Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • In English
  • Suomeksi
  • In English
  • Kirjaudu
Näytä aineisto 
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
  •   Etusivu
  • 1. Kirjat ja opinnäytteet
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä)
  • Näytä aineisto
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Julkisdiplomatiasta maabrändäykseen : Suomen maakuvastrategian kehitys 1987–2010

Annala, Heli (2018-01-02)

Julkisdiplomatiasta maabrändäykseen : Suomen maakuvastrategian kehitys 1987–2010

Annala, Heli
(02.01.2018)

Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.

Turun yliopisto
Näytä kaikki kuvailutiedot
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan julkisdiplomatian ja maabrändäyksen välistä suhdetta Suomen maakuvastrategioiden kautta. Suomen maakuvatyötä tehtiin julkisdiplomatiana kunnes terminologisesti ensimmäinen maabrändäysstrategia julkaistiin vuonna 2010. Julkisdiplomatian ja maabrändäyksen välisen suhteen selvittämiseksi Suomen maakuvatyön muutosta tarkastellaan sisällöllisesti eritellen strategioiden julkidiplomatiaa ja maabrändäystä edustavia elementtejä.

Työssä tarkastellaan Suomen virallisia maakuvastrategioita aikaväliltä 1987–2010. Ajanjakson virallisia dokumentteja ovat Suomen kuva -työryhmän muistio (1987), Kansainvälisen tiedottamisen neuvottelukunnan loppuraportti (1990) sekä maabrändivaltuuskunnan loppuraportti Tehtävä Suomelle (2010). Strategioita analysoidaan aineistolähtöisen sisällönanalyysin menetelmin.

Suomen maakuvatyön havaitaan muuttuneen terminologian lisäksi myös sisällöllisesti maabrändäykseksi Tehtävä Suomelle -loppuraportissa määritellyn strategian yhteydessä. Maakuvatyön tarkoitus ja tavoitteet ovat tässä yhteydessä vaihtuneet puhtaasti poliittisista tarkoitusperistä laajemmin myös elinkeinoelämän tavoitteiksi. Samassa yhteydessä toimijakenttä on laajentunut kattamaan valtiollisten toimijoiden kuten ministeriöiden ja keskushallinnon organisaatioiden lisäksi myös yksityisen ja kolmannen sektorin toimijoita sekä kansalaisia. Toimijakentän laajentumisen yhteydessä myös rahoituspohja on laajentunut. Havainnot Suomen maakuvatyön muutoksesta tukevat teoreettista mallia julkisdiplomatiasta maabrändäyksen osana.
Kokoelmat
  • Opinnäytetöiden tiivistelmät (ei kokotekstiä) [6013]

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste
 

 

Tämä kokoelma

JulkaisuajatTekijätNimekkeetAsiasanatTiedekuntaLaitosOppiaineYhteisöt ja kokoelmat

Omat tiedot

Kirjaudu sisäänRekisteröidy

Turun yliopiston kirjasto | Turun yliopisto
julkaisut@utu.fi | Tietosuoja | Saavutettavuusseloste