteluista, jotka ovat kerätty kahdesta pääkaupunkiseudulla sijaitsevasta yläkoulusta. Aineiston hankinta toteutettiin vuosina 2009–2010 ja 2011–2012. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että ohjauskeskustelut sisälsivät pääsääntöisesti kolmenlaista oppilaan koulutusvalintoja koskevaa yhteistoimintaa: kartoittavaa keskustelua, neuvottelua ja ristiriitojen selvittämistä. Ohjauskeskusteluissa esiintynyt välittäminen sisälsi koulutusvalintoihin liittyvän tiedon vastaanottamista, tarpeiden tunnistamista ja valintoihin liittyvien tunne- ja tavoitetilojen jakamista vanhempien kanssa. Tutkimus osoitti, miten perheiden toimintatavat ohjaustilanteissa edistävät nuorten koulunkäyntiä yhteisen suunnittelun, toimintavastuun korostamisen ja ristiriitojen käsittelyn kautta. Tulokset korostavat oppilaan aktiivisen toimijuuden merkitystä valinnoista neuvoteltaessa.
Tutkimuksen tulokset korostavat yhteistoinnan ja välittämisen merkitystä ja tuloksellisuutta oppilaan ja perheiden koulutusvalintojen selvittämisessä. Tutkimus tarjoaa kehittämisideoita sekä oppilaanohjaukseen kohdennetusti että yleisemmin kodin ja koulun väliseen yhteistyöhön
Parental collaboration in guidance counselling is a new means to guide pupils in career selection, and the study opens up new paths both for research and practice. The study enhances parenting and guidance awareness within the process of educational and career choices, and aims to clarify ways families can support pupils’ educational choices and help them define their future goals during parental guidance discussion. The research task can described as follows: i) What collaborative means help pupils to clarify their future educational choices during prental guidance discussions? ii) How different ways of caring can support pupils’ educational during parental guidance discussions? iii) How families differ in their ways and abilities to support pupils’ educational choices during parental guidance counselling?
The data consists of 50 parental guidance discussions which took place in two secondary schools in the capital area of Finland. The data was collected during the years 2009-2010 and 2011-2012. The results present three collaborative forms used in the guidance discussions on pupils’ educational choices: exploratory discussion, negotiation and settling disagreements. Care was shown by identifying needs and sharing emotions during guidance talks. The results show how parents help pupils to make educational choices by means of collaborative planning and with discussions emphasizing the pupils’ own actions and responsibility or exploiting contradictory information. Furthermore, the results revealed that the pupils took an active role in guidance session especially while negotiating choices where their personal position was emphasized.
The research indicates that parental collaboration in guidance counselling can be a workable, and even effective, tool to support pupils in their future career decisions. This should be taken into consideration in developing home-school collaboration and activities.
Kokoelmat
- Väitöskirjat [2864]