Kahdeksasluokkalainen kaunokirjallisuuden vastaanottaja
Tuomisto, Sannukka (2017-12-05)
Kahdeksasluokkalainen kaunokirjallisuuden vastaanottaja
Tuomisto, Sannukka
(05.12.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella kahdeksasluokkalaisia kaunokirjallisuuden vastaanottajina. Millaisia odotuksia heillä on kirjallisuudelle? Miten he arvottavat ja tulkitsevat lukemaansa? Tutkin aihetta, koska muun muassa PISA-tutkimus on osoittanut, että suomalaisnuorten lukutaito heikkenee jatkuvasti ja erityisesti tekstin ymmärtämisessä on vaikeuksia.
Tarkastelen kahdeksasluokkalaisten suhtautumista fantasiakirjallisuuteen ja kaunokirjallisen tekstin aukkoihin sekä heidän tarvettaan samastua teoksen henkilöhahmoihin. Tutkin myös, onko lukemisessa sukupuolittuneita eroja sekä tarkastelen kahdeksasluokkaisten taitoa tulkita lukemaansa tekstiä.
Tutkimukseni aineistona käytän 42 kahdeksasluokkalaisten kirjoittamaa novelliarvostelua. He ovat kirjoittaneet arvostelut koulussa äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnilla osallistuessaan valtakunnalliseen Luetko sinä? -kampanjaan. Kampanja on Suomen kustannusyhdistyksen ja Sanomalehtien liiton yhteiskampanja, jonka tavoitteena on kehittää nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taitoja sekä innostaa nuoria lukemaan. Kahdeksasluokkalaiset ovat lukeneet Christel Rönnsin novellin ”Noutaja” ja kirjoittaneet tästä arvostelun, jossa esittävät mielipiteensä novellista sekä muita havaintoja, joita lukukokemus nosti mieleen.
Tutkimukseni kuuluu reseptiotutkimuksen piiriin, tarkastelen siis kahdeksasluokkalaisten reseptiopuhetta Rönnsin novellista. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselleni toimii teosten lukemista ja vastaanottoa tutkineet suuntaukset, joissa lukija nähdään tärkeimpänä merkityksen muodostuksen elementtinä. Keskeistä työni teoreettisessa taustassa on Rien T. Segersin kaavio, jossa on esitetty lukukokemukseen vaikuttavia tekijöitä.
Tarkastelen kahdeksasluokkalaisten suhtautumista fantasiakirjallisuuteen ja kaunokirjallisen tekstin aukkoihin sekä heidän tarvettaan samastua teoksen henkilöhahmoihin. Tutkin myös, onko lukemisessa sukupuolittuneita eroja sekä tarkastelen kahdeksasluokkaisten taitoa tulkita lukemaansa tekstiä.
Tutkimukseni aineistona käytän 42 kahdeksasluokkalaisten kirjoittamaa novelliarvostelua. He ovat kirjoittaneet arvostelut koulussa äidinkielen ja kirjallisuuden oppitunnilla osallistuessaan valtakunnalliseen Luetko sinä? -kampanjaan. Kampanja on Suomen kustannusyhdistyksen ja Sanomalehtien liiton yhteiskampanja, jonka tavoitteena on kehittää nuorten lukemisen ja kirjoittamisen taitoja sekä innostaa nuoria lukemaan. Kahdeksasluokkalaiset ovat lukeneet Christel Rönnsin novellin ”Noutaja” ja kirjoittaneet tästä arvostelun, jossa esittävät mielipiteensä novellista sekä muita havaintoja, joita lukukokemus nosti mieleen.
Tutkimukseni kuuluu reseptiotutkimuksen piiriin, tarkastelen siis kahdeksasluokkalaisten reseptiopuhetta Rönnsin novellista. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimukselleni toimii teosten lukemista ja vastaanottoa tutkineet suuntaukset, joissa lukija nähdään tärkeimpänä merkityksen muodostuksen elementtinä. Keskeistä työni teoreettisessa taustassa on Rien T. Segersin kaavio, jossa on esitetty lukukokemukseen vaikuttavia tekijöitä.