Terveydenhuollossa tapahtuvan simulaatiokoulutuksen yhteys lääkärien ja kätilöiden kommunikaatiotaitoihin ja tiimityöskentelyyn
Koski, Janni (2018-01-22)
Terveydenhuollossa tapahtuvan simulaatiokoulutuksen yhteys lääkärien ja kätilöiden kommunikaatiotaitoihin ja tiimityöskentelyyn
Koski, Janni
(22.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Simulaatiokoulutus määritellään toiminnaksi, joka mallintaa todellista ympäristöä. Sen avulla voidaan harjoitella todellisuutta mallintavia tilanteita interaktiivisesti potilasnukkejen kanssa, ryhmäoppimisen muodossa. Kommunikaation on katsottu muodostuvan kolmesta tekijästä: tiedollisesta, taidollisesta ja affektiivisesta tekijästä ja se on aina sidoksissa vastapuolen tulkintaan. Tiimityöskentely määritellään organisaatiolliseksi käyttäytymiseksi, johon kuuluu yhdistetty, vaikuttava ja tehokas toiminta tiimin kaikilta jäseniltä kohti yhteistä tavoitetta. Tiimityötaidot ovat tekniikoita ja käyttäytymismalleja, joita käyttäen tiimi saa tehtävät suoritettua.
Tiimityöskentelyä ja kommunikaatiota pidetään avaimena turvalliseen ja tehokkaaseen hoitotyöhön. Silti kommunikaatio- ja tiimityöskentelyongelmat ovat yleisiä terveydenhuollossa ja ovat usein syy erilaisiin virheisiin sairaalassa. Puutteet kommunikaatiossa haittaavat tiedonkulkua, sekä henkilöiden välistä tiimityöskentelyä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli mitata simulaatiokoulutuksen yhteyttä lääkärien ja kätilöiden kommunikointitaitoihin ja tiimityöskentelyyn.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2017 pre -ja postkyselylomakkeen avulla, sekä observoimalla simulaatioista kerättyjä videotallenteita observointilomakkeen avulla simulaatiokoulutukseen osallistuneilta. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään simulaatiokoulutuksen yhteyttä subjektiivisesti ja observointilomakkeella objektiivisesti osallistujien kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä. Kyselylomake koostui taustamuuttujista ja 26 muuttujasta. Pre -kyselyyn vastasi kaikki (N=43) ja post kyselyyn 69,8% (N=30). Lääkäreiden ja kätilöiden toimintaa havainnointiin (N=43). Havainnointilomake koostui yhdestätoista muuttujasta.
Tutkimustulokset osoittivat simulaatiokoulutuksella olevan positiivinen yhteys lääkärien ja kätilöiden kommunikaatio -ja tiimityöskentelytaitoihin. Havainnoimalla koulutustilanteita, havaittiin selkein yhteys delegoinnista, closed loop kommunikaatiosta, ennakoinnista, roolien ja johtajuuden parantumisessa, rauhallisuudessa sekä hälyn vähenemisessä. Tilastollisesti merkitsevä muutos kyselomakkeen avulla arvioituna saatiin tiimihengessä, tilannekuvassa, tietojen välittämisessä, muuttuviin tilanteisiin sopeutumisessa, toisten kannustamisessa ja kuuntelussa, sekä potilaan tietojen annossa. Tutkimuksen tulosten perusteella simulaatiokoulutus on hyvä tapa kehittää terveydenhuollossa tapahtuvaa kommunikaatiota ja tiimityöskentelyä. Tulosten perusteella voidaan kehittää simulaatiokoulutusta.
Tiimityöskentelyä ja kommunikaatiota pidetään avaimena turvalliseen ja tehokkaaseen hoitotyöhön. Silti kommunikaatio- ja tiimityöskentelyongelmat ovat yleisiä terveydenhuollossa ja ovat usein syy erilaisiin virheisiin sairaalassa. Puutteet kommunikaatiossa haittaavat tiedonkulkua, sekä henkilöiden välistä tiimityöskentelyä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli mitata simulaatiokoulutuksen yhteyttä lääkärien ja kätilöiden kommunikointitaitoihin ja tiimityöskentelyyn.
Tutkimuksen aineisto kerättiin keväällä 2017 pre -ja postkyselylomakkeen avulla, sekä observoimalla simulaatioista kerättyjä videotallenteita observointilomakkeen avulla simulaatiokoulutukseen osallistuneilta. Kyselylomakkeella pyrittiin selvittämään simulaatiokoulutuksen yhteyttä subjektiivisesti ja observointilomakkeella objektiivisesti osallistujien kommunikaatiotaitoja ja tiimityöskentelyä. Kyselylomake koostui taustamuuttujista ja 26 muuttujasta. Pre -kyselyyn vastasi kaikki (N=43) ja post kyselyyn 69,8% (N=30). Lääkäreiden ja kätilöiden toimintaa havainnointiin (N=43). Havainnointilomake koostui yhdestätoista muuttujasta.
Tutkimustulokset osoittivat simulaatiokoulutuksella olevan positiivinen yhteys lääkärien ja kätilöiden kommunikaatio -ja tiimityöskentelytaitoihin. Havainnoimalla koulutustilanteita, havaittiin selkein yhteys delegoinnista, closed loop kommunikaatiosta, ennakoinnista, roolien ja johtajuuden parantumisessa, rauhallisuudessa sekä hälyn vähenemisessä. Tilastollisesti merkitsevä muutos kyselomakkeen avulla arvioituna saatiin tiimihengessä, tilannekuvassa, tietojen välittämisessä, muuttuviin tilanteisiin sopeutumisessa, toisten kannustamisessa ja kuuntelussa, sekä potilaan tietojen annossa. Tutkimuksen tulosten perusteella simulaatiokoulutus on hyvä tapa kehittää terveydenhuollossa tapahtuvaa kommunikaatiota ja tiimityöskentelyä. Tulosten perusteella voidaan kehittää simulaatiokoulutusta.