Pelaaminen emotionaalisena kokemuksena : pelimieltymysten yhteys pelin aikaisiin tunnereaktioihin
Forsström, Santtu (2018-02-26)
Pelaaminen emotionaalisena kokemuksena : pelimieltymysten yhteys pelin aikaisiin tunnereaktioihin
Forsström, Santtu
(26.02.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Pelidynamiikkamieltymyksillä tarkoitetaan pelaajien subjektiivisia arvioita yksittäisten pelitoimintojen (esim. vaaniminen, kaahaaminen, flirttailu) miellyttävyydestä. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli saada lisää tietoa pelidynamiikkamieltymyksistä selvittämällä, heijastuvatko pelaajien subjektiiviset mieltymykset, joita on kartoitettu kyselyllä, varsinaisen pelitilanteen aikana koettuihin tunteisiin ja tunnereaktioihin. Lisäksi tutkittiin, eroaako pelin aiheuttamat fysiologiset tunnereaktiot ja itsearvioitu tunnereaktio pelin pelaamisen ja pelin katselemisen välillä. Tähän tutkimukseen valittiin pelaajia, jotka olivat aiemmassa kyselyssä vastanneet selkeästi pitävänsä monista aggressiivisista pelidynamiikoista. Lisäksi mukaan valittiin pelaajia, jotka pelasivat yhtä paljon kuin aggressiivisista dynamiikoista pitävät, mutta jotka selvästi eivät pitäneet näistä pelidynamiikoista. Koehenkilöiden (N=30) psykofysiologisia vasteita (ihon sähkönjohtavuus-, syke- ja kasvolihasaktivaatio) mitattiin sekä pelin (Call of Duty: Modern Warfare 2), että pelivideon katselun aikana emotionaalisen valenssin ja kiihtyneisyyden selvittämiseksi. Koehenkilöt myös täyttivät emotionaalista valenssia ja kiihtyneisyyttä selvittävät itsearviointilomakkeet peli- ja videotilanteen jälkeen. Tulokset osoittivat, että pelitilanne koettiin molemmissa ryhmissä miellyttävämpänä ja kiihdyttävämpänä kuin videotilanne. Ryhmät eivät eronneet toisistaan pelin aikana koettujen tunnereaktioiden suhteen, mikä oli hypoteesin vastainen tulos. Itsearvioidut pelidynamiikkamieltymykset eivät siis heijastuneet itse pelitilanteeseen. Vaikka tuloksiin on voinut vaikuttaa tietyt metodologiset seikat, tulokset herättävät kysymyksen siitä, heijastuvatko pelaajien itsearvioidut pelidynamiikkamieltymykset varsinaiseen pelitilanteeseen ja sen kokemiseen ollenkaan. Pelitilanne on vahvasti tässä-ja-nyt –tilanne, jossa viriävät tunnereaktiot ovat automaattisia. Arviot omista pelidynamiikkamieltymyksistä sen sijaan perustuvat muistin varassa tehtäviin johtopäätöksiin siitä, minkälaiset pelitoiminnot muodostaisivat mielekkään pelikokemuksen. Jatkotutkimuksissa olisi syytä tarkastella yksityiskohtaisemmalla tasolla yksittäisten pelitapahtumien aiheuttamia tunnereaktioita.