Tarkastustoiminta osana kunnan hyvää johtamis- ja hallintotapaa
Suhonen, Anna-Pauliina (2018-01-31)
Tarkastustoiminta osana kunnan hyvää johtamis- ja hallintotapaa
Suhonen, Anna-Pauliina
(31.01.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoituksena on tarkastella kunnan tarkastusjärjestelmän roolia osana hyvää johtamis- ja hallintotapaa. Kunnan tarkastusjärjestelmä koostuu tarkastustahoista, joita ovat tilintarkastus, sisäinen tarkastus ja tarkastuslautakunta. Tutkimuksen pääongelmana selvitetään tarkastustahojen rooleja osana hyvää kunnan johtamis- ja hallintotapaa, sekä niiden yhdessä luomia synergiaetuja kunnan johtamis- ja hallintojärjestelmässä. Tutkimusongelman apukysymyksien avulla selvitettiin hyvän johtamis- ja hallintotavan ominaisuuksia, sekä tarkastusjärjestelmän luomien synergiaetujen vaikutuksia tarkastustahojen riippumattomuuteen. Tutkielma on tapaustutkimus, joka suoritettiin laadullisena tutkimuksena toiminta-analyyttisella tutkimusotteella.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustutaan kunnan johtamis- ja hallintotapaan ja tarkastustahoja koskevan lainsäädäntöön, normeihin ja suosituksiin. Teoriaosassa hyödynnetään Melinda Fülopin vuonna 2013 luomaa viitekehystä tarkastustahojen synergioista. Fülopin mukaan tarkastustahot luovat synergioita organisaatioon sisäisesti ja ulkoisesti. Sisäiset synergiat vaikuttavat organisaation sisällä, kun ulkoiset synergiat vaikuttavat ulkoisesti sidosryhmiin. Tämä Fülopin viitekehys luo pohjan tarkastustahojen luomille synergiaeduille kunnan johtamis- ja hallintotavassa. Tutkimuksen kirjallisuuden ja empiirisen tutkimuksen perusteella Fülopin viitekehystä voidaan laajentaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa on haastateltu Porin kaupungin tarkastuspäällikköä, sisäistä tarkastajaa, päävastuullista tilintarkastajaa sekä tarkastuslautakunnan puheenjohtajaa ja tarkastuslautakunnan jäsentä. Haastattelujen avulla selvitettiin, millaisena Porin kaupungin tarkastustahot näkevät hyvän johtamis- ja hallintotavan, mitkä tarkastustahojen roolit ovat Porin kaupungin tarkastusjärjestelmässä, millaista niiden yhteistyö on ja millaisia synergiaetuja tarkastustahot yhteistyöllä luovat.
Hyvän johtamis- ja hallintotavan ominaisuudet näyttävät tutkimuksen mukaan olevan yhtäläiset kirjallisuuden ja empirian välillä. Tutkimustulosten mukaan tarkastustahojen yhteistyöllä voidaan sanoa olevan vaikutusta johtamis- ja hallintotavan laatuun. Tutkimuksessa havaittiin useita tarkastusjärjestelmän luomia synergiaetuja, joilla on positiivisia vaikutuksia kunnan johtamis- ja hallintotapaan. Tutkimuksessa laajennetun viitekehyksen avulla organisaatiot voivat tunnistaa tarkastustoimintansa synergiaetuja johtamis- ja hallintotavassa, sekä tunnistaa edellytyksiä näille synergiaeduille. Tutkielman tutkimustuloksia voidaan soveltaa niin julkiselle sektorille kuin myös yksityiselle sektorille.
Tutkimuksen teoriaosassa tutustutaan kunnan johtamis- ja hallintotapaan ja tarkastustahoja koskevan lainsäädäntöön, normeihin ja suosituksiin. Teoriaosassa hyödynnetään Melinda Fülopin vuonna 2013 luomaa viitekehystä tarkastustahojen synergioista. Fülopin mukaan tarkastustahot luovat synergioita organisaatioon sisäisesti ja ulkoisesti. Sisäiset synergiat vaikuttavat organisaation sisällä, kun ulkoiset synergiat vaikuttavat ulkoisesti sidosryhmiin. Tämä Fülopin viitekehys luo pohjan tarkastustahojen luomille synergiaeduille kunnan johtamis- ja hallintotavassa. Tutkimuksen kirjallisuuden ja empiirisen tutkimuksen perusteella Fülopin viitekehystä voidaan laajentaa. Tutkimuksen empiirisessä osiossa on haastateltu Porin kaupungin tarkastuspäällikköä, sisäistä tarkastajaa, päävastuullista tilintarkastajaa sekä tarkastuslautakunnan puheenjohtajaa ja tarkastuslautakunnan jäsentä. Haastattelujen avulla selvitettiin, millaisena Porin kaupungin tarkastustahot näkevät hyvän johtamis- ja hallintotavan, mitkä tarkastustahojen roolit ovat Porin kaupungin tarkastusjärjestelmässä, millaista niiden yhteistyö on ja millaisia synergiaetuja tarkastustahot yhteistyöllä luovat.
Hyvän johtamis- ja hallintotavan ominaisuudet näyttävät tutkimuksen mukaan olevan yhtäläiset kirjallisuuden ja empirian välillä. Tutkimustulosten mukaan tarkastustahojen yhteistyöllä voidaan sanoa olevan vaikutusta johtamis- ja hallintotavan laatuun. Tutkimuksessa havaittiin useita tarkastusjärjestelmän luomia synergiaetuja, joilla on positiivisia vaikutuksia kunnan johtamis- ja hallintotapaan. Tutkimuksessa laajennetun viitekehyksen avulla organisaatiot voivat tunnistaa tarkastustoimintansa synergiaetuja johtamis- ja hallintotavassa, sekä tunnistaa edellytyksiä näille synergiaeduille. Tutkielman tutkimustuloksia voidaan soveltaa niin julkiselle sektorille kuin myös yksityiselle sektorille.