Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musiikkiartistin imagon rakentuminen

Taskula, Tomi (2017-12-12)

Musiikkiartistin imagon rakentuminen

Taskula, Tomi
(12.12.2017)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Musiikin markkinointi nojaa nykypäivänä vahvasti artistien henkilöbrändiin. Tutkielman tarkoituksena on tarkastella artistin imagon ilmenemistä musiikkivideoiden kautta. Artistien brändiä ja imagoa on tutkittu, mutta sen muodostumisen prosessi on todella monitulkintainen. Aihe on ajankohtainen ja mielenkiintoinen tutkia. Aikaisempi tutkimus on pääsääntöisesti keskittynyt valtavirtamusiikin piiriin, joten marginaalimusiikin artisti tuo uutta kulmaa tutkimuskentälle. On mielenkiintoista tutkia marginaaliartistia, joka on pystynyt saavuttamaan kaupallisen menestymisen valtavirtamusiikin markkinoilla.

Tutkimuskohteena on musiikkiartisti Marilyn Mansonin imagon ilmentyminen musiikkivideoissa. Tutkielmassa on tarkoitus löytää erilaisia elementtejä, jotka välittävät artistista muodostuvaa mielikuvaa. Tutkielman empiirisenä aineistona hyödynnetään artistin musiikkivideoita, jotka ovat kerätty YouTube-videopalvelusta. Tutkielmassa etsitään vastausta siihen, millaisena musiikkiartistin imago välittyy. Tutkimuskysymys jaettiin kahteen osaongelmaan:
1. Mitä brändin imago on?
2. Mitkä elementit rakentavat artistin imagoa ja miten se ilmenee?

Tutkimusmetodiksi on valittu semioottinen analyysi. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostavat rinnakkain imagotutkimus ja bränditutkimus. Videoissa tarkastellaan niistä erottuvia imagon rakennuselementtejä sekä verrataan niitä teoreettiseen viitekehykseen. Analyysin avulla muodostetaan tulkinta Marilyn Mansonin imagon ilmentymisestä sekä sen kehittymisestä.

Tutkimuksen tuloksista havaittiin, että Mansonin musiikkivideoilla on suuri rooli visuaalisuuden ilmentäjänä. Videoihin on panostettu ja ne ovat toimineet osana kappaleiden tarinankerrontaa. Videot ovat erilaisia ja niiden teemat vaihtevat paljon. Niistä on kuitenkin havaittavissa samankaltaisuuksia ja verrattaessa videoita toisiinsa, voidaan tunnistaa yhtäläisiä elementtejä, joilla Manson pyrkii imagoaan kommunikoimaan ja rakentamaan. Aikajana-analyysi puolsi ajatusta siitä, että menestynyt artisti etsii uusia puolia kehittää brändiään. Kyky muuntautua ja luoda itsensä uudestaan saattaa olla syy pitkäkestoiseen ja menestyksekkääseen uraan. Musiikkialan toimijat voivat hyödyntää tutkimustuloksia imagon rakennuselementtien tunnistamiseen ja hyödyntää niitä artistibrändiensä kehittämisessä.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste