Epäsymmetrisen informaation ongelma ajoneuvovakuutusmarkkinoilla
Lindberg, Johanna (2018-01-23)
Epäsymmetrisen informaation ongelma ajoneuvovakuutusmarkkinoilla
Lindberg, Johanna
(23.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Vakuutusmarkkinoiden toimivuuden kannalta on tärkeää tunnistaa, esiintyykö kyseisillä vakuutusmarkkinoilla epäsymmetristä informaatiota ja sen aiheuttamia pääongelmia, haitallista valikoitumista tai moraalikatoa. Jos näitä ongelmia esiintyy, on tärkeää löytää oikeanlaiset keinot ongelmien rajoittamiseksi tai estämiseksi. Tutkielmassa tarkastellaan epäsymmetrisen informaation esiintymistä eri maiden ajoneuvovakuutusmarkkinoilla, käydään läpi mitä seurauksia sillä on esiintyessään vakuutusten tarjontaan ja yleiseen hyvinvointiin, sekä kerrotaan erilaisista keinoista, joilla epäsymmetristä informaatiota voidaan ehkäistä.
Tutkimusmenetelmäni on kirjallisuuskatsaus ja tutkielmassa käydään läpi aihepiirin aiempi olennainen teoreettinen ja empiirinen kirjallisuus. Läpikäydyt ajoneuvovakuutusmarkkinoiden tutkimukset löytävät hyvin erilaisia tuloksia siitä, esiintyykö tutkimuksen kohteena olevilta vakuutusmarkkinoilta haitallista valikoitumista tai moraalikatoa. Voidaan kuitenkin todeta, että koska jokainen vakuutusmarkkina on hieman erilainen omine ominaispiirteineen sekä lainsäädäntöineen, niin siksi on luonnollista, että joiltakin markkinoilta löytyy todisteita epäsymmetrisestä informaatiosta ja toisilta ei. Huomioon kannattaa ottaa myös se, ettei tutkijoilla ole aina käytettävissään kaiken kattavaa aineistoa, minkä vuoksi joitakin oletuksia ja yksinkertaistuksia joudutaan tekemään. Tämä saattaa johtaa siihen, että tutkimuksien tulokset hieman eroavat todellisuudesta.
Yleisesti voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden kannattaa jakaa tietoa keskenään, jotta he voivat vähentää epäsymmetrisen informaation esiintymistä. Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla vakuutusyhtiöt jakavat keskenään tietoa esimerkiksi yhteisen vahinkorekisterin kautta. Tämän myötä vakuutusyhtiöiden on helpompi hinnoitella vakuutus suhteessa vakuutuksenottajan todelliseen riskiin tai estää vakuutuspetoksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että koska on kustakin vakuutusmarkkinasta riippuvaista, esiintyykö siellä epäsymmetristä informaatiota vai ei, niin olisi tärkeää osata tunnistaa tämän mahdollisen ongelman esiintyminen juuri kyseessä olevalla vakuutusmarkkinalla. Lisäksi olisi tärkeää pystyä tunnistamaan esiintyykö markkinoilla moraalikatoa vai haitallista valikoitumista, jotta sitä vastaan pystytään taistelemaan juuri oikeilla keinoilla.
Tutkimusmenetelmäni on kirjallisuuskatsaus ja tutkielmassa käydään läpi aihepiirin aiempi olennainen teoreettinen ja empiirinen kirjallisuus. Läpikäydyt ajoneuvovakuutusmarkkinoiden tutkimukset löytävät hyvin erilaisia tuloksia siitä, esiintyykö tutkimuksen kohteena olevilta vakuutusmarkkinoilta haitallista valikoitumista tai moraalikatoa. Voidaan kuitenkin todeta, että koska jokainen vakuutusmarkkina on hieman erilainen omine ominaispiirteineen sekä lainsäädäntöineen, niin siksi on luonnollista, että joiltakin markkinoilta löytyy todisteita epäsymmetrisestä informaatiosta ja toisilta ei. Huomioon kannattaa ottaa myös se, ettei tutkijoilla ole aina käytettävissään kaiken kattavaa aineistoa, minkä vuoksi joitakin oletuksia ja yksinkertaistuksia joudutaan tekemään. Tämä saattaa johtaa siihen, että tutkimuksien tulokset hieman eroavat todellisuudesta.
Yleisesti voidaan todeta, että vakuutusyhtiöiden kannattaa jakaa tietoa keskenään, jotta he voivat vähentää epäsymmetrisen informaation esiintymistä. Suomen ajoneuvovakuutusmarkkinoilla vakuutusyhtiöt jakavat keskenään tietoa esimerkiksi yhteisen vahinkorekisterin kautta. Tämän myötä vakuutusyhtiöiden on helpompi hinnoitella vakuutus suhteessa vakuutuksenottajan todelliseen riskiin tai estää vakuutuspetoksia. Yhteenvetona voidaan todeta, että koska on kustakin vakuutusmarkkinasta riippuvaista, esiintyykö siellä epäsymmetristä informaatiota vai ei, niin olisi tärkeää osata tunnistaa tämän mahdollisen ongelman esiintyminen juuri kyseessä olevalla vakuutusmarkkinalla. Lisäksi olisi tärkeää pystyä tunnistamaan esiintyykö markkinoilla moraalikatoa vai haitallista valikoitumista, jotta sitä vastaan pystytään taistelemaan juuri oikeilla keinoilla.