RÖLLI – ”turhaan ei saisi murehtia mutta ystävistään pitäisi huolehtia” : Rölli – elokuvien ystävyyskuvan tarkastelua kriittisen pedagogiikan näkökulmasta
Partanen-Vainio, Marija (2018-01-29)
RÖLLI – ”turhaan ei saisi murehtia mutta ystävistään pitäisi huolehtia” : Rölli – elokuvien ystävyyskuvan tarkastelua kriittisen pedagogiikan näkökulmasta
Partanen-Vainio, Marija
(29.01.2018)
Turun yliopisto
avoin
Julkaisun pysyvä osoite on:
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801292364
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201801292364
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on herättää keskustelua lasten ja perhe-elokuvien sisällöstä. Lasten ja perhe-elokuvat ovat mediakulttuurin tuotteita, joilla on mahdollisuus vaikuttaa olemassa olevaan hyvään ja pahaan sekä luoda niitä tai vastaavasti vähentää. Elokuvat heijastavat yhteiskunnan arvoja ja normeja sekä luo sosiaalisia ja moraalisia käytänteitä. Mediakulttuuri vaikuttaa identiteettiin ja ymmärrykseen siitä, keitä olemme ja mistä tulemme. Media luo omaa todellisuuttaan ja sillä on vaikutusta sosialisaatiossa. Sosialisaatiossa yksiöt omaksuvat tiettyjä yhteisiä sääntöjä, normeja sekä käyttäytymis- ja ajattelutapoja. Median sosiaalistava vaikutus on voimakkain niillä alueilla, joilla katsojilla on vähän kokemusta tai tietopohjaa, eli lapsilla. Lasten todellisuuskäsitys on siten osin median pohjalle rakennettu luomus.
Tämän päivän lapset ovat huomisen toimijoita ja tämän tutkimuksen lähtökohtana on oletus siitä, että mediatuotteilla voidaan antaa eväitä lapselle hyvin elämiseen. Hyvin elämiseen liittyy oleellisesti ystävyys, sillä kukaan ei halua elää ilman ystäviä ja oikeudenmukaisuus toteutuu luonnollisesti ystävien välillä. Aristoteelisesti ymmärrettynä inhimillisten suhteiden perustavin muoto on ystävyys. Ystävyys on vastavuoroinen suhde, jossa on hyvää tahtoa sekä hyvään perustuvaa toimintaa, eli ystävyys on hyve ja se kuuluu tärkeimpiin asioihin elämässä. Jotta hyveelliseksi kasvaminen on mahdollista, kasvatuksen on oltava asianmukaista ja turvata edellytykset kasvamiselle.
Mediakulttuuri kasvattaa pedagogisella voimallaan, jopa siinä määrin, että viihdeteollisuudesta ei voida puhua enää oheiskasvattajana. Mediakasvatus ja medialukutaito on avainasemassa vahvistettaessa kasvavan taitoa hallita mediaa. Tämä tutkimus tarkasteli neljän Rölli – elokuvan välittämää ystävyyskuvaa ja kysyi, tulisiko huomiota kiinnittää mediakasvatuksen lisäksi mediavälineiden sisältöihin. Lähtökohtana on oletus siitä, että ystävyys opitaan ja median avulla voidaan tyrkyttämättä kasvattaa hyvin elämiseen.
Tämä tutkimus oli laadullinen. Lähestymistapa perustui sisällönanalyysiin ja luetettavuutta vahvistettiin sisällön erittelyllä. Aineistoa lähestyttiin temaattisesti ja tekstiperustaisella analyysillä, huomioiden lisäksi se, että visuaalisen kulttuurin kuvallista ja kielellistä merkitystä ei voida erottaa toisistaan.
Tämän tutkimuksen tulokset eivät sellaisenaan ole yleistettävissä mutta analysoitaessa elokuvan ilmisisältöä, voidaan todeta Rölli - elokuvien kertovan kontekstistaan, eli miten ne sijoittuvat tuottamisajankohdan ja historiallis-yhteiskunnalliseen viitekehykseen ja kertovat meistä ehkä enemmän kuin halusimmekaan. Rölli – elokuvien kuva ystävyydestä on tunnetila: toisesta pidetään, jos hänestä on hyötyä, ystävä on läsnä kun häntä tarvitaan ja kun ystävä on poissa, häntä kaivataan.
