Kuurojen ja huonokuuloisten koulumuistoja
Väisänen, Airi (2018-01-29)
Kuurojen ja huonokuuloisten koulumuistoja
Väisänen, Airi
(29.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen aiheena ja tarkoituksena oli selvittää, millaisena kuurot ja huonokuuloiset muistavat kouluaikansa. Kvalitatiiviseen tutkimukseen osallistui viisi kuuroa, jotka ovat syntyneet vuosina 1936—1946 ja kolme huonokuuloista henkilöä, jotka ovat syntyneet vuosina 1946—1953. Tutkimusaineisto saatiin kuurojen haastatteluista tulkin välityksellä ja sähköpostin välityksellä saaduista huonokuuloisten henkilöiden koulumuistot -kirjoitelmista.
Ryhmien heterogeenisyydestä johtuen tulokset teemoiteltiin ja analysoitiin erikseen johtuen siitä, että kuurot olivat suorittaneet oppivelvollisuutensa kuurojen sisäoppilaitoksissa ja huonokuuloiset olivat suorittaneet oppivelvollisuutensa kuulevien luokalla. Molemmissa ryhmissä oli kummankin sukupuolen edustajia. Tuloksien analysoinnin jälkeen kuurojen ja huonokuuloisten tulosten pääkohdista tehtiin vertailevaa analysointia.
Kuurojen kokema positiivisin koulumuisto oli kaverit ja yhteisöllisyyden kokemus. Heidän negatiivisin koulumuisto liittyi opettajiin ja opetusmenetelmiin. Yksi ikävimmistä muistoista oli oppitunneilla viittomakielen käytön kielto ja sen käytöstä seurannut rangaistus, joka usein oli fyysinen. Kuuroilla oli muutamasta opettajasta myös positiivinen muisto. Huonokuuloisten koulumuistoissa yhteisöllisyyden kokemus puuttui kokonaan. Heidän koulumuistoissa löytyi sekä positiivisia että negatiivisia muistoja opettajista. Molemmissa ryhmissä ilmeni oppimisvaikeuksia.
Ryhmien heterogeenisyydestä johtuen tulokset teemoiteltiin ja analysoitiin erikseen johtuen siitä, että kuurot olivat suorittaneet oppivelvollisuutensa kuurojen sisäoppilaitoksissa ja huonokuuloiset olivat suorittaneet oppivelvollisuutensa kuulevien luokalla. Molemmissa ryhmissä oli kummankin sukupuolen edustajia. Tuloksien analysoinnin jälkeen kuurojen ja huonokuuloisten tulosten pääkohdista tehtiin vertailevaa analysointia.
Kuurojen kokema positiivisin koulumuisto oli kaverit ja yhteisöllisyyden kokemus. Heidän negatiivisin koulumuisto liittyi opettajiin ja opetusmenetelmiin. Yksi ikävimmistä muistoista oli oppitunneilla viittomakielen käytön kielto ja sen käytöstä seurannut rangaistus, joka usein oli fyysinen. Kuuroilla oli muutamasta opettajasta myös positiivinen muisto. Huonokuuloisten koulumuistoissa yhteisöllisyyden kokemus puuttui kokonaan. Heidän koulumuistoissa löytyi sekä positiivisia että negatiivisia muistoja opettajista. Molemmissa ryhmissä ilmeni oppimisvaikeuksia.