Internetin tuotearvostelut koettujen riskien lievitysstrategiana verkkokaupassa
Pesonen, Tiina (2017-12-11)
Internetin tuotearvostelut koettujen riskien lievitysstrategiana verkkokaupassa
Pesonen, Tiina
(11.12.2017)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Ostokanavat, kommunikointi ja informaation etsintä ovat muuttuneet internet-aikakauden myötä. Tänä päivänä verkkokauppa on suosittu ostokanava kuluttajien keskuudessa ja sosiaalinen shoppailu internetissä kasvaa jatkuvasti. Verkkokaupan suosiosta huolimatta kuluttajat kokevat riskejä siellä asioidessaan. Koetulla riskillä viitataan epävarmuuden luonteeseen ja määrään, jota kuluttajat kokevat pohdiskellessaan ostopäätöksen tekemistä. Kuluttajat ovat enenevissä määrin tottuneita jakamaan kokemuksiaan ja mielipiteitään ostamistaan tuotteista internetin välityksellä. Internetin tuotearvosteluista onkin tullut tärkeä osa kuluttajien ostoprosessia ja yrityksille keino vaikuttaa kuluttajien ostokäyttäytymiseen internetissä.
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten kuluttajat kokevat riskejä verkkokaupassa ja sitä, voidaanko internetin tuotearvosteluja hyödyntää koettujen riskien lievitysstrategiana. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee koettuja riskejä viiden eri riskityypin kautta sekä niihin vaikuttavia tekijöitä ja vaikutusta ostoaikomukseen. Elektronista suosittelumarkkinointia lähestytään internetin tuotearvostelujen osalta ja samalla tarkastellaan niiden hyödyntämistä koettujen riskien lievitysstrategiana. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä aineisto internet-pohjaisen kyselyn avulla. Kyselyä levitettiin Suomessa hyvin tunnetun yrityksen, Scandinavian Outdoorin, Facebook-sivulla. Analyysissä käytettävä näyte muodostui 250:stä iältään 13–77-vuotiaasta vastaajasta. Aineisto analysoitiin keskiarvo- ja keskihajontatietoja, prosenttijakaumia, riippumattomien otosten t-testiä, varianssianalyysiä ja korrelaatioanalyysiä hyödyntäen.
Kuluttajat kokivat hyvin vähän riskejä Scandinavian Outdoorin verkkokaupassa asioidessaan. Verkkokaupassa koettiin eniten tuoteriskiä, joka korostui muutenkin tutkimuksen tuloksissa. Koettu riski vaikutti kuluttajan ostoaikomukseen ainoastaan tuoteriskin osalta. Tutkimus osoitti, että mitä enemmän kuluttajat kokivat tuoteriskiä, sitä vähemmän heillä oli aikomusta ostaa verkkokaupasta. Tuoteriskiä kannattaa pyrkiä alentamaan ennemmin tuotteeseen liittyvien tekijöiden osalta, sillä asiakkaasta riippuvien tekijöiden ei todettu vaikuttavan tuoteriskin kokemiseen. Tutkimuksessa selvisi, että internetin tuotearvosteluiden hyödyllisyydellä on yhteys koettuun tuoteriskiin, jolloin Scandinavian Outdoorin kannattaa hyödyntää internetin tuotearvosteluja koetun tuoteriskin lievitysstrategiana verkkokaupassa.
Tutkimuksessa tarkastellaan, miten kuluttajat kokevat riskejä verkkokaupassa ja sitä, voidaanko internetin tuotearvosteluja hyödyntää koettujen riskien lievitysstrategiana. Tutkimuksen teoriaosuus käsittelee koettuja riskejä viiden eri riskityypin kautta sekä niihin vaikuttavia tekijöitä ja vaikutusta ostoaikomukseen. Elektronista suosittelumarkkinointia lähestytään internetin tuotearvostelujen osalta ja samalla tarkastellaan niiden hyödyntämistä koettujen riskien lievitysstrategiana. Empiirinen tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena keräämällä aineisto internet-pohjaisen kyselyn avulla. Kyselyä levitettiin Suomessa hyvin tunnetun yrityksen, Scandinavian Outdoorin, Facebook-sivulla. Analyysissä käytettävä näyte muodostui 250:stä iältään 13–77-vuotiaasta vastaajasta. Aineisto analysoitiin keskiarvo- ja keskihajontatietoja, prosenttijakaumia, riippumattomien otosten t-testiä, varianssianalyysiä ja korrelaatioanalyysiä hyödyntäen.
Kuluttajat kokivat hyvin vähän riskejä Scandinavian Outdoorin verkkokaupassa asioidessaan. Verkkokaupassa koettiin eniten tuoteriskiä, joka korostui muutenkin tutkimuksen tuloksissa. Koettu riski vaikutti kuluttajan ostoaikomukseen ainoastaan tuoteriskin osalta. Tutkimus osoitti, että mitä enemmän kuluttajat kokivat tuoteriskiä, sitä vähemmän heillä oli aikomusta ostaa verkkokaupasta. Tuoteriskiä kannattaa pyrkiä alentamaan ennemmin tuotteeseen liittyvien tekijöiden osalta, sillä asiakkaasta riippuvien tekijöiden ei todettu vaikuttavan tuoteriskin kokemiseen. Tutkimuksessa selvisi, että internetin tuotearvosteluiden hyödyllisyydellä on yhteys koettuun tuoteriskiin, jolloin Scandinavian Outdoorin kannattaa hyödyntää internetin tuotearvosteluja koetun tuoteriskin lievitysstrategiana verkkokaupassa.