Pyrkimys kansainvälisille markkinoille ja taloudelliset resurssit lasten elokuvan tuotannossa sekä vähäinen kiinnostus tehdä lastenelokuviin liittyvää tutkimusta osaltaan kertovat nykyajastamme elää tässä ja nyt. Ystävyys tunnetilana, ei pidä tätä maailmaa koossa, vaan se, että ystävyys on tahtotila toimia hyvin yhteiseksi hyväksi ja siksi median hyödyntäminen oheiskasvattajana hyveisiin on ajankohtaista, huomista ajatellen.
Tämän päivän lapset ovat huomisen toimijoita ja tämän tutkimuksen lähtökohtana on oletus siitä, että mediatuotteilla voidaan antaa eväitä lapselle hyvin elämiseen. Hyvin elämiseen liittyy oleellisesti ystävyys, sillä kukaan ei halua elää ilman ystäviä ja oikeudenmukaisuus toteutuu luonnollisesti ystävien välillä. Aristoteelisesti ymmärrettynä inhimillisten suhteiden perustavin muoto on ystävyys. Ystävyys on vastavuoroinen suhde, jossa on hyvää tahtoa sekä hyvään perustuvaa toimintaa, eli ystävyys on hyve ja se kuuluu tärkeimpiin asioihin elämässä. Jotta hyveelliseksi kasvaminen on mahdollista, kasvatuksen on oltava asianmukaista ja turvata edellytykset kasvamiselle.
Mediakulttuuri kasvattaa pedagogisella voimallaan, jopa siinä määrin, että viihdeteollisuudesta ei voida puhua enää oheiskasvattajana. Mediakasvatus ja medialukutaito on avainasemassa vahvistettaessa kasvavan taitoa hallita mediaa. Tämä tutkimus tarkasteli neljän Rölli – elokuvan välittämää ystävyyskuvaa ja kysyi, tulisiko huomiota kiinnittää mediakasvatuksen lisäksi mediavälineiden sisältöihin. Lähtökohtana on oletus siitä, että ystävyys opitaan ja median avulla voidaan tyrkyttämättä kasvattaa hyvin elämiseen.
Tämä tutkimus oli laadullinen. Lähestymistapa perustui sisällönanalyysiin ja luetettavuutta vahvistettiin sisällön erittelyllä. Aineistoa lähestyttiin temaattisesti ja tekstiperustaisella analyysillä, huomioiden lisäksi se, että visuaalisen kulttuurin kuvallista ja kielellistä merkitystä ei voida erottaa toisistaan.
Tämän tutkimuksen tulokset eivät sellaisenaan ole yleistettävissä mutta analysoitaessa elokuvan ilmisisältöä, voidaan todeta Rölli - elokuvien kertovan kontekstistaan, eli miten ne sijoittuvat tuottamisajankohdan ja historiallis-yhteiskunnalliseen viitekehykseen ja kertovat meistä ehkä enemmän kuin halusimmekaan. Rölli – elokuvien kuva ystävyydestä on tunnetila: toisesta pidetään, jos hänestä on hyötyä, ystävä on läsnä kun häntä tarvitaan ja kun ystävä on poissa, häntä kaivataan.
Pyrkimys kansainvälisille markkinoille ja taloudelliset resurssit lasten elokuvan tuotannossa sekä vähäinen kiinnostus tehdä lastenelokuviin liittyvää tutkimusta osaltaan kertovat nykyajastamme elää tässä ja nyt. Ystävyys tunnetilana, ei pidä tätä maailmaa koossa, vaan se, että ystävyys on tahtotila toimia hyvin yhteiseksi hyväksi ja siksi median hyödyntäminen oheiskasvattajana hyveisiin on ajankohtaista, huomista ajatellen.