”Niin hyvä haju, että voisin nukahtaa!” : Hajuärsykkeen yhteys esikouluikäisten lasten käyttäytymiseen
Hakkarainen, Saara (2018-01-22)
”Niin hyvä haju, että voisin nukahtaa!” : Hajuärsykkeen yhteys esikouluikäisten lasten käyttäytymiseen
Hakkarainen, Saara
(22.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Hajuaisti toimii merkittävänä tiedonantajana ympäröivästä maailmasta, mutta hajuaistia on kuitenkin tutkittu muita aisteja vähemmän. Hajuaistimuksilla voidaan vaikuttaa ihmisten toimintaan ja niiden yhteys käyttäytymiseen on osoitettu tieteellisesti. Hajuaistimuksien on osoitettu muun muassa parantavan oppimistuloksia, toimivan kivun lievitysmenetelmänä sekä parantavan tunteiden hallintaa. Hajuaistimuksien tulkinta on ikäsidonnainen taito. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on kuvata hajuärsykkeen yhteyttä esikouluikäisten lasten käyttäytymiseen. Hajuärsykkeen yhteyttä lasten käyttäytymiseen tarkastellaan kirjallisuuskatsausosiossa ja empiirisellä tutkimuksella.
Tutkimuksen aineisto kerättiin triangulaatiomenetelmällä havainnoimalla kahta esikouluryhmää (n=23) normaalien esikoulutoimien yhteydessä ensin kahtena päivänä ilman hajuärsykettä, sitten kahtena päivänä hajuärsykkeen kanssa. Havainnoinnin tueksi päiväkodissa työskentelevien aikuisten näkemyksiä tilanteen kulusta kartoitettiin kyselylomakkeella. Havainnointien ja kyselylomakevastauksien perusteella määriteltiin kuva lasten normaalista käyttäytymisestä, johon hajuärsykkeen kanssa tehtyjä havainnointeja ja kyselylomakevastauksia verrattiin. Lasten ajatuksia hajuärsykkeisiin liittyen kartoitettiin lisäksi pienryhmähaastatteluin.
Tulokset osoittivat lasten kokevan hajuärsykkeet moniaistillisina kokemuksina, jotka nostivat mieleen muistoja lapsen aikaisemmista kokemuksista. Johtopäätöksiä hajuärsykkeen vaikutuksesta lasten käyttäytymiseen ei voida tämän otannan perusteella tehdä, sillä ratkaisevaa eroa lasten käyttäytymisessä eri tutkimustilanteissa ei havaittu. Miellyttäväksi koetut hajuärsykkeet vaikuttivat kuitenkin laukaisevan lapsissa rauhallisempaa käyttäytymistä, kuin epämieluisaksi koetut hajuärsykkeet.
Hajuärsykkeellä on tieteellisesti osoitettu olevan yhteys lasten käyttäytymiseen, mutta sen tutkiminen on vasta alussa. Lisää tutkimustietoa tarvitaan suuremmalla otannalla
Tutkimuksen aineisto kerättiin triangulaatiomenetelmällä havainnoimalla kahta esikouluryhmää (n=23) normaalien esikoulutoimien yhteydessä ensin kahtena päivänä ilman hajuärsykettä, sitten kahtena päivänä hajuärsykkeen kanssa. Havainnoinnin tueksi päiväkodissa työskentelevien aikuisten näkemyksiä tilanteen kulusta kartoitettiin kyselylomakkeella. Havainnointien ja kyselylomakevastauksien perusteella määriteltiin kuva lasten normaalista käyttäytymisestä, johon hajuärsykkeen kanssa tehtyjä havainnointeja ja kyselylomakevastauksia verrattiin. Lasten ajatuksia hajuärsykkeisiin liittyen kartoitettiin lisäksi pienryhmähaastatteluin.
Tulokset osoittivat lasten kokevan hajuärsykkeet moniaistillisina kokemuksina, jotka nostivat mieleen muistoja lapsen aikaisemmista kokemuksista. Johtopäätöksiä hajuärsykkeen vaikutuksesta lasten käyttäytymiseen ei voida tämän otannan perusteella tehdä, sillä ratkaisevaa eroa lasten käyttäytymisessä eri tutkimustilanteissa ei havaittu. Miellyttäväksi koetut hajuärsykkeet vaikuttivat kuitenkin laukaisevan lapsissa rauhallisempaa käyttäytymistä, kuin epämieluisaksi koetut hajuärsykkeet.
Hajuärsykkeellä on tieteellisesti osoitettu olevan yhteys lasten käyttäytymiseen, mutta sen tutkiminen on vasta alussa. Lisää tutkimustietoa tarvitaan suuremmalla otannalla