Viitoittamassa tietä : Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden koulumenestyksestä ja koulutusmahdollisuuksista Belgiassa ja Suomessa
Jokinen, Annukka (2018-01-29)
Viitoittamassa tietä : Opettajien näkemyksiä maahanmuuttajaoppilaiden koulumenestyksestä ja koulutusmahdollisuuksista Belgiassa ja Suomessa
Jokinen, Annukka
(29.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tässä tutkimuksessa vertaillaan opettajien näkemyksiä maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulumenestyksestä ja mahdollisuuksista koulupolulla Suomessa ja Belgiassa.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla neljää suomalaista opettajaa Suomesta ja neljää opettajaa Belgiasta. Kolme belgialaisista opettajista oli yksityisistä kouluista ja yksi kunnallisesta koulusta Brysselistä. Suomessa opettajat olivat kaikki kunnallisissa kouluissa töissä, ja kaikki koulut olivat Uudenmaan maakunnassa.
Suomi ja Belgia menestyvät yhtä heikosti kansainvälisissä PISA-tuloksissa, kun vertaillaan paikallisen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulumenestystä, kuilu on lähes samankokoinen paikallisen ja ulkomaalaistaustaisen väestön koulumenestyksessä molemmissa maissa.
Tutkimus osoitti, että Suomessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetukseen on enemmän resursseja, kuin Belgiassa. Tukea saavien joukko on rajattu eri tavalla Suomessa kuin Belgiassa.
Opettajat uskoivat, että maahanmuuttajataustaisilla oppilailla oli yhtäläiset mahdollisuudet menestyä koulussa kuin paikallisellakin väestöllä, jos heitä tuetaan tarpeen mukaan ja he ovat itse motivoituneita ja valmiit tekemään töitä koulun eteen. Opettajien mukaan maahanmuuttajuutta vaikuttavampi tekijä koulumenestykselle on oppilaiden sosioekonominen asema.
Tutkimus on toteutettu haastattelemalla neljää suomalaista opettajaa Suomesta ja neljää opettajaa Belgiasta. Kolme belgialaisista opettajista oli yksityisistä kouluista ja yksi kunnallisesta koulusta Brysselistä. Suomessa opettajat olivat kaikki kunnallisissa kouluissa töissä, ja kaikki koulut olivat Uudenmaan maakunnassa.
Suomi ja Belgia menestyvät yhtä heikosti kansainvälisissä PISA-tuloksissa, kun vertaillaan paikallisen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden koulumenestystä, kuilu on lähes samankokoinen paikallisen ja ulkomaalaistaustaisen väestön koulumenestyksessä molemmissa maissa.
Tutkimus osoitti, että Suomessa maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opetukseen on enemmän resursseja, kuin Belgiassa. Tukea saavien joukko on rajattu eri tavalla Suomessa kuin Belgiassa.
Opettajat uskoivat, että maahanmuuttajataustaisilla oppilailla oli yhtäläiset mahdollisuudet menestyä koulussa kuin paikallisellakin väestöllä, jos heitä tuetaan tarpeen mukaan ja he ovat itse motivoituneita ja valmiit tekemään töitä koulun eteen. Opettajien mukaan maahanmuuttajuutta vaikuttavampi tekijä koulumenestykselle on oppilaiden sosioekonominen asema.