Onko progressiivinen verojärjestelmä parempi kuin tasaverojärjestelmä? : Viron ja Suomen tuloverojärjestelmien vertailu
Arvonen, Henrik (2018-03-12)
Onko progressiivinen verojärjestelmä parempi kuin tasaverojärjestelmä? : Viron ja Suomen tuloverojärjestelmien vertailu
Arvonen, Henrik
(12.03.2018)
Tätä artikkelia/julkaisua ei ole tallennettu UTUPubiin. Julkaisun tiedoissa voi kuitenkin olla linkki toisaalle tallennettuun artikkeliin / julkaisuun.
Turun yliopisto
Tiivistelmä
Kiristyvä valtioiden välinen verokilpailu asettaa valtion verojärjestelmille muutospaineita. Millainen on hyvä verojärjestelmä ja mistä osista se koostuu? Suomen ja Viron tuloverojärjestelmät eroavat merkittävästi toisistaan. Virossa henkilöverotus perustuu suhteelliseen eli tasaveron kaltaiseen verojärjestelmään. Suomessa henkilöitä verotetaan progressiivisen veroasteikon mukaan. Voidaanko jompaakumpaa verojärjestelmää pitää toista verojärjestelmää parempana? Jotta verojärjestelmän paremmuuksia voidaan vertailla, tulee ensin määrittää kriteerit hyvälle verojärjestelmälle. Hyvän verojärjestelmän voidaan katsoa koostuvan oikeudenmukaisuuden, oikeusvarmuuden sekä tehokkuuden käsitteistä.
Tutkimus pohjautuu olemassa oleviin tutkimuksiin ja julkaisuihin ja nojautuu käsiteanalyyttiseen sekä toiminta-analyyttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimuksen aineistona toimivat Suomen ja Viron tuloverojärjestelmät. Tutkimuksessa verrataan suhteellista tuloverojärjestelmää progressiiviseen tuloverojärjestelmään peilaamalla molempia hyvän verojärjestelmän kriteereihin. Verojärjestelmät ovat monimutkaisia kokonaisuuksia ja edellyttävät kokonaisvaltaista katsantokantaa. Siksi kriteereihin on otettu mukaan myös sosiaaliturvajärjestelmä, onnellisuusindeksi sekä inhimillisen kehityksen indeksi. Vertailu tehdään hyödyntäen kustannus-hyötyanalyysiä. Kustannus-hyötyanalyysin avulla voidaan asettaa verrattavia asioita paremmuusjärjestykseen kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kriteereitä hyväksikäyttäen.
Valtion verojärjestelmä on seurausta sen historiallisista päätöksistä. Progressiivisen ja suhteellisen tuloverotuksen paremmuudesta voidaan saada vaihtelevia tuloksia riippuen siitä, mitä taustaoletuksia tarkastelun pohjalle valitaan. Mikäli halutaan painottaa kustannustehokkuutta, voidaan tasaveropohjaisen tuloverojärjestelmän katsoa olevan parempi. Oikeusvarmuuden näkökulmasta yksinkertaisempi verojärjestelmä vähentää riskiä tuottaa epäoikeudenmukaisia ratkaisuja. Oikeusvarmuuden näkökulmasta tasaveropohjaista tuloverojärjestelmää voitaisiin pitää progressiivista tuloverojärjestelmää parempana. Oikeudenmukaisuuden kriteerin valossa on yksiselitteisesti vaikea todeta kummankaan järjestelmän olevan toistaan parempi, tulokset riippuvat merkittävästi taustaoletuksista. Hyväksymällä progressiivisen verottamisen taustalla vaikuttavan pienimmän uhrauksen periaatteen, progressiivisen tuloverojärjestelmän voidaan katsoa olevan tasaveropohjaista tuloverojärjestelmää parempi. Mikäli painotetaan oikeudenmukaisuuden käsitteen toista alakäsitettä, horisontaalista oikeudenmukaisuutta, voidaan todeta Viron suhteellisen tuloverojärjestelmän olevan parempi vaihtoehto. Verojärjestelmä on aina valtiokohtainen kompromissi poliittisia, taloudellisia sekä sosiaalisia päätöksiä, joiden taustalla erilaiset arvovalinnat ohjaavat päätöksentekoa.
Tutkimus pohjautuu olemassa oleviin tutkimuksiin ja julkaisuihin ja nojautuu käsiteanalyyttiseen sekä toiminta-analyyttiseen tutkimusotteeseen. Tutkimuksen aineistona toimivat Suomen ja Viron tuloverojärjestelmät. Tutkimuksessa verrataan suhteellista tuloverojärjestelmää progressiiviseen tuloverojärjestelmään peilaamalla molempia hyvän verojärjestelmän kriteereihin. Verojärjestelmät ovat monimutkaisia kokonaisuuksia ja edellyttävät kokonaisvaltaista katsantokantaa. Siksi kriteereihin on otettu mukaan myös sosiaaliturvajärjestelmä, onnellisuusindeksi sekä inhimillisen kehityksen indeksi. Vertailu tehdään hyödyntäen kustannus-hyötyanalyysiä. Kustannus-hyötyanalyysin avulla voidaan asettaa verrattavia asioita paremmuusjärjestykseen kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia kriteereitä hyväksikäyttäen.
Valtion verojärjestelmä on seurausta sen historiallisista päätöksistä. Progressiivisen ja suhteellisen tuloverotuksen paremmuudesta voidaan saada vaihtelevia tuloksia riippuen siitä, mitä taustaoletuksia tarkastelun pohjalle valitaan. Mikäli halutaan painottaa kustannustehokkuutta, voidaan tasaveropohjaisen tuloverojärjestelmän katsoa olevan parempi. Oikeusvarmuuden näkökulmasta yksinkertaisempi verojärjestelmä vähentää riskiä tuottaa epäoikeudenmukaisia ratkaisuja. Oikeusvarmuuden näkökulmasta tasaveropohjaista tuloverojärjestelmää voitaisiin pitää progressiivista tuloverojärjestelmää parempana. Oikeudenmukaisuuden kriteerin valossa on yksiselitteisesti vaikea todeta kummankaan järjestelmän olevan toistaan parempi, tulokset riippuvat merkittävästi taustaoletuksista. Hyväksymällä progressiivisen verottamisen taustalla vaikuttavan pienimmän uhrauksen periaatteen, progressiivisen tuloverojärjestelmän voidaan katsoa olevan tasaveropohjaista tuloverojärjestelmää parempi. Mikäli painotetaan oikeudenmukaisuuden käsitteen toista alakäsitettä, horisontaalista oikeudenmukaisuutta, voidaan todeta Viron suhteellisen tuloverojärjestelmän olevan parempi vaihtoehto. Verojärjestelmä on aina valtiokohtainen kompromissi poliittisia, taloudellisia sekä sosiaalisia päätöksiä, joiden taustalla erilaiset arvovalinnat ohjaavat päätöksentekoa.