Matkailupalveluiden tuotteistamisen merkitys matkailualueen valinnassa : Tapaus Järvi-Suomi
Kuusela, Mira (2018-01-15)
Matkailupalveluiden tuotteistamisen merkitys matkailualueen valinnassa : Tapaus Järvi-Suomi
Kuusela, Mira
(15.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kilpailu matkailualalla tulee kasvamaan entisestään tulevaisuudessa, minkä vuoksi matkailualueiden tulisi kiinnittää entistä enemmän huomiota yhtenäiseen, laadukkaaseen ja uniikkiin palvelutarjontaan. Tämän tutkielman tavoitteena on lisätä ymmärrystä siitä, mitä matkailupalveluiden tuotteistaminen merkitsee sille, että matkailualue tulee valituksi matkailijoiden keskuudessa. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan matkailupalveluiden tuotteistamisen merkitystä matkailualueen valintaan. Tutkimuksen keskeisenä tutkimusongelmana on: Mitä matkailupalvelujen tuotteistaminen merkitsee matkailualueen valinnassa?
Tämä tutkielma noudattelee abduktiivista tutkimusasetelmaa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiaksi valikoitui tapaustutkimus ja tapauksena on Järvi-Suomen matkailualue. Tässä tutkimuksessa havaintoyksikkönä toimii neljä Järvi-Suomen eri alueiden Visit -organisaation matkailuasiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Tutkimuksessa tarkastellaan Järvi-Suomen alueen Visit -organisaatioiden nykyhetken uskomuksia alueidensa matkailupalvelutuottajien tuotteistamisprosesseista sekä miten Järvi-Suomen matkailualue tulisi paremmin valituksi matkailijoiden keskuudessa ja miten alueen matkailua saataisiin kasvatettua. Tutkielman teoria muodostuu matkailupalveluiden tuotteistamisen ja matkailualueen valintaan liittyvistä käsitteistä.
Tutkimustulokset osoittavat matkailuasiantuntijoiden mukaan, että matkailupalveluiden tuotteistamisella on merkittävä rooli matkailijan valitessa matkailualuettaan. Tuotteistamiseen perehtyneet matkailutoimijat menestyvät alueillaan muita toimijoita paremmin. Hyvin tuotteistettu ja tarinallistettu matkailupalvelu houkuttelee paremmin matkailualueelle niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin matkailijoita. Tuotteistamisen merkitys matkailutoimijoiden keskuudessa ymmärretään, mutta sen hallitseminen on osalle toimijoista vähäistä. Pienille matkailutoimijoille markkinoinnin haasteena on resurssien, osaamisen, ajan ja rahan puute. Matkailupalvelutoimijat tarvitsisivat ulkopuolista apua käytännönläheisissä ja konkreettisissa asioissa. Täten tärkeäksi koettiin Visit –organisaatioiden apu alueidensa matkailun kehittämisessä.
Tämä tutkielma noudattelee abduktiivista tutkimusasetelmaa. Tutkielma toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusstrategiaksi valikoitui tapaustutkimus ja tapauksena on Järvi-Suomen matkailualue. Tässä tutkimuksessa havaintoyksikkönä toimii neljä Järvi-Suomen eri alueiden Visit -organisaation matkailuasiantuntijaa. Haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina. Tutkimuksessa tarkastellaan Järvi-Suomen alueen Visit -organisaatioiden nykyhetken uskomuksia alueidensa matkailupalvelutuottajien tuotteistamisprosesseista sekä miten Järvi-Suomen matkailualue tulisi paremmin valituksi matkailijoiden keskuudessa ja miten alueen matkailua saataisiin kasvatettua. Tutkielman teoria muodostuu matkailupalveluiden tuotteistamisen ja matkailualueen valintaan liittyvistä käsitteistä.
Tutkimustulokset osoittavat matkailuasiantuntijoiden mukaan, että matkailupalveluiden tuotteistamisella on merkittävä rooli matkailijan valitessa matkailualuettaan. Tuotteistamiseen perehtyneet matkailutoimijat menestyvät alueillaan muita toimijoita paremmin. Hyvin tuotteistettu ja tarinallistettu matkailupalvelu houkuttelee paremmin matkailualueelle niin kotimaisia kuin kansainvälisiäkin matkailijoita. Tuotteistamisen merkitys matkailutoimijoiden keskuudessa ymmärretään, mutta sen hallitseminen on osalle toimijoista vähäistä. Pienille matkailutoimijoille markkinoinnin haasteena on resurssien, osaamisen, ajan ja rahan puute. Matkailupalvelutoimijat tarvitsisivat ulkopuolista apua käytännönläheisissä ja konkreettisissa asioissa. Täten tärkeäksi koettiin Visit –organisaatioiden apu alueidensa matkailun kehittämisessä.