Valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan kompetenssi ja kompetenssiin yhteydessä olevat tekijät - hoitotyön opettajien näkökulma
Järvinen, Tiina (2018-01-22)
Valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan kompetenssi ja kompetenssiin yhteydessä olevat tekijät - hoitotyön opettajien näkökulma
Järvinen, Tiina
(22.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Sairaanhoitajan kompetenssi voidaan määritellä toiminnan soveltamiseksi erilaisissa hoitotyön tilanteissa yhdistäen tietoa, taitoja, arvoja ja asenteita. Riittävä kompetenssi on tärkeää potilasturvallisuuden kannalta. Aiemmat tutkimustulokset sairaanhoitajaopiskelijoiden ja vastavalmistuneiden sairaanhoitajien kompetenssista ovat olleet ristiriitaisia. Lisäksi hoitotyön opettajien näkökulma aiheeseen puuttuu. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kuvata valmistuvan sairaanhoitajaopiskelijan kompetenssia ja kompetenssiin yhteydessä olevia tekijöitä hoitotyön opettajien näkökulmasta.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ryhmähaastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui 23 hoitotyön opettajaa, jotka valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Osallistujat jaettiin 7 haastatteluryhmään. Ryhmähaastatteluja ohjasi puolistrukturoitu teemahaastattelurunko, joka perustui kirjallisuuskatsaukseen. Haastatteluissa kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Hoitotyön opettajat kuvasivat valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kompetenssia pääosin hyväksi tai riittäväksi. Opiskelijat saavuttavat koulutuksen aikana perusosaamisen, jolla he voivat siirtyä työelämään, jossa kompetenssin kehittyminen jatkuu. Kompetenssiin yhteydessä oleviksi tekijöiksi tunnistettiin opiskelijakohtaisia ja koulutukseen liittyviä tekijöitä. Merkityksellisiä opiskelijakohtaisia tekijöitä olivat sairaanhoitajaksi haluaminen, elämäntilanne, kiinnostuksenkohteet hoitotyössä, motivaatio, opiskelutaidot ja asenne oppimiseen sekä persoona. Koulutukseen liittyvistä tekijöistä korostuivat harjoittelu ja opiskeluryhmä.
Sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi kiinnittää huomiota opiskelijan motivaation ja opiskeluryhmän ilmapiirin tukemiseen sekä onnistuneiden harjoittelujaksojen takaamiseen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajaopiskelijoiden kompetenssin taso tulisi selvittää luotettavilla mittausmenetelmillä.
Tutkimus toteutettiin laadullisena ryhmähaastattelututkimuksena. Tutkimukseen osallistui 23 hoitotyön opettajaa, jotka valittiin tarkoituksenmukaisella otannalla. Osallistujat jaettiin 7 haastatteluryhmään. Ryhmähaastatteluja ohjasi puolistrukturoitu teemahaastattelurunko, joka perustui kirjallisuuskatsaukseen. Haastatteluissa kerätty aineisto litteroitiin ja analysoitiin induktiivisella sisällön analyysillä.
Hoitotyön opettajat kuvasivat valmistuvien sairaanhoitajaopiskelijoiden kompetenssia pääosin hyväksi tai riittäväksi. Opiskelijat saavuttavat koulutuksen aikana perusosaamisen, jolla he voivat siirtyä työelämään, jossa kompetenssin kehittyminen jatkuu. Kompetenssiin yhteydessä oleviksi tekijöiksi tunnistettiin opiskelijakohtaisia ja koulutukseen liittyviä tekijöitä. Merkityksellisiä opiskelijakohtaisia tekijöitä olivat sairaanhoitajaksi haluaminen, elämäntilanne, kiinnostuksenkohteet hoitotyössä, motivaatio, opiskelutaidot ja asenne oppimiseen sekä persoona. Koulutukseen liittyvistä tekijöistä korostuivat harjoittelu ja opiskeluryhmä.
Sairaanhoitajakoulutuksessa tulisi kiinnittää huomiota opiskelijan motivaation ja opiskeluryhmän ilmapiirin tukemiseen sekä onnistuneiden harjoittelujaksojen takaamiseen. Tulevaisuudessa sairaanhoitajaopiskelijoiden kompetenssin taso tulisi selvittää luotettavilla mittausmenetelmillä